Cthulhu Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Her får du både rå kraft og eleganse i kjølig metallic finish.TEST: SanDisk Extreme 900 Portable SSD Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) First! virket som et løp og kjøp produkt helt til jeg leste Raid 0... ubrukelig for meg Hadde vært perfekt med Raid 1 på en sånn ekstern enhet Endret 16. oktober 2016 av Dubious Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Jeg har gått på smeller flere ganger når det gjelder havarerte disker. En løsning med 2 disker (RAID 0) er bare helt uaktuelt. Det blir dermed dobbelt så stor mulighet for tryning. Det er alltid bare et tidsspørsmål før det feiler. Jeg vil heller ha to separate disker, selv om prisen er lavere hastighet. Da har man en reell backup på den ene. Lenke til kommentar
Imran_Ali Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Det virker ikke problematisk å endre fra raid 0 til 1 : https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=changing%20raid%200%20to%20raid%201&oq=changing%20raid%200&aqs=chrome.1.69i57j0l5.3669j0j7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig? AtW Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Er trim støttet over USB? Vil ikke skriveytelsen blir ganske trist etter en tids bruk uten trim? Eller er dette løst på andre vis? Endret 16. oktober 2016 av smale Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no. RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go! Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware). Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker". Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden. Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 De har vel backup av dataene sine med Raid 1? Mange som bare bruker en vanlig disk i dag, så med denne løsningen så hadde de vært sikrere Jeg har alle mine data på gmail/drive og på en minnepinne, som rent sagt, bare er 2 plasser det også, lik denne disken i Raid 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig? AtW Det var min første tanke og, spesielt med tanke på hvor liten SSDen egentlig er. Men så er det Sandisk, og de kjøper vel bare standard-disker og monterer de i et kabinett, og slenger inn litt software. Hadde denne kommet fra Kingston, Crucial, Samsung eller en annen SSD-produsent, så burde de ha klart å dytte dette inn i et kabinett med mindre fysisk størrelse. Ser heller ikke store poenget med å hive 2 disker i raid. Burde heller ha en single SSD i dobbel lagringsstørrelse i forhold til hver av enkeltdiskene. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no. RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go! Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware). Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker". Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden. Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj. Man har da backup uansett. SSD'er dør også, og det er typisk at selve kontrolleren til ssd'en som tar kvelden. Bakdelen med usb harddisker/usb ssd'er er at også selve usb kontrolleren dør. Ofte er usbkontrolleren noe billig dritt... Jesus saves, God takes backup Lenke til kommentar
icc Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Overrasker meg at det virkelig er et marked for en så fysisk stor disk med "lite" kapasitet. Klarer ikke helt å se hvordan den f.eks. skal klare å konkurrere mot Samsung sine lette små. De har vel backup av dataene sine med Raid 1? Mange som bare bruker en vanlig disk i dag, så med denne løsningen så hadde de vært sikrere Jeg har alle mine data på gmail/drive og på en minnepinne, som rent sagt, bare er 2 plasser det også, lik denne disken i Raid 1 Gir ingen mening med Raid 1 på en ekstern harddisk i "liten og lett"-kategorien. Raid har ingen ting med backup å gjøre og er først og fremst for å oppnå enten "høy oppetid"/HA eller god hastighet, hvilket er tilfellet her. Det hadde nok vært en annen sak om dette var en nettverksdisk, men da bør man også som forbruker relativt enkelt kunne bytte ut disken som feiler. 1 Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Ang. kravet til 10W effekt, dere har ikke USB voltmeter tilgjengelig altså? Har ikke funnet noen med USB 3.0 eller 3.1 data pass-through, men så har jeg ikke lett særlig intensivt heller. Her er en test av fire ulike modeller, gjennomført av en teknologiblogg: https://www.pretzellogix.net/2015/04/20/the-portable-led-usb-multimeter-that-you-didnt-know-you-needed/ Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig? AtW Kan ha noe med at den skal holde seg kjøligere. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 De har vel backup av dataene sine med Raid 1? Mange som bare bruker en vanlig disk i dag, så med denne løsningen så hadde de vært sikrere Jeg har alle mine data på gmail/drive og på en minnepinne, som rent sagt, bare er 2 plasser det også, lik denne disken i Raid 1 Å gå fra USB disk (HDD) til USB drive (SSD) burde være backup nok. Det er mer "backup" enn å gå fra samme utgangspunkt til USB disker i RAID 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig? AtW Det var min første tanke og, spesielt med tanke på hvor liten SSDen egentlig er. Men så er det Sandisk, og de kjøper vel bare standard-disker og monterer de i et kabinett, og slenger inn litt software. Hadde denne kommet fra Kingston, Crucial, Samsung eller en annen SSD-produsent, så burde de ha klart å dytte dette inn i et kabinett med mindre fysisk størrelse. Ser heller ikke store poenget med å hive 2 disker i raid. Burde heller ha en single SSD i dobbel lagringsstørrelse i forhold til hver av enkeltdiskene. Poenget er nok for å booster hastigheten. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no. RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go! Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware). Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker". Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden. Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj. Man har da backup uansett. SSD'er dør også, og det er typisk at selve kontrolleren til ssd'en som tar kvelden. Bakdelen med usb harddisker/usb ssd'er er at også selve usb kontrolleren dør. Ofte er usbkontrolleren noe billig dritt... Jesus saves, God takes backup Ja, det er sant, men i de tilfellene hvor en har backup uansett, er en jo ikke redd for å miste dataene sine og kan nyte godt av denne USB 2xSSD RAID 0 løsningen. Innlegget mitt var mer ment for de som er bekymret for å miste dataen sin i forbindelse med dette RAID 1 produktet. (altså de som ikke tar skikkelig backup, "Jesusene") Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Skal en ha rask backup så går en for Raid 10 Lenke til kommentar
icc Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Skal en ha rask backup så går en for Raid 10 Skal en ha rask backup så går en for noe annet enn Raid. Raid er ikke backup. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Skal en ha rask backup så går en for Raid 10 Skal en ha rask backup så går en for noe annet enn Raid. Raid er ikke backup. Man går for Arecaraid med Areca 1883ix med 8GB cache Raid-6 selvfølgelig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå