Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Frittstående oljeradiator - må være i jordet kontakt?

Anbefalte innlegg

Den nyeste fra Delonghi. Står med store bokstaver i manualen at den må kun brukes i jordet kontakt. Er det farlig eller er det vanlig å bruke de i ujordete kontakter? Har bare ujordete både på hytta og hjemme.

Leste det var de som påstod at alt som hadde jordene ledninger kun skal i jordet kontakt. Da er det ikke mye en kan bruke i ujordete gamle hjem... Er dette bare skremsel eller er det viktig å ta hensyn til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok greit, i gamle hus hadde nesten ingen rom jord, siden du da kunne ta på noe ledende, men motstanden gjennom deg, og det du stod på var så høy at strømmen som ville gått igjennom deg ville vært svært liten. Dette er fortsatt tilfellet med den nye ovnen. Og det vil ikke være noen stor fare.

Det du ikke må gjøre, er å bruke den i en ujordet stikkontakt, i et rom der andre ting kan være jordet, hvis det er feil på ovnen, og du tar på den samtidig som du tar på noe som er jordet, vil du få en svært stor strøm igjennom kroppen din.

Så bruk den, men kun om alle stikkontakter i rommet, og andre elektriske apparater er ujordet også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er egentlig ikke farligere å bruke denne på ujordet enn andre el-artikler (som helst ville vært på jordet)?

En annen ting. Tenker på å bruke oljeradiator til ring-hytta-varm. Men da kan den starte på minusgrader inne i hytta på vinteren. Er det noe å bekymre seg over?

Lenke til kommentar

Mange elektriske apparater er dobbeltisolert, da har de ikke jordet kontakt. Hvis det er mulighet for overledning til elektrisk ledende ytre så må det være jording. En slik ovn skiller seg ikke ut.

Beskrivelsen av ovnen sier "Anti-frost funksjon" Hva det enn måtte bety, men er nok lite å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har brukt 5-6 gulvstående (på hjul) snart 15 år, og 2 av dem har begynt å lekke olje (og blitt kastet). Har også hatt 5 vegghengte oljeovner like lenge, og de har funket fint hele tiden, ikke lekkasje i noen av dem. Er nok litt forskjell på kvaliteten, som ofte (men ikke alltid) har sammenheng med prisen.

Lenke til kommentar

Selgeren på Expert mente at de ble sjekket for lekkasje på butikken, fordi hvis de lakk så var det synlig i pappen. Dermed skulle de være helt trygge...

Så to av 5 eller 6 har begynt å lekke? Det var ganske mye... Var det billige merker? Har bare delonghi som visstnok skal være de beste på dette markedet.

Om de bare lekker og ikke gjør noe ytterligere skade så er jo det greit nok, men hvis de lekker og tar fyr er det ikke så festlig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De 2 av mine 5-6 (eller 7 (stort hus)) begynte å lekke etter en stund, sikkert et par år minst, så det med sjekk i butikk er nok ikke realistisk. Husker ikke prisnivå, var nok mellomklasse (dvs kjent merke). Ingen tok fyr, men under den som stod på parketten ble det fuktmerker. Tok en stund før jeg merket at den lakk. Tror det skal veldig mye til før det tar fyr. Oljen er vel ikke spesielt brennbar, og er der bare for å fordele varmen inni radiatoren. Har nye panelovner nå, så disse brukes ikke mer, men de andre var tette og fine hele tiden (15+ år).

Lenke til kommentar

Med generelt så mener du den skepsisen som allerede ligger der mot oljeradiatorer? Den er jo heftig debattert og noen mener de er livsfarlige og andre mener det faktisk ikke kan påvises noen branner som har oppstått fra disse osv.

Har faktisk opplevd at en oljeradiator har tatt fyr å brant opp hele 1etg der jeg bodde, jeg bodde i kjelleren, så slapp unna med røykskader på mine ting, mens husverten mistet alt. Så jeg kommer aldri til å ha en oljeradiator i mitt hus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For at den skal ta fyr må den lekke så mye olje at selve elementet blir overopphetet, og dermed antenner det som er igjen av olje og ev. oljedamp. Dette vil ikke skje dersom man følger med litt, med mindre det oppstår en akutt stor lekkasje. En vanlig panelovn er tryggere, men jeg ville foretrekke en oljeovn foran en vanlig vifteovn. Nå sies det vel at ingen av disse bør brukes uten tilsyn.

Som nevnt har jeg flere oljefylte vegghengte panelovner, og de har ikke gitt problemer i det hele tatt. Sikkert pga bedre kvalitet (høy pris) og mindre fysisk belastning (da de er fastmontert). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har også hørt om lekkasje fra disse. Men hvorfor velge oljefylt radiator? Det sies det ikke er noen gevinst ved å benytte disse kontra en vanlig konvektorovn. Personlig synes jeg de varmer dårligere, men undersøkelser viser omtrent lik energibruk har jeg lest tidligere.

Ved hurtig oppvarming synes jeg en viftovn er kjekt.

Når det gjelder jording så er det mange boliger som kun har jording på bad/kjøkken - så tror ikke dette er noe krav.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1 kW effekt tilført en varmeovn gir 1 kW varme, uansett teknologi, så er er det ingen forskjell. Fordelen med oljeovner er at overflatetemperaturen er lavere, og at luften i rommet ikke er direkte kontakt med varmeelementet, slik at man slipper forbrente støvpartikler i luften. Derfor har jeg valgt å beholde de vegghengte oljefylte panelovnene på soverommene.

Påbudet og jording i alle rom kom vel ca 1993. Når det gjelder jord er det viktig at alt utstyr i samme rom enten er med jord eller uten jord. Det er dersom man blander dette man kan få problemer, og det er grunnen til at det ikke er lov å ha både jord og ikke jord i samme rom.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Med generelt så mener du den skepsisen som allerede ligger der mot oljeradiatorer? Den er jo heftig debattert og noen mener de er livsfarlige og andre mener det faktisk ikke kan påvises noen branner som har oppstått fra disse osv.

Poenget er at ovner for permanent bruk og/eller som brukes uten oppsyn skal/bør være veggmontert.

Selv om det er din hytte, så vet du ikke 100% om det kan ha vært folk eller dyr der. En flyttbar ovn kan ha veltet uansett om den er oljefylt eller en annen konstruksjon, og vil da være farlig. En oljeovn kan ha lekket. Er det bare litt, så er det ikke farlig, men kan ødelegge gulvet og er den nærmere tom for olje blir den veldig varm. Alle frittstående ovner har sikringer mot overoppheting, men de kan også svikte.

Oljeradiatorer har nok litt høyere feilfrekvens enn andre ovner, men det er ikke stor forskjell. Det er ikke oljen som tar fyr, da skal det bli veldig varmt før den brenner. Enten er feilen at de lekker eller elektrisk feil. For noen år siden informerte en av de store importørene om at de hadde en del feil på koblingpunktet fra kabelen inn på ovnen hvor det var skade/slitasje på kabelen. Grunnen skulle være at ovnene er relativt tunge og triller lett på hjulene, og da er det noen (mange?) brukere som drar ovnen etter seg i kabelen når de skal flytte den.

Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd at en oljeradiator har tatt fyr å brant opp hele 1etg der jeg bodde, jeg bodde i kjelleren, så slapp unna med røykskader på mine ting, mens husverten mistet alt. Så jeg kommer aldri til å ha en oljeradiator i mitt hus.

Hvordan vet du at det var oljeradiatoren? Var det antagelse eller vet du det med sikkerhet? Mener ikke å trekke deg i tvil på noen måte, mener bare at om det faktisk er reelt så vitner det om en ganske høy brannfare. Da synes jeg ikke det hjelper om prosenten for slike ulykker er lav, da er det en unødig risiko.

Har de siste årene styrt unna pga det dårlige ryktet disse har. I vår leilighet så er det litt kinkig nå med veggplass til vegghengt ovn i stua (ganske liten stue). På hytta har vi absolutt mulighet til vegghengt. Men vegghengte som skal gi mye varme tar mye areal per ovnsflate, så en oljeradiator ville også her vært en veldig effektiv løsning.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det var oljeradiatoren? Var det antagelse eller vet du det med sikkerhet? Mener ikke å trekke deg i tvil på noen måte, mener bare at om det faktisk er reelt så vitner det om en ganske høy brannfare. Da synes jeg ikke det hjelper om prosenten for slike ulykker er lav, da er det en unødig risiko.

Har de siste årene styrt unna pga det dårlige ryktet disse har. I vår leilighet så er det litt kinkig nå med veggplass til vegghengt ovn i stua (ganske liten stue). På hytta har vi absolutt mulighet til vegghengt. Men vegghengte som skal gi mye varme tar mye areal per ovnsflate, så en oljeradiator ville også her vært en veldig effektiv løsning.

Brannen startet på badet til min husvert hvor det eneste elektriske som var tilkoblet var en liten oljefylt ovn. Jeg brøt meg inn hos husverten som var bortreist akkurat da for å prøve å slukke brannen, men badet var allerede overtent, så det var bare å komme seg ut å vente på brannvesenet.

Vi fikk senere vite av forsikringselskapet at brannen hadde startet i den oljefylte ovnen. 

Lenke til kommentar

Brannen startet på badet til min husvert hvor det eneste elektriske som var tilkoblet var en liten oljefylt ovn. Jeg brøt meg inn hos husverten som var bortreist akkurat da for å prøve å slukke brannen, men badet var allerede overtent, så det var bare å komme seg ut å vente på brannvesenet.

Vi fikk senere vite av forsikringselskapet at brannen hadde startet i den oljefylte ovnen.

Sikkert er fæl opplevelse, men det dukker opp et par spørsmål når oljeovnen får skylden:

Er det dokumentert at brannen skyltes at det var olje i ovnen, eller var det en elektisk feil (som kan oppstå på alle elektriske varmeovner) som f.eks. varmgang i koblingspunkt eller termostat?

Her er det vel også snakk om feil bruk? En frittstående oljeovn er (vanligvis) ikke godkjent for bruk på bad og er ikke egnet for permanent bruk og/eller bruk uten tilsyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...