Gå til innhold

Noen som ikke var russ?

Nordmann3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke russ, var med på fester alikevel. Ingen som ekskluderte meg fordi jeg ikke så ut som en klovn. Sikkert noen som vil si at russ er bra greier, masse samhold og slik, men hvor mange av de folka vil du få et forhold til pga russetiden som er av betydning i fremtiden?

Lenke til kommentar

Personlig var jeg eneste i min klasse som ikke var russ og jeg stortrivdes med det. Jeg hadde ikke noen stor vennegjeng og ikke var det noe sosialt press rundt å måtte være russ heller. Ellers er jeg en person som trives innmari godt i eget selskap så jeg hadde ikke behov for å kaste rundt meg med penger på noe som til syvende og sist ikke ville gjøre hverdagen min bedre. Jeg får inntrykk av at russetiden er best for sammensveisede vennegjenger, men det handler vel mest om hva man selv gjør ut av det.

Jeg sparte penger og fikk brukt tiden mer fornuftig i forhold til mine preferanser.

Angrer jeg? Nei. Ville tatt det samme valget igjen.

Hva er viktig for deg? Hva slags person er du?

Lenke til kommentar

Jeg var heller ikke russ. Skulle egentlig vært rødruss for mange år siden og de andre ville ha meg med på forskjellige aktiviteter som jeg syntes var veldig kjedelige. De prøvde omtrent å innbille meg at det var obligatorisk å kjøpe russeutstyr men jeg hadde allerede brukt opp pengene som jeg hadde fått av mine foreldre for å kjøpe russeutstyr på ny pc isteden. Flere mente at jeg kom til å angre veldig på dette i fremtiden men det har foreløpig ikke skjedd. Jeg valgte heller å være sosial og spille med mine andre venner istedenfor å ligge døddrukken i skogen med en dildo i rompa.

Lenke til kommentar

Husk at de par månedene der ikke definerer resten av ditt liv på noe som helst vis, og du vil aldri ha kontakt med dem igjen, med mindre dere bor i en liten by der alle kjenner alle. 

Hold deg til skolearbeid og fokuser på å få bra eksamen istedet for å drikke og feste bort alt av hjerneceller i hele mai.

De dagene der betyr ingen ting for din fremtidige karriere, det gjør derimot karakterene dine. Ikke skjemmes for å være "nerd", det er stort sett vi som ender opp med å hjelpe disse folka når de blir voksne uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Personlig var jeg eneste i min klasse som ikke var russ og jeg stortrivdes med det. Jeg hadde ikke noen stor vennegjeng og ikke var det noe sosialt press rundt å måtte være russ heller. Ellers er jeg en person som trives innmari godt i eget selskap så jeg hadde ikke behov for å kaste rundt meg med penger på noe som til syvende og sist ikke ville gjøre hverdagen min bedre. Jeg får inntrykk av at russetiden er best for sammensveisede vennegjenger, men det handler vel mest om hva man selv gjør ut av det.

Jeg sparte penger og fikk brukt tiden mer fornuftig i forhold til mine preferanser.

Angrer jeg? Nei. Ville tatt det samme valget igjen.

Hva er viktig for deg? Hva slags person er du?

Er akkurat som deg; trives i mitt eget selskap og er egentlig ganske sjenert. Og det at du mener russetiden er for vennegjenger, er jeg veldig enig i. De begynte jo å planlegge russetiden (buss, klær, logo, musikk) første dagen de begynte på vgs. Det å bruke penger på en bukse og stuff, kommer ikke til å gjøre min hverdag noe annerledes. Kommer bare til å holde på med det jeg gjør akuratt nå uansett.

Det hadde nok vært annerledes om jeg hadde hatt venner p henge med, men slik er det da blitt. Kommer nok til å bli litt rart når alle andre går kledd i rødt.

Lenke til kommentar

Du er på ingen måte nødt til å være russ, men samtidig kan du godt være russ utan å ta den heilt ut også.

Du velger sjølvsagt sjølv kva du vil gjere, men eg tenker at det å være russ også gir ein god plattform for å være sosial, også med folk som du ikkje kjenner.

Ein fordel når du er russ er at det er lett å kome i kontakt med amdre russ, blant anna for at det er lett å sjå at dere er i samme situasjon.

Så med mindre du ønsker å gjere eit poeng ut av å ikkje være russ, så tenker eg at du kan vurdere å delta på enkelte festar som russ. Du treng ikkje full garderobe med dyre russeklær, deleigarskap i ein russebil og vilje til å feste kvar dag for å være russ.

Lenke til kommentar

Jeg valgte ikke å være russ. Like før russetiden så begynte jeg bare å angre mer og mer jo nærmere det kom, og tenkte at jeg kom til å være den eneste som ikke gikk med russebukse. Men så viste det seg faktisk til at det var veldig mange som var russ men ikke valgte å ha på buksa. Var rundt halvparten av klassen som ikke hadde på seg russebukse hver dag, slik at jeg aldri følte meg alene eller noe liknende. Og jo lenger ut i russetiden jo mer sikker og glad ble jeg for at jeg ikke valgte å være russ. Å kun være sjåfør for noen grupper var mer enn nok. Angrer ikke i det hele tatt på valget, og tror heller ikke du vil gjøre det heller :-) 

Lenke til kommentar

Jeg var russ i 2012. Men nå som jeg er blitt litt eldre, tenker jeg at jeg kunne vært mer selvstendig og droppet det. Utstyret og de få aktivitetene jeg deltok på kostet unødvendig mye penger, jeg hadde liten glede av russetida og jeg følte meg ikke som en del av noe fellesskap på trinnet mitt verken før, under eller etter russetida. I dag har jeg bare kontakt med to personer jeg gikk på videregående med.

Jeg tror ikke du vil tape mye på å stå over russetida. Men du kan jo likevel gjøre et forsøk på å delta litt og kanskje få venner i løpet av året. Jeg vet ikke hva du har gjort til nå, men det begynner jo gjerne med at man snakker litt sammen på skolen. Da jeg gikk i vg3 ble det også arrangert noen temafester for russekullet allerede fra starten av skoleåret og jule- eller nyttårsball. Hvis det er noen tilsvarende arrangementer for trinnet ditt, kan du jo prøve å delta på dem selv om du ikke bestemmer deg for å delta i russetida.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at man skulle få mye informaasjon om russetiden. På starten av vg3 ble det plutselig prøving av russebukser og valg av russestyre, UTEN at jeg hadde fått vite noenting på forhånd.

Og jeg har hørt at de snakker om temafester, men jeg har aldri vært invitert eller fått vite noe om det.

Det med at folk i russetiden vil få med flest mulig, tror jeg ikke er sant. Jeg har aldri vært mer ekskludert enn det jeg er nå. Det virker som om disse festene kun foregår mellom de store vennegjengene, og de som ikke har mye kontakt med dem, blir ikke invitert.

Lenke til kommentar

Tingen er at om du ikke byr på deg selv så er det ingen som inviterer deg på noe, ikke forvent at folk skal komme med teskje og mate informasjonen inn i deg, du er nødt til å søke den selv hvis det er noe du vil få gjort. Det er fester for alle i russetiden, det inkluderer "taperene" og "vinnerene"  og alt i mellom på rangstigen i vgs. Om det ikke frister deg så driter du i hele opplegget og fokuserer på skole, om det frister deg derimot så må du personlig ta initiativ.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

Tingen er at om du ikke byr på deg selv så er det ingen som inviterer deg på noe, ikke forvent at folk skal komme med teskje og mate informasjonen inn i deg, du er nødt til å søke den selv hvis det er noe du vil få gjort. Det er fester for alle i russetiden, det inkluderer "taperene" og "vinnerene" og alt i mellom på rangstigen i vgs. Om det ikke frister deg så driter du i hele opplegget og fokuserer på skole, om det frister deg derimot så må du personlig ta initiativ.

Trodde det var normalt å skrive det enten på facebook eller si det innafor klassene.

Allikavel tror jeg at jeg dropper å være russ.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at man skulle få mye informaasjon om russetiden.

Det er desverre ikkje så mykje informasjon å få alltid. Russetida er ikkje organisert av skulen, så det er opp til elevane sjølv å bestemme korleis dei skal organisere seg, og kva type og antall festar som skal arrangerast.

Enkelte skular kjøper kun inn russebukse og deretter reiser på store kommersielt arrangerte russetreff. Og andre skular lagar ein heil russe-organisasjon med leiar, arrangementansvarlig, russepoliti, festansvarliøkonomistyrar, og massevis av andre verv.

Det er med andre ord stor forskjell frå skule til skule, og frå personar til personar.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at man skulle få mye informaasjon om russetiden.

Det er desverre ikkje så mykje informasjon å få alltid. Russetida er ikkje organisert av skulen, så det er opp til elevane sjølv å bestemme korleis dei skal organisere seg, og kva type og antall festar som skal arrangerast.

Enkelte skular kjøper kun inn russebukse og deretter reiser på store kommersielt arrangerte russetreff. Og andre skular lagar ein heil russe-organisasjon med leiar, arrangementansvarlig, russepoliti, festansvarliøkonomistyrar, og massevis av andre verv.

Det er med andre ord stor forskjell frå skule til skule, og frå personar til personar.

Har funnet ut i ettertid at det har blitt bestemt russepresident, bussansvarlige, revysjef, prevensjonsansvarlig, terrorsjef, togsjef osv. Virker som om det var bare var de store vennegjengene som arrangerte disse "valgene". Det er snakk om en vennegjeng på 100 personer, og dette foregår nok i lukkede facebookgrupper.

Takker for svar til alle.

Endret av revilloz
Lenke til kommentar

Jeg var russ i senere alder. Tok omskolering når jeg var 22. Hadde ingen planer om å være russ, men det var en fin gjeng i klassen så jeg bestilte russebukse og kort. Var en kjekk tid. Jeg var nok litt mer voksen enn mange i klassen, men det var nok bare positivt for min del.

Det er viktig å finne noen å være med. Flere i klassen min havnet litt utenfor og var ikke med på buss eller bil. Jeg var heldig og fikk være med i en buss.

Lenke til kommentar

Hadde en tanke om jeg vurderte å bli  russ heller ikke men kom fram til en konklusjon. 

de med at jeg ville bruke mine penger på noe mer fornuftig , for det var så dyrt når det gjaldt å kjøpe  russe klær og diverse andre ting som måtte kjøpes. 

ettersom de blir uansett bare fylle og drama når man tenker langsiktig når det gjeller russen tiden. 

bortkasta penger 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...