Gå til innhold

Er det verdt å oppgradere kamera?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkte bare å spørre om ett oppfølgingsspørsmål. Siden jeg må spare penger som fattig student, så har jeg enda ikke fått kjøpt noe kamera, men veldig god tid til å undersøke. 

Liker veldig godt størrelsen på speilløse kameraer har jeg funnet ut.

Men lurer litt på hvordan Olympus EM-5/10 mk ii klarer seg under dårlige lysforhold? Tar mye bilder i skumring, klatrer veldig mye og fisker en god del. Derfor kan jeg ikke tillate meg alt for lang lukkertid, siden det er mye bevegelse.

På mitt olympus e-520 så blir bildene nærmest ubrukelige når jeg nærmer meg 800 ISO på f.3.6 i skumring. Så klart har objektivet mye å si, men det hadde vært veldig kjekt å kunne sette opp ISO til 800 uten å bekymre seg for bildene etterpå. 

Noen med dette kameraet som har erfaringer?

Og et lite spørsmål til, er det lurere å kjøpe EM-10 ii, og slenge på ett mer lys-sterkt objektiv?   

Kan legge til at jeg også vurderer speilløse med APS - C sensor. 

Endret av strøsand
Lenke til kommentar

Jeg har en Olympus E-M5 og tar bilder opp i ISO 3200; Det er noe støy men bildene er fullt brukbare. EM 10MkII er like god. Klarer du deg med ISO 1600, så er det ingen grunn til bekymring.

ISO 3200 i skumringen:

23806818343_c7a23805b2_z.jpg

Det ser greit ut på skjerm, men D5 svinger (som i en god ting; ikke fysisk eller bildemessig) litt mer i slikt miljø for å si det pent. Både på dynamikk og ISO-støy. Men skal man bruke dem på web så duger dette lenge. Bra bilde forøvrig :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det ser greit ut på skjerm, men D5 svinger (som i en god ting; ikke fysisk eller bildemessig) litt mer i slikt miljø for å si det pent. Både på dynamikk og ISO-støy. Men skal man bruke dem på web så duger dette lenge. Bra bilde forøvrig :D

Det er klart at en D5 er mye bedre. Men for prisen til en D5 med en grei zoom, så får jeg kjøpt E-M5 med en grei zoom og økonomi til de tre neste feriene mine ...

Det som hadde vært mer interessant, hadde vært å sammenligne den nye E-M1 II mot f.eks. D3. Det gir en pekepinn om utviklingen-

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale E-M5 mk2 eller E-M10 mk2 og et lys-sterkt fastobjektiv. IS er kjempegod og med for eksempel f1.8 så trenger man ikke å bruke mer enn ISO 1600. Man kan ta lange håndholdte eksponeringer med 12,17 eller 25mm. Det går å ta helt opp i ett sekund lange eksponeringer med 25mm f1.8, men man bør sjekke resultatet før man går hjem. ;) Uavhengig av kamera så vil jeg anbefale deg en gorillapod. Det åpner for nye muligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...