Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva godtar egentlig UDI

Tarzan1975

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mistet jobben for 2 år siden og har siden den gang tatt videreutdanning for å styrke min mulighet for å komme tilbake offshore når "krisen" roer seg.

Dvs jeg er på AAP nå.

Jeg giftet meg med en utenfor EU for et år siden, og vi holder på med oppholdstillatelse på grunnlag av familiegjenforening.

UDI sine regler sier de ikke godtar AAP. Denne er grei nok, jeg har et lite ENK som gir meg leieinntekter på sommerhalvåret+++ avhengig av vær og forhold.

Samt jeg er pr dd i 4 forskjellige bemanningsbyrå og tar litt offshore og rotasjonsjobber pluss litt småoppdrag. Men dette begrenser seg i mengde pga begrensninger i AAP.

Så har jeg stipend og lån fra lånekassen.

Jeg har lagt ved konto utskrifter for leieinntekter og også fakturakopier.

Siste lønnslipper fra arbeidsgivere er også lagt ved.

Utskrift av vedtak fra lånekassen er også lagt ved.

Alt dette lagt sammen er godt over kravet på 250 000 som var gjeldene ved søknadstidspunkt.

Nå vurderer jeg å gi opp studier og satse fullt pga UDI ikke godtar min inntekt og heller i anke endret noe, saken er hos UNE nå.

Jeg går som konsulent og har kun jobb gjennom bemanningsbyrå samt min inntekt fra eget firma.

Hva mer må til ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du søke som student så må du ha tatt 60 studiepoeng, og ha en totalinntekt på over 252k. Har du tatt færre studiepoeng, så er inntektskravet ca 307k. Ikke tro at du kan komme deg unna kravene, enten så har du hva du trenger, eller så har du ikke det. 

Du kan lese mer om kravene her 

https://www.udi.no/ord-og-begreper/krav-til-inntekt-i-familieinnvandringssaker/?9=e#link-9489

Hvis du ikke tilfredstiller kravene, så vil jeg foreslå at du søker om familiegjenforening under EU reglene. Det eneste kravet er at du må leie en bolig i et annet EU land, og ha en jobb eller en formue. Etter at du har fått oppholdskortet og har jobbet minst 3 måneder i det landet, så kan du overføre oppholdskortet til Norge.

Lenke til kommentar

Det går vel an å få et visum så hun kan komme hit. Da kan hun finne seg arbeid og få arbeidsvisum. Jeg vil tro at det blir mye enklere å få permanent oppholdstillatelse da.

Å få arbeidsvisum i Norge er nesten umulig. Det er vanskelig nok for utlendinger å få jobb, om de allerede er i Norge og kan norsk.

Lenke til kommentar

Det er det at jeg har en sønn som jeg ikke kan flytte på , det er det ene.

Jeg har sett gjennom UDI sine regler og lagt ved dokumentasjon der etter, MEN de godtar ikke min inntekt.

De sier min dokumentasjon på fremtidig inntekt ikke er dokumentert tilstrekkelig.

Da har de også ved anke fått attest fra et bemanningsbyrå der jeg har 14-14 rotasjon frem til slutten av november med høy sannsynlighet for forlengelse.

Jeg har jobbet offshore i 10 år og har ingen planer eller mulighet for den saks skyld å klare å leve for dagpenger eller AAP.

Min kone har høyere utdanning og ville sikkert tjent på å søke jobb å få opphold den veien.

Men visum er ikke bare bare. Nå har hun vært i Norge siden mars i år og vært i Norge siden juli 2015 minus 3 mnd.

Hun har søkt fra Norge pga høyere utdanning.

Når hun får opphold så vil hun få seg en jobb rimelig raskt og hele problematikken et glemt mareritt.

Og det eneste hun kan gjøre nå er å studerere norsk, som hun snakker bra nå med tanke på hvor kort tid hun har studert norsk.

Endret av Tarzan1975
Lenke til kommentar

Hvorfor er "nesten" 50% av arbeidsflokken fra polen, viss det er så vanskelig å få arbeidsvisum?

og, når en har jobbet off-shore i 10 år, er en da ikke millionær? :p

Arbeidsflokken fra Polen trenger ikke arbeidsvisum, de kan flytte til Norge og jobbe uten visum.

Det er det at jeg har en sønn som jeg ikke kan flytte på , det er det ene.

Jeg har sett gjennom UDI sine regler og lagt ved dokumentasjon der etter, MEN de godtar ikke min inntekt.

De sier min dokumentasjon på fremtidig inntekt ikke er dokumentert tilstrekkelig.

Din dokumentasjon om fremtidelig inntekt er ikke tilstrekkelig. Jeg fikk ikke følelsen at du hadde en trygg inntekt av ditt første innlegg. og det vil ikke NAV få heller. Ikke bare jobber du midlertidlig, men du tar småjobber fra bemanningsbyråer. Hadde du hatt en langvarig midlertidlig jobb, og fått dokumentasjon fra din arbeidsgiver at han ønsker å fornye kontrakten, da hadde du godkjent kravet.

Hvis du ikke har mulighet til å bo utenfor Norge, så anbefaler jeg at hun tar studier i Norge, til du får en fast inntekt som tilfredstiller inntektskravet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har ca 150 000 årlig i leieinntekter på ENK og å jobbe "litt" skulle få meg langt innenfor kravet på inntekt.

Og som jeg nevnte , jeg har 4 bemanningsbyrå som står i kø etter å bruke meg, men det er nå så engang her iNorge at fast ansettelse ikke er særlig utbredt. Det meste går nå gjennom bemanningsbyrå.

Og jeg har 14-14 rotasjon nå og holder på frem til 30/112016 og forlengelse til vår 2016. Men har så mye kurs og sertfikater , jobberfaring at det å få jobber er ikke noe stor hodepine.

Lenke til kommentar

Og som jeg nevnte , jeg har 4 bemanningsbyrå som står i kø etter å bruke meg, men det er nå så engang her iNorge at fast ansettelse ikke er særlig utbredt. Det meste går nå gjennom bemanningsbyrå.

Ehhh, det er vel strengt tatt omvendt???

• Liker 1
Lenke til kommentar

I min bransje så , vet ikke hvilke bransje du sikter til.

Lenke til kommentar

Hvorfor er "nesten" 50% av arbeidsflokken fra polen, viss det er så vanskelig å få arbeidsvisum?

Fordi Polen er medlem i EU. Jesus

Norge er ikke medlem. Jesus!!
Nei, men vi har hatt fri arbeidsinnvandring fra EU-land gjennom EØS-avtalen i over 20 år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel.... det tok vel først helt av i 2006 med arbeidsinnvandringen , men det er ikke tema for diskusjon her.

Prøver å bli klok på hva skal til for å lukke kjeften på UDI med tanke på inntekt/jobb.

I realitet så trenger jeg kun jobb til å få innvilget opphold, etter det kan jeg bli NAVer om jeg så vil, ikke det at planen er så, just saying...

Jeg er vant til å jobbe og stå på for det jeg vil oppnå, men kontor rottene på UDI og lakeiene til UDI`s regime forstår ikke slikt.

Nå avslutter jeg studier for å lukke kjeften på de , finne meg jobb, bare fordi de er pirkete på regelverket sitt. Bare for å få oppholdstillatelse, som er proppen i hele prosessen videre. Min kone er jeg skråsikker på at finner seg en jobb så snart hun får grønt lys til å sette igang.

Det er så satans frustrerende å møte så mye motarbeidelse når en prøver å være produktiv og få ting til.

Sikker på at det er en form for latmanns-løsning i NAV systemet jeg kunne utnyttet men når en prøver sitt beste og bare møter vanskelige holdninger og personer , da blir en passe sprø og lei....

Lenke til kommentar

Aldri hørt om EØS-avtalen, jesus?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri hørt om EØS-avtalen, jesus?

Var ikke snakk om noe EØS avtale her. Jesus!!!

Lenke til kommentar

I min bransje så , vet ikke hvilke bransje du sikter til.

Siden ingen spesiell bransje var nevnt, skriver jeg selvsagt på generelt grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel.... det tok vel først helt av i 2006 med arbeidsinnvandringen , men det er ikke tema for diskusjon her.

Prøver å bli klok på hva skal til for å lukke kjeften på UDI med tanke på inntekt/jobb.

I realitet så trenger jeg kun jobb til å få innvilget opphold, etter det kan jeg bli NAVer om jeg så vil, ikke det at planen er så, just saying...

Jeg er vant til å jobbe og stå på for det jeg vil oppnå, men kontor rottene på UDI og lakeiene til UDI`s regime forstår ikke slikt.

Nå avslutter jeg studier for å lukke kjeften på de , finne meg jobb, bare fordi de er pirkete på regelverket sitt. Bare for å få oppholdstillatelse, som er proppen i hele prosessen videre. Min kone er jeg skråsikker på at finner seg en jobb så snart hun får grønt lys til å sette igang.

Det er så satans frustrerende å møte så mye motarbeidelse når en prøver å være produktiv og få ting til.

Sikker på at det er en form for latmanns-løsning i NAV systemet jeg kunne utnyttet men når en prøver sitt beste og bare møter vanskelige holdninger og personer , da blir en passe sprø og lei....

Du kan ikke lukke kjeften på dem, fordi de som jobber i UDI har ingenting med reglene å gjøre. Det eneste de bryr seg om, er om du tilfredstiller kravene eller ikke.

Ja, systemet fungerer ikke, men det har vi visst lenge. Du må ikke tro at det ligger noe fornuft bak reglene, de er laget av folk som ikke forstår situasjonen til innvandre, eller som klarer å vurdere hva slags innvandre er bra for Norge. Istedenfor å lete etter rettferdige regler. så bør du heller akseptere dem, og se etter alternativer. 

En annen ting du må huske på er at ventetiden er lang. Det tar ca 9 - 17 måneder å få svar, og det vil ta litt tid for deg å få en fast jobb. Det betyr at hun vil få oppholdstillatelse en gang i 2018 - 2019. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...