Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trøbbel etter midlertidig endring fra 400V til 230V

Anbefalte innlegg

I forbindelse med garasjebygging måtte elektriker midlertidig koble om i sikringsskap så håndverkerfikk brukt 1-fas 16A 230V utstyr. Da elektriker endra tilbake røk alarmsentralen, dimmer utelys og vifta til utedel varmepumpe slutyet å fungere (muligens pumpa og, har luft til vann og huset varmes dårlig etter dette.) Spurte elektrikern, men han visste ikke helt (nyutdanna). Noen her som aner hva som har skjedd? Hva jeg bør gjøre? Har fått med meg at dimmebrytere kan ha en sikring, men ser den ikke når jeg tar av bryter og tørr ikke demontere selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt, og meget godt observert.

Man får et såkalt flytende nullpunkt og har således ingen som helst kontroll på spenningsverdiene.

Virker som en amatør som har holdt på her, jeg ville ringt firmaet og fått sjefen til å komme og se på det. 400 volt på vanlig utstyr er ikke til å tulle med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I forbindelse med garasjebygging måtte elektriker midlertidig koble om i sikringsskap så håndverkerfikk brukt 1-fas 16A 230V utstyr. 

Selv om man har 400V gjennom 3xL+N som forsyning inn i et bygg, har man alltid 230V L+N til vanlige 1-fase forbrukspunkter, ikke noe å "koble om" for å bruke 230V utstyr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det viste seg at håndverker som jobba med garasjen hadde forårsaket en kortslutning, noe han ikke hadde forstått selv eller informert oss om. Varmepumpa fungerte, men reelekort, vannpumpe, dimmer utelys og alarmsentral fikk trolig overspenning og gikk i stykker. Har fått fiksa det meste nå så snart tilbake til normalt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...