Gå til innhold

Forfølgelse av ateister, men ikke forfølgelse av ekstremsynder i verden

Anbefalte innlegg

Nei, det er debattering i kontekst. Det kan brukes til å påvise interne konflikter i en doktrine. F.eks. kan man si at Darth Vader var litt dust da han kappet av hånda til Luke Skywalker, i den konteksten. Det betyr ikke at man mener at Darth Vader eksisterer på ekte, og er en faktisk dust.

Men det er ingen konflikter i doktrinen, for hvorfor det skjedde står i bibelen. Du kan ikke cherrypicke deler av bibelen for å gjøre deg opp en mening om Gud. Guds vrede har jeg også gått inn på over her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kan også brukes i de tilfellene der doktrinen beskrives som sann. Da kan man sammenligne den med den virkeligheten man opplever, og se om det gir mening. Gir det mening for deg å tro at samtlige mennesker bortsett fra 8 på det tidspunktet fortjente dødsstraff? Inkludert barn?

Lenke til kommentar

Tja, det kan også brukes i de tilfellene der doktrinen beskrives som sann. Da kan man sammenligne den med den virkeligheten man opplever, og se om det gir mening. Gir det mening for deg å tro at samtlige mennesker bortsett fra 8 på det tidspunktet fortjente dødsstraff? Inkludert barn?

i den konteksten det skjedde så gjør det faktisk det... Guds hensikt med det var å redde menneskene.

Lenke til kommentar

Så du mener altså at det er forsvarlig for din gud å straffe mennesker så hardt, inkludert mennesker som garantert ikke har gjort noe galt selv, og som ikke har hatt forutsetning for å vite hva som er rett/galt og konsekvenser av dette?

De var ikke "uskyldige", derav flommen. For annen gang:

http://ministerfortson.com/nephilimarchive/noahs-genetic-perfection/

I tilfelle det er nødvendig å repetere dette enda en gang, har jeg nå lagret dette i clipboardet.

Lenke til kommentar

Og da gjentar jeg at du ikke har noe å begrunne din påstand om at de som ble drept under vannflommen var uskyldige med. Tvert imot sier bibelen at Gud er rettferdig og at han hadde gode grunner til å gjøre det da verden var full av ondskap og demon/menneske-hybrider.

Så da står du med 2 alternativer:

1) Du TROR vannflommen skjedde fordi det står i bibelen. Når det da også står i bibelen at Gud er rettferdig og hadde gode grunner for det, så tror du naturligvis det også.

2) Du tror IKKE vannflommen skjedde, fordi du tror ikke på bibelen. Da er denne hypotetiske debatten fullstendig irrelevant, og å kalle en Gud du ikke tror på ond fordi han skapte en flom du ikke tror skjedde koker mao ned til rent tullprat.

For meg er det en helt hypotetisk debatt men den er på ingen måte meningsløs fordi jeg føler det er viktig å få vist bibelens urettferdige grusomheter.

Mange mennesker lider og har problemer på grunn av bibelen og så mange som mulig burde finne sannheten og bli fri, fri fra åket de lever under som de er blitt opplært til å tro på uten så mye som fnugg av beviser for.

Men du greier altså ikke selv å se at det kunne ha vært andre gode mennesker på kloden utover Noas familie bare fordi bibelen sier det, hvor naiv går det an å bli.

Som sagt var det kun promiller av jorden som blei advart eller blei fortalt om Abrahams gud, så alle de andre viste ingenting.

Skal man følge et sett med lover er det kjekt å vite hva de går ut på, men kristenfolket liker svart/hvitt tenkning som må til for å rettferdiggjør deres grusomme syn på historien.

Og når det kommer til Noah og hans familie finner jeg ikke akkurat dødtrene hans helt gode som sjenker faren full for å har sex med han.

Jeg kan sågar finne det frastøtende at han som blei funnet rettferdig til å overleve flommen kunne få seg til å drikke seg full og ha sex med sine egne døtre.

Det får meg til å stille spørsmålstegn ved om Noah virkelig var et godt menneske.

Jeg kan jo hilse deg å si at i et Norsk rettsystem ville Noah ha blitt dømt for incest selv om han var aldri så full.

Selv denne værdens mennesker ser på dette som galt, mens for guds mann helt greit.

Lenke til kommentar

Jeg spør ikke teksten, jeg spør deg om din mening. Er du enig i at barn i alle aldre døde i denne verdensomspennende flommen? Hvis ikke, hvorfor? Hvis ja, på hvilken måte er disse skyldige og fortjent den straffen de fikk?

Min mening er ikke relevant, og dette angår ikke meg. Men var det brutalt? Ja.. Men jeg tror det som står i bibelen er sant, hvis Gud mente det var nødvendig, ja da var det det. Hvis du ikke mener det, hvordan kan du da tro flommen skjedde i det heletatt?

Hvis Gud i dine øyne er urettferdig pga flommen - stikk i strid med hva bibelen sier, da faller jo hele bibelen sammen, og du har ikke noen grunn til å tro på noe som helst, som flommen eller noe av det andre som står der. Ergo koker dette ned til tullprat.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Du behøver ikke tenke, fordi det står i Bibelen? Når jeg ber deg tenke, så blir det bare tullprat?

Tenker du særlig mye når du ikke evner å skille det å tro og det å tenke?

Agendaen din her skinner jo igjennom, og det er å fremstille Gud som ond. Men når Gud sa han hadde gode grunner for Noah's flom, og at det faktisk var gode hensikter med det, så motsier jo bibelen det du prøver å vri det til, ergo fremstår du som den onde for meg.

Lenke til kommentar

Hvis Gud i dine øyne er urettferdig pga flommen - stikk i strid med hva bibelen sier, da faller jo hele bibelen sammen, og du har ikke noen grunn til å tro på noe som helst, som flommen eller noe av det andre som står der. Ergo koker dette ned til tullprat.

Dette er jo genialt og konklusjonen likeså.

Det er jo det hele bibelen gjør, koker ned til tullball.

Lenke til kommentar

Dette er jo genialt og konklusjonen likeså.

Det er jo det hele bibelen gjør, koker ned til tullball.

Likevel engasjerer det du mener er tullball deg voldsomt. Jeg lurer på hvorfor? 

Lenke til kommentar

Du behøver ikke tenke, fordi det står i Bibelen? Når jeg ber deg tenke, så blir det bare tullprat?

Agendaen din her skinner jo igjennom, og det er å fremstille Gud som ond. Men når Gud sa han hadde gode grunner for Noah's flom, og at det faktisk var gode hensikter med det, så motsier jo bibelen det du prøver å vri det til, ergo fremstår du som den onde for meg.

Tror du virkelig at en gud som har skapt universet og oss i sitt bilde ville blitt fornærmet om du brukte litt tid på å tenke over det som påstås å være denne guden sitt ord?

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en gud som har skapt universet og oss i sitt bilde ville blitt fornærmet om du brukte litt tid på å tenke over det som påstås å være denne guden sitt ord?

Jeg tror det er sant fordi jeg har hørt stemmer som går på ting i bibelen, blandt annet, og det er en historie som henger sammen, som alfabetet. Sier du A og hopper over B, før du fortsetter på C, så har du sagt noen bokstaver, men du har ikke sagt alfabetet. Hva som er allegori eller illustrasjon, og hva som faktisk har skjedd, er en annen debatt, for det er mye sjult symbolikk og mening i bibelen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det skulle du nok ha likt å vite selv om jeg delvis har forklart det tidligere.

Du har ingen anelse om hvilken problemer denne religionen har potensiale til å skape for mennesker og når det skaper problemer for nennesker jeg er i slekt med og har skapt problemer for meg selv, ja da brenner jeg for å får tilbakevist hvert et ord i bibelen.

Det er jo bare å se hvilken problemer den har skapt for Cair Paravel litt lengere bak i denne tråden uten at jeg skal klandre han for det der han tror han har inngått en pakt med djevelen.

Er man inndoktrinert sitter troen ganske godt fast og det skal mye til for å få åpnet øynene på slike.

Lenke til kommentar

Det skulle du nok ha likt å vite selv om jeg delvis har forklart det tidligere.

Du har ingen anelse om hvilken problemer denne religionen har potensiale til å skape for mennesker og når det skaper problemer for nennesker jeg er i slekt med og har skapt problemer for meg selv, ja da brenner jeg for å får tilbakevist hvert et ord i bibelen.

Det er jo bare å se hvilken problemer den har skapt for Cair Paravel litt lengere bak i denne tråden uten at jeg skal klandre han for det der han tror han har inngått en pakt med djevelen.

Er man inndoktrinert sitter troen ganske godt fast og det skal mye til for å få åpnet øynene på slike.

Det er jo rart da, siden bibelen faktisk sier klart og tydelig at troen er en gave fra Gud til oss, og at via tro, det å tro med hjertet redder vår sjel og bekjenne vår tro blir vi frelst, noe annet enn det krever ikke bibelen. Det er bare å ta imot.

Hvordan kan du si dette her ødelegger mennesker? Jeg ser hvem som er ute etter å ødelegge mennesker, men det kommer ikke fra Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...