marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Blande seg inn i politikk osv sier bibelen vi ikke skal gjøre, jeg skal mao. ikke prakke bibelske lover på ikketroende hedninger, hva jeg velger å gjøre som kristen er helt og holdent MIN SAK.Selvfølgelig skal kristne prakke sine religiøse regler på hedninger. Selvsagt skal de kristne ta den politiske makta. Gi skattepengene fra fellesskapet til kirka. Sende barna i offentlig skole til gudstjeneste. Ha offentlige ansatte prester. Det er hele poenget med kristendommen. Makt og undertrykkelse. Eller som du liker å kalle et, "sannhet". Alle "trossamfunn" får penger fra det offentlige, ellers er det pr def så og si umulig å ha en aktiv tro, ikke bare kristne, men muslimer, buddhister, taoister etc.. Da er mange henvist til å ha møtested i kjellerne hjemme hos folk etc. Statskirka er historie og representerer sånn jeg ser det en kristendom jeg ikke føler jeg har så mye tilfelles med. Dermed prakker ikke kristne noe "tro" på deg. Det er ikke kristne som setter ambassader i brann og dreper folk pga tegneserier. Men al capone var nok en konsekvens av alkoholforbudet i 20-30 årene fordi det skapte et enormt salg av smuglersprit til hedninger som ga blaffen i både bibelen og lovene i landet, og der var det en "kristen" bevegelse som hadde en finger med i spillet. Men sånn kan det gå når man ikke holder seg til bibelen.. Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvordan er det per def så og si umulig å ha en aktiv tro dersom man ikke er statsfinansiert? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Hvordan er det per def så og si umulig å ha en aktiv tro dersom man ikke er statsfinansiert? Tja ... kutt inntektene dine med halvparten og se om du har råd til husleia. Hvis dere er 100 stk, har dere plass i kjelleren din? Eller har dere tenkt å holde det ute i snøen i januar-februar måned? Sport o.l får penger av samme grunn. Bønder også. Vedlikehold av bygninger og maskineri fra mekanikere som skal ha 300,- timen, topografi, klima etc gjør det lite aktuelt å drive uten subsidier her, av en bonde som er avhengig av å handle i butikker med et prisnivå som ligger en god del hakk over hva ting koster i det lokale landhandleriet på filipinene. Derfor fungerer det sånn. Jeg ville sikkert møtt opp, men det ville bli kraftig redusert. Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Ingen som hadde nektet dere å leie et lokale som dere kunne brukt slik at dere slapp å stå ute å fryse. Medlemsavgift hadde lett finansiert det hele og blei dere mange nok kunne dere spart opp til å bygge deres eget guds hus. Tror det hadde fungert kjempefint. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Ingen som hadde nektet dere å leie et lokale som dere kunne brukt slik at dere slapp å stå ute å fryse. Medlemsavgift hadde lett finansiert det hele og blei dere mange nok kunne dere spart opp til å bygge deres eget guds hus. Tror det hadde fungert kjempefint. Med byggforskriftene og tomteprisene i det landet her tviler jeg sterkt på det, det er ikke akkuratt bare å smelle opp noen planker hvor som helst. Litt realitetssjekk hadde vært fint. Men hvis du vil kutte alle subsidier, fra pensjon til gratis sykehus, så finnes det noe for deg: liberterianere. Kanskje det er her du hører hjemme. Misesinstituttet og alt dette her. Mange kristne i USA er veldig inne på tankegangen din, og baptistene i norge er sånne som helst vil se all statsstøtte fjernet sånn jeg har skjønt det. Det er vel den nest største og mest bibeltro evangeliske kristne gruppen i norge (15000 aktive medlemmer) og de har mye makt og innflytelse verden over. Jeg er ikke av de som tenker sånn og tror samfunnet blir noe bedre av det - heller tvert imot pga at norge ser ut som det gjør, men det er en privatsak. Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvorfor drar du sykehus og utdanning inn i statsstøtten til religion? Tror det er flere som trenger en realitetssjekk her. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Hvorfor drar du sykehus og utdanning inn i statsstøtten til religion? Tror det er flere som trenger en realitetssjekk her. Jeg lurte på om dette er et generelt syn du har. For subsidier er prisdrivende. Skal du subsidieres med pensjon fra staten, betyr det at du har høyere kjøpekraft enn om du ikke hadde det, og måtte ta av din egen lønn for å ha noe å leve av. Måtte du ta av din egen lønn for å ha noe å leve av, og betale sykehusregningen selv, så hadde du hatt mye mindre å bruke på bolig. Dermed ville boligprisene vært mye lavere, så en troende kristen forsamling som kun lever av frivillighet hadde hatt råd til å kjøpe seg et billig hus å bruke som kirke. I norge har vi subsidier generelt fordi staten synes det er greit at folk har tilgang på bibliotek, mat produsert her heller enn å importere alt etc, pga særnorske forhold. Igjen, baptistene har et veldig amerikansk syn på dette og vil gjerne ha vekk all statsstøtte sånn jeg har skjønt det. For meg er ikke dette her avgjørende, men jeg prøver å få deg til å se hvorfor trossamfunn har det. Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg synes at staten ikke skal finansiere religion eller livssyn, det er det hele. Hva folk bruker fritiden sin til mener jeg hvert individ kunne betale for selv. Ingen kommer løpende med penger til hverken klubblokaler eller flyfelt slik at jeg kan bedrive min hobby og skulle hobbyen få statsstøtte er den en del kinkige klausuler ute og går. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg synes at staten ikke skal finansiere religion eller livssyn, det er det hele. Hva folk bruker fritiden sin til mener jeg hvert individ kunne betale for selv. Ingen kommer løpende med penger til hverken klubblokaler eller flyfelt slik at jeg kan bedrive min hobby og skulle hobbyen få statsstøtte er den en del kinkige klausuler ute og går. Fotball, kunst, nrk osv likeså regner jeg med? Har du vurdert å melde deg inn i FRP? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Folk som bevisst gjør valg om å drepe og skape lidelse er vel det man kan kalle ondskapens tjenere?Det er ikke satanister. Du tar feil. Nei. Du tar feil. Folk som driver ondskap, dreper, skaper lidelse og er ondskapens tjenere er i religiøs definisjon selvsagt satanister. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Blande seg inn i politikk osv sier bibelen vi ikke skal gjøre, jeg skal mao. ikke prakke bibelske lover på ikketroende hedninger, hva jeg velger å gjøre som kristen er helt og holdent MIN SAK.Selvfølgelig skal kristne prakke sine religiøse regler på hedninger. Selvsagt skal de kristne ta den politiske makta. Gi skattepengene fra fellesskapet til kirka. Sende barna i offentlig skole til gudstjeneste. Ha offentlige ansatte prester. Det er hele poenget med kristendommen. Makt og undertrykkelse. Eller som du liker å kalle et, "sannhet". Alle "trossamfunn" får penger fra det offentlige, ellers er det pr def så og si umulig å ha en aktiv tro, ikke bare kristne, men muslimer, buddhister, taoister etc.. Da er mange henvist til å ha møtested i kjellerne hjemme hos folk etc. Mulig at de fleste får det. Jeg deltar med frivillighet i forskjellig grupper her i området, og en av dem får støtte etter det jeg vet, mens den andre er selvforsørget - og hadde det vært sånn at man måtte ha statlig støtte for å klare seg hadde jeg kuttet ut hele organisasjonen. Hvis den læren man følger ikke er mer interessant enn at det må ha den typen støttehjul, hadde jeg heller valgt å være alene. Dessuten er støtten man får bare småpenger i forhold til hva det koster å drive eks ett aktivt tempel med ett inspirerende miljø rundt. Mulig det er riktig for endel kristne miljøer som etter min mening har vent seg til å kreve støtte, og dessverre fått det for lenge. Det spirituelle "arbeidet" har ingen ting med penger å gjøre, heller tvert i mot slik jeg og de jeg praktiserer sammen med forholder oss til den biten av driften Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Blande seg inn i politikk osv sier bibelen vi ikke skal gjøre, jeg skal mao. ikke prakke bibelske lover på ikketroende hedninger, hva jeg velger å gjøre som kristen er helt og holdent MIN SAK.Selvfølgelig skal kristne prakke sine religiøse regler på hedninger. Selvsagt skal de kristne ta den politiske makta. Gi skattepengene fra fellesskapet til kirka. Sende barna i offentlig skole til gudstjeneste. Ha offentlige ansatte prester. Det er hele poenget med kristendommen. Makt og undertrykkelse. Eller som du liker å kalle et, "sannhet". Alle "trossamfunn" får penger fra det offentlige, ellers er det pr def så og si umulig å ha en aktiv tro, ikke bare kristne, men muslimer, buddhister, taoister etc.. Da er mange henvist til å ha møtested i kjellerne hjemme hos folk etc. Mulig at de fleste får det. Jeg deltar med frivillighet i forskjellig grupper her i området, og en av dem får støtte etter det jeg vet, mens den andre er selvforsørget - og hadde det vært sånn at man måtte ha statlig støtte for å klare seg hadde jeg kuttet ut hele organisasjonen. Hvis den læren man følger ikke er mer interessant enn at det må ha den typen støttehjul, hadde jeg heller valgt å være alene. Dessuten er støtten man får bare småpenger i forhold til hva det koster å drive eks ett aktivt tempel med ett inspirerende miljø rundt. Mulig det er riktig for endel kristne miljøer som etter min mening har vent seg til å kreve støtte, og dessverre fått det for lenge. Det spirituelle "arbeidet" har ingen ting med penger å gjøre, heller tvert i mot slik jeg og de jeg praktiserer sammen med forholder oss til den biten av driften Det er vel og sånn mange kristne ser det. Jeg vet ikke hva jeg synes om det, jeg bare konstaterer at noen kroner får man somregel hvis man starter med noe her, enten det er paintballklubb, fotball, moske, kirke eller noe annet. Staten synes vel det er bedre at man driver med sånt enn å fly på fylla i helgene og har det som en liten gulerot. Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Jeg klarer ikke sammenligne paintball og spirituell praksis, det blir jaggu helt fjærnt .. Penger dreper spiriten slik jeg opplever det Endret 24. oktober 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg klarer ikke sammenligne paintball og spirituell praksis, det blir jaggu helt fjærnt .. Penger dreper spiriten slik jeg opplever det Et lokale koster uansett penger, men jeg er nå overbevist om at Gud vil ta seg av kirken i alle tilfeller og at folk vil komme dit for å få hjelp til mat osv hvis velferdssystemet her kneler, for det er sånn det fungerer andre steder i verden, også der kirken ikke får en krone fra staten. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Alle "trossamfunn" får penger fra det offentlige, ellers er det pr def så og si umulig å ha en aktiv tro, ikke bare kristne, men muslimer, buddhister, taoister etc.. Da er mange henvist til å ha møtested i kjellerne hjemme hos folk etc. Statskirka er historie og representerer sånn jeg ser det en kristendom jeg ikke føler jeg har så mye tilfelles med. Dermed prakker ikke kristne noe "tro" på deg. Det er ikke kristne som setter ambassader i brann og dreper folk pga tegneserier. Men al capone var nok en konsekvens av alkoholforbudet i 20-30 årene fordi det skapte et enormt salg av smuglersprit til hedninger som ga blaffen i både bibelen og lovene i landet, og der var det en "kristen" bevegelse som hadde en finger med i spillet. Men sånn kan det gå når man ikke holder seg til bibelen..Umulig å ha en aktiv tro? Trenger du mine penger for å tro på din sannhet? At alle får penger fra det offentlige, det er vel ikke på grunn av de kristne? De kristne har jo stort sett gjort alt for å holde pengene for seg selv. Det er kun i nyere tid at andre religioner er lovlig, for ikke å snakke om får penger. Kristne har monopol på religiøs forkynnelse i offentlig skole og statlig media. Kristne har monopol på å ha sine religiøse ledere ansatt i staten og forsvaret. De kristne er programforpliktet av sin religion til å prakke dritten sin på andre. Når du snakker om alkohol så var det jo kristen lov å lage alkohol før i tiden, og straff for dem som unlot. Alkohol er et fundament i kristen sakrament og en absolutt nødvendighet. Kristendom og alkohol går langt tilbake, mye lenger enn avholdsbevegelsen som blomstret opp for 100 år siden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Nei. Du tar feil. Folk som driver ondskap, dreper, skaper lidelse og er ondskapens tjenere er i religiøs definisjon selvsagt satanister.Det er så åpenbart løgn, du lurer ingen zeebra. Jeg tror ikke engang du lurer deg selv med det tullet. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Alle "trossamfunn" får penger fra det offentlige, ellers er det pr def så og si umulig å ha en aktiv tro, ikke bare kristne, men muslimer, buddhister, taoister etc.. Da er mange henvist til å ha møtested i kjellerne hjemme hos folk etc. Statskirka er historie og representerer sånn jeg ser det en kristendom jeg ikke føler jeg har så mye tilfelles med. Dermed prakker ikke kristne noe "tro" på deg. Det er ikke kristne som setter ambassader i brann og dreper folk pga tegneserier. Men al capone var nok en konsekvens av alkoholforbudet i 20-30 årene fordi det skapte et enormt salg av smuglersprit til hedninger som ga blaffen i både bibelen og lovene i landet, og der var det en "kristen" bevegelse som hadde en finger med i spillet. Men sånn kan det gå når man ikke holder seg til bibelen..Umulig å ha en aktiv tro? Trenger du mine penger for å tro på din sannhet? At alle får penger fra det offentlige, det er vel ikke på grunn av de kristne? De kristne har jo stort sett gjort alt for å holde pengene for seg selv. Det er kun i nyere tid at andre religioner er lovlig, for ikke å snakke om får penger. Kristne har monopol på religiøs forkynnelse i offentlig skole og statlig media. Kristne har monopol på å ha sine religiøse ledere ansatt i staten og forsvaret. De kristne er programforpliktet av sin religion til å prakke dritten sin på andre. Når du snakker om alkohol så var det jo kristen lov å lage alkohol før i tiden, og straff for dem som unlot. Alkohol er et fundament i kristen sakrament og en absolutt nødvendighet. Kristendom og alkohol går langt tilbake, mye lenger enn avholdsbevegelsen som blomstret opp for 100 år siden. for meg er det fult mulig, men hvis jeg bor på et lite sted hvor det kun tilgang på en liten lokal kirke som er avhengig av statsstøtte for å dekke utgiftene, så vil den sannsynligvis forsvinne eller bli solgt, og troende være uten møtelokale. folk vil sannsynligvis møtes hjemme istedet og mange slutte å dra ut for å treffe andre trosfeller, sånne små samfunn vil dø ut og du vil ikke lenger ha noe aktivt troende miljø. så har du begravelser, bryllup osv... dette her er tradisjonelle ting kirken i norge (den norske kirke) har tatt seg av. og det inkluderer buddhister, taoister, muslimer og diverse andre samfunn også. Begravelser regner jeg med blir statlig snart uansett, pga det store antall muslimer, så det kan godt hende dette her ordner seg av seg selv. hvis du synes det er fælt at du bor i et land hvor det er en majoritet med kristne av troende, så koster ikke en flybilett til f.eks saudi-arabia mye jeg vil fortsette å gå i kirken uansett, og det kan godt hende dette her styrker kirken som helhet når vi slipper statlig innblanding, jeg har ingen formening om det for å være ærlig.. Men statens innblanding i det kristne troslivet via statskirken tror jeg har ødelagt mer enn det har gavnet kristne. igjen høres det ut som FRP er partiet du bør stemme på.. og kan godt hende det er bra for meg (som kristen) Endret 24. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvis jeg synes det er galt med religiøs politikk kan jeg flytte til et land med ekstrem religiøs politikk? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Hvis jeg synes det er galt med religiøs politikk kan jeg flytte til et land med ekstrem religiøs politikk? jeg har ikke tenkt å føre noe religiøs politikk... for meg sier jeg jo det er det samme... kirken uten statsstøtte vil nok bli mer som i USA, dvs mer aktiv og med yngre engasjerte folk, og vi vil bli kvitt det litt trøtte imaget kirken i norge har pr dags dato fordi mange av de pensjonistene som preger endel av småkirkene på bygdene i norge vil gi seg. det er bare det at jeg unner disse halvsøvnige bygdepensjonistene å kose seg med kaffe og krumkaker i kirken iblandt og, og jeg ser egentlig ikke problemet når fotballforeninger etc også sponses. jeg synes fotball er helt grusomt. men hvis det beriker hverdagen til folk, så er det greit for meg. det er ikke sånn for meg at jeg ser ned på folk fordi de går i kirka for at det er koselig og trygt, og at det må være et sted med masse ungdommer, action og ting som skjer, som i evangelist-kirken jeg er i. Å spre Guds ord tror jeg på da jeg med egne øyne har sett at det faktisk er sant, men det aller viktigste med kristendommen er at det er bra for din egen del. og den dagen jeg sleper meg rundt med rullator, er nok kirken et enda viktigere sted enn nå. noe annen "politikk" enn det poenget om hvorvidt vi skal holde liv i halvsøvnige småkirker som er avheigig av noen kroner i statsstøtte er det egentlig ikke vits i å diskutere, om du vil ha deg med horer, drikke deg fra sans og samling etc, så er det ditt valg, du er ikke kristen så ditt liv angår ikke meg, med mindre du på en eller annen måte truer meg og min familie. men kommer du krypende til den evangelistkirken jeg er i en dag fordi du er sulten og blakk, kan det godt hende du får mat og drikke og blir invitert inn. for med eller uten statsstøtte er kirka der uansett, selv om de lokale småkirkene i grong o.l steder med 20 pensjonister på jevnlig besøk forsvinner. Endret 25. oktober 2016 av marius77 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Nei. Du tar feil. Folk som driver ondskap, dreper, skaper lidelse og er ondskapens tjenere er i religiøs definisjon selvsagt satanister.Det er så åpenbart løgn, du lurer ingen zeebra. Jeg tror ikke engang du lurer deg selv med det tullet. Hva er det som får deg til å tro noe annet? Hva er det som får deg til å tro at folk som dreper, driver krig, skaper lidelse, stjeler, plyndrer og driver ondskap ikke tjener Satan? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå