Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

dafuq skjedde nå? søster nekter hjelpe med oppussing når hun ikke fikk vite pris på kjøkkenet


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med høy puls og skjønner ikke en dritt.

 

Jeg har nylig kjøpt en leilighet med ei venninne (vi er begge i begynnelsen av 30 årene), og selvsagt delt dette med venner og familie. På facebook har jeg opprettet album av oppussingsobjektet til hensikt å vise fremdrift.

 

Det viste seg veldig raskt at familiene våres hadde mye de skulle ha sagt. Hennes familie har blandet seg veldig i stort sett alt, og da spesielt i økonomien. Min familie har kommentert med alt som må gjøres her og der. "Der må du ha et skap. Den peisen må du ikke fjerne osv osv". Hva jeg må tenke på om ditt og datt. Spesielt min søster har vært veldig hjelpsom, også utenom facebook. Hun har pusset opp mange hus, og har kommet med masse gode råd, som vi har satt pris på og vært takknemlig for. I tillegg kom hennes samboer uoppfordret med en planløsning til hvordan han mente kjøkkenet best ville se ut. Vi har og spurt henne om hjelp til plassering av kjøkkenet og hun har frivillig kommet med noen tanker der også.

 

Kjøkkenet er stikkordet her, og etter 8 turer hos forskjellige leverandører ble min venninne og jeg endelig fornøyd med et kjøkken vi begge likte. Vi var kjempefornøyde, men hadde allerede bestemt på forhånd at vi ikke ville dele prisen med familie, da vi mener dette har ikke de noe med, og er en privatsak.

 

Så i dag skrev jeg gladelig til min søster at vi hadde kommet frem til et kjøkken. Det første hun spurte om var planløsningen, hvilket jeg sa jeg kunne vise senere da jeg ikke hadde det i hende akkurat da. Rett etter det spurte hun hva det kostet. 

Jeg skrev tilbake at vi ikke ville dele prisen akkurat nå, men fortalte hva benkeplaten hadde kostet, og at denne var viktig for oss og hele grunnen til at vi valgte nettopp det kjøkkenet.

 

Svaret hennes var enkelt: Min samboer og jeg har bestemt oss for akkurat nå, at vi ikke vil komme med flere råd og tips om oppussingen til dere. 

 

Jeg ble helt satt ut, og er det enda. Jeg skjønner ikke at hun er fornærmet for noe som jeg lett hadde akseptert. Jeg ble så sint at jeg rett og slett fjerna meg fra facebook, og orker ikke tanken på å dele ett sekund til av livet mitt med andre. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, om jeg overreagerer, eller hva jeg skal si. Jeg er pleier ikke å være dramatisk, men føler meg som en tenåring nå.

 

Skal sies at min venninne og jeg er de yngste i begge familiene og ofte blir behandlet slik også, og vi er så jævla lei av det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om hun ble furten for at hun ikke fikk svar og føler deg dermed ekskludert fra ett prosjekt der høres ut som om hun alt har vært alt for involvert i.

 

La henne roe seg ned så kommer hun sikkert tilbake med tips om dere ønsker å ha tips.

 

Min erfaring er at man aldri bør blande familien for mye i noe som helst, det blir bare bråk av slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner meg godt igjen her. Folk har en tendens til å bry seg alt for mye, og blir sure/furtne/forbanna når andre ikke gjør som de vil. Er yngstemann av 3 selv, og selv om mange meninger og ideer kommer i beste hensyn, glemmer de at vi alle er ulike.

 

Du kjenner din egen familie best og hvordan de takler konflikter som dette. Enten venter du på at din søster tar kontakt og unnskylder seg, eller du tar konfrontasjonen selv og ber om litt respekt. Minstemann betyr ikke ung og dum lenger når du har passert 30.

Lenke til kommentar

Kjenner meg godt igjen her. Folk har en tendens til å bry seg alt for mye, og blir sure/furtne/forbanna når andre ikke gjør som de vil. Er yngstemann av 3 selv, og selv om mange meninger og ideer kommer i beste hensyn, glemmer de at vi alle er ulike.

 

Du kjenner din egen familie best og hvordan de takler konflikter som dette. Enten venter du på at din søster tar kontakt og unnskylder seg, eller du tar konfrontasjonen selv og ber om litt respekt. Minstemann betyr ikke ung og dum lenger når du har passert 30.

Takker for godt svar. Jeg kjenner jeg er så lei nå, men er også overrasket over hvor berørt jeg ble av dette. 

 

Jeg tenker at jeg kunne spurt hvem som helst om oppussing, men valgte å dele dette og ta imot råd fra min søster. Det er jo nok av forum å få hjelp på ellers. At hun skal kreve jeg da deler alt med henne, enda min venninne føler det er et overtramp, er urimelig for meg. 

 

For øvrig er det fantastisk ikke å ha facebook. 

Lenke til kommentar

 

Reaksjonsmønster ligger i familien tydeligvis :)

Helt enig der..

 

Synes søster reagerte helt ok der og OT er like sta

 

Da lurer jeg på hvorfor det er greit å kreve å vite pris på noen andres sitt kjøkken, for at du skal gi dem råd?

 

Er ikke hva en velger å bruke penger på en privatsak? Eller er det vanlig å gå rundt og skrike ut hva bil, kjøkken, hus, møbler, smykker og lignende kostet? Jeg mener en skal respektere at ikke alle vil dele pris på gjenstander.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at kjøkkenet dere valgte er priset en del høyere enn hva et kjøkken med tilsvarende planløsning ville kostet et annet sted? Typ... high-end-kjøkken?

 

Eller fra en leverandør som stort sett selger, sett i perspektiv til andre leverandører, dyre kjøkken?

 

Hvis så - kanskje vi snakker litt jantelov her? 

Lenke til kommentar

 

Kjenner meg godt igjen her. Folk har en tendens til å bry seg alt for mye, og blir sure/furtne/forbanna når andre ikke gjør som de vil. Er yngstemann av 3 selv, og selv om mange meninger og ideer kommer i beste hensyn, glemmer de at vi alle er ulike.

Du kjenner din egen familie best og hvordan de takler konflikter som dette. Enten venter du på at din søster tar kontakt og unnskylder seg, eller du tar konfrontasjonen selv og ber om litt respekt. Minstemann betyr ikke ung og dum lenger når du har passert 30.

 

Takker for godt svar. Jeg kjenner jeg er så lei nå, men er også overrasket over hvor berørt jeg ble av dette. 

 

Jeg tenker at jeg kunne spurt hvem som helst om oppussing, men valgte å dele dette og ta imot råd fra min søster. Det er jo nok av forum å få hjelp på ellers. At hun skal kreve jeg da deler alt med henne, enda min venninne føler det er et overtramp, er urimelig for meg. 

 

For øvrig er det fantastisk ikke å ha facebook.

Det blir fort sånn når du har noe positivt som skjer deg, og andre reagerer negativt. Man forstår ikke hva som skjer, og føler at man blir nesten slått ned bakfra.

 

Gi det et par dager nå, og slapp av, gled deg om at nytt kjøkken er bestilt og kos deg med venninna di :)

Lenke til kommentar
Svaret hennes var enkelt: Min samboer og jeg har bestemt oss for akkurat nå, at vi ikke vil komme med flere råd og tips om oppussingen til dere.

Svar: Helt greit. Takk for all den gode hjelpen vi har fått. :)

 

Hun følte seg som om hun var "med" på prosjektet og ble plutselig "degradert". I realiteten var hun aldri "med", det var hele tiden deres prosjekt. Er det dere som betaler og skal bruke det, er det deres prosjekt.

Endret av Emancipate
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Reaksjonsmønster ligger i familien tydeligvis :)

Helt enig der..

 

Synes søster reagerte helt ok der og OT er like sta

 

Da lurer jeg på hvorfor det er greit å kreve å vite pris på noen andres sitt kjøkken, for at du skal gi dem råd?

 

Er ikke hva en velger å bruke penger på en privatsak? Eller er det vanlig å gå rundt og skrike ut hva bil, kjøkken, hus, møbler, smykker og lignende kostet? Jeg mener en skal respektere at ikke alle vil dele pris på gjenstander.  

 

Umulig å gi råd på noe uten å vite prisen og det er snakk om søsteren din og ikke en fremmed på gata

Lenke til kommentar

[....]Svaret hennes var enkelt: Min samboer og jeg har bestemt oss for akkurat nå, at vi ikke vil komme med flere råd og tips om oppussingen til dere. 

 

Jeg ble helt satt ut, og er det enda. Jeg skjønner ikke at hun er fornærmet for noe som jeg lett hadde akseptert. Jeg ble så sint at jeg rett og slett fjerna meg fra facebook, og orker ikke tanken på å dele ett sekund til av livet mitt med andre. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, om jeg overreagerer, eller hva jeg skal si. Jeg er pleier ikke å være dramatisk, men føler meg som en tenåring nå.

 

Skal sies at min venninne og jeg er de yngste i begge familiene og ofte blir behandlet slik også, og vi er så jævla lei av det.

Vel, vil du involvere andre i ditt liv så må du nesten dele litt av ditt liv med andre. Vil du ha prisen på kjøkkenet hemmelig må du tydeligvis drite i din søsters innvolvering i dette prosjektet

Lenke til kommentar

Kanskje det bare er en misforståelse... Kanskje hun syntes tonen din var krass og avvisende siden det ble sagt på chat uten at hun kunne se fjeset ditt og humøret. Og siden dere avviste planløsningen hennes så er det jo naturlig at hun ikke vil bruke mer tid på å lage bortkastede ideer som som ikke blir brukt.
Kanskje hun også egentlig mente å skrive ting i et vennligere tonefall enn du leste det som.

Lenke til kommentar

 

 

 

Reaksjonsmønster ligger i familien tydeligvis :)

Helt enig der..

 

Synes søster reagerte helt ok der og OT er like sta

 

Da lurer jeg på hvorfor det er greit å kreve å vite pris på noen andres sitt kjøkken, for at du skal gi dem råd?

 

Er ikke hva en velger å bruke penger på en privatsak? Eller er det vanlig å gå rundt og skrike ut hva bil, kjøkken, hus, møbler, smykker og lignende kostet? Jeg mener en skal respektere at ikke alle vil dele pris på gjenstander.  

 

Umulig å gi råd på noe uten å vite prisen og det er snakk om søsteren din og ikke en fremmed på gata

 

Akkurat her så har pris aldri hatt noe å si på planleggingen. Hun har gitt oss råd, vi har tatt imot. Om hennes samboer ikke hadde villet dele hva den nye bilen deres kostet, så hadde jeg respektert det.

Lenke til kommentar

Kanskje det bare er en misforståelse... Kanskje hun syntes tonen din var krass og avvisende siden det ble sagt på chat uten at hun kunne se fjeset ditt og humøret. Og siden dere avviste planløsningen hennes så er det jo naturlig at hun ikke vil bruke mer tid på å lage bortkastede ideer som som ikke blir brukt.

Kanskje hun også egentlig mente å skrive ting i et vennligere tonefall enn du leste det som.

 

Det kan være. Om hun føler seg fornærmet av måten jeg skrev på, så er det ikke så mye jeg får gjort med det, men krass pleier jeg ikke å være på chat. At hun er fornærmet kan jeg forstå til en viss grad, men jeg jeg hadde fortsatt forventet respekt for avgjørelsen min venninne og jeg har tatt. Vi har delt alt utenom akkurat det. 

 

At ideene er bortkastede stemmer ikke. Vi har brukt mange av ideene, i tillegg til planløsningen hun kom med. Men om vi skulle bruke alle ideene og rådene vi har fått de siste tre månedene, så hadde leiligheten sett meget interressant ut til slutt.

 

Jeg syns tonefallet hennes var ganske klart, men om hun mente å skrive det anderledes, så kunne hun forklart det i ettertid. Jeg håper i det minste hun ber om unnskyldning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det var en ut i gata så kanskje hadde jeg kanskje skjønt det, men det er søsteren din... hvorfor skulle pris være hemmelig overhode, siden hun hjelper deg så vil budsjett og pris være nyttig hjelpemiddel i planleggingsfase og hvor mye mer eller mindre dere vil bruke på diverse ting som hører til kjøkkenet.

 

Kanskje hun vil oppgradere sitt eget kjøkken og lurer på hun burde sette av som budsjett.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...