Tangent Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Har to kort: 1 - Asus Z97-Deluxe som sitter i maskinen jeg skriver på nå. 2 - Asus Z97-A som "bare ligger å slenger" På min maskin (1), er OS'et på to Samsung 850-pro i R0. Kjøpte for moro skyld i våres en 512GB utgave av en 950 pro og puttet den i min maskin og fant rimelig fort ut at de hastigheter som den er bygd for ikke kan utnyttes sånn uten videre på Z97 maskiner. Selvfølgelig lagt inn NVMe driver. Som maskinen er, får jeg teoretisk ikke stort bedre enn hastigheter enn 2 normale SSD'er i R0 - iflg AS SSD benchmark. Fair nok. Har så vidt jeg forstår med deling av båndbredde med SataExpress kontakten (hvor ingen ting på tidspunktet var tilkoblet) og at den mest sansynlig er begrensning i båndbredde fra PCIe kontakten som disse kommuniserer via (x2) Komplett har nå denne : https://www.komplett.no/product/871564/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-hyper-m2-x4-mini# Kan denne brukes sammen 950 pro som boot-enhet med W8.1/10 (bios for HK er oppdatert med støtte for NVMe i fjor engang)? I samme slengen kan jeg jo nevne at maskina til guttungen har tatt kvelden, Både HK og en gammel Crucial RealSSD 256 GB systemdisk har tatt kvelden samtidig. Er riktignok et Z97 mini-ITX maskin. Hvis jeg skaffer et normalkabinett, kan jeg jo egentlig plyndre maskina hans og flytte innmaten over til Z-97A kortet som bare ligger å slenger, og bruke 950pro disken som ny systemdisk for ham. Z-97A har med biosoppdatering støtte for NVMe...... Derfor lurer jeg primært på om nevnte adapter fra komplett med 950pro disken kan brukes i dette kortet og oppnå de hastigheter disken er bygd for (og guttungen har helt sikkert ikke noe imot det heller ) Et annet pluss er jo selvfølgelig at han da står friere til å oppgradere til et eller flere kvassere skjermkort enn det min-ITX kortet han er begrenset av nå..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå