Nedward Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Så jeg sitter her og skal beregne tilsig til et vannkraftverk hvor nedslagsområdet er oppgitt og årsnedbøren er oppgitt. For meg virker det logisk at man multipliserer arealet med nedbøren og ender opp med rett svar i m^3. Men ut i fra størrelsen på svaret mitt så er det nødt til å være feil. Det blir ALT for lite. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hvilke tall er det du begynner med? Hva med å prøve et regnestykke med veldig enkle tall, f.eks. et nedslagsfelt på 1 km^2 (=1.000.000 m^2) og en årsnedbør på 1000 mm (=1 m), som gir årlig tilsig på 1.000.000 m^3. Gir det mening? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Et tips her er å sjekke benevningine dine, spesielt i overgang mellom millimeter, meter og kilometer og meter, kvadratmeter og kubikkmeter. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Det var nok jeg som bommet på tallene mine. Tok utgangspunkt i at 1 km^2 var 1000m^2. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå