Mathias Klingenberg Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 – Brikkene har falt på plass her.Nå skal Hyperloop testes i full skala Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Hvis det er et sted man har bruk for hyperloop må det være i Dubai med sin totale AC-avhengighet. Istedetfor å kjøle ned millioner av bilkupéer kan man la transporten gå under bakken. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Bra de får i vet storskalatest på tungtransport. Vis det faktisk blir noe. 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Det går jo an å gjøre som med Ryfast og Rogfast, altså legge gangene under havbunnen Med unntak av røret opp til overflaten. Men det røret kan jo omsluttes av metervis med betong om man så vil. Jeg tror foto kun er en prinsippskisse over hva de faktisk ønsker å få til. At det er utelatt noen logiske ting som man fort kan gjøre feilslutninger på. Men, jeg vet jo ikke mer om det enn deg Rudde. 2 Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Enkelt. Tykkere rør. Rør under vann gjør det mye enklere, for der er temperaturen relativ lik for hele røret. Ligger det i ørkenen så er røret varmere på oversiden og utvider seg mere der. 3 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Må inrømme at jeg har utviklet en skepsis for hyperloop konseptet. Elsker Elon Musk, men jeg tror rett og slett ikke det vil svare seg, verken økonomisk eller sikkerhetsmessing. Håper inderlig jeg tar feil. 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Enkelt. Tykkere rør. Rør under vann gjør det mye enklere, for der er temperaturen relativ lik for hele røret. Ligger det i ørkenen så er røret varmere på oversiden og utvider seg mere der. Hvor tykke? De stoler jo ikke nok på rørene til å la seksjoner støtte sin egen vekt under transport Heller ikke rør til utstilling som aldri vil se noen som helst last annet enn at folk ser på den Og dette skjer med vogntog under vacuum https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM https://www.youtube.com/watch?v=T9bpUfWy8Wg Så jeg lurer på hvor tykke disse rørene liksom skulle vært. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Samme måten som andre undesjøiske tuneller gjør det. Forskjellen på fullstendig vakuum og vanlig atmosfærisk trykk er ca den samme som 10m vann. Kan du konstruere et rør som er sterk nok til å holde en vanlig undersjøisk tunell på den dybden du skal på + 10m er den sterk nok til å stå i mot et vakuum på den dybden. Å bygge noe som skal stå i mot vanntrykk på litt dybde er mye mer utfordrende enn å bygge noe som tåler å holde på vakuum. 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Hvor tykke? De stoler jo ikke nok på rørene til å la seksjoner støtte sin egen vekt under transportEn sylinder tåler mye mer trykk når det er jevnt fordelt enn når det får en belastning på et lite punkt. Et rør som lar seg bulke med enkelhet av små slag kan likevel holde mot et betydelig trykk så lenge det er jevnt fordelt 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Må inrømme at jeg har utviklet en skepsis for hyperloop konseptet. Elsker Elon Musk, men jeg tror rett og slett ikke det vil svare seg, verken økonomisk eller sikkerhetsmessing. Håper inderlig jeg tar feil. Selv om det skulle løse seg ser jeg ikke at selve konseptet er bra nok. Kapasitetn slik det er foreslått er ca 3500 pax/time, til sammenligning er en vanlig toglinje kapabel til noe i nærheten av 15-30000 pax/time. Dette holder ikke for en pendlestrekning, så da sitter du igjen med ikke-daglige reiser. (Slikt som vi nå normalt gjør med fly), men skal vi erstatte de reisene må det bygges ekstremt lange strekninger. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni?Blir bare 1 bar forskjell, som vil være akkurat det samme som at røret var 10 meter dypere. 3 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hyperloop kommer aldri til å funke. 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 "Musk la frem ideen som et åpent kildekode-prosjekt," lol et åpen hva for noe prosjekt? Det der har ikke akkurat så mye med programmering å gjøre x-D Lenke til kommentar
staslig Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der. Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der. Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk For det første, om de skulle hatt samme produksjonskrav som de har på romutstyr til hyperloopen så kommer den absolutt ikke til å skje. For det andre er det noe helt annerledes å holde trykk ute, enn inne. For enkelt å se denne effekten, forsøk å plasser et vacuum i en tom brusboks, eller hvilken som helst sprayboks og se hvordan det går. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Skal de ha vanlige hyperloop rør under så masse vann? Hvordan ser disse rørene ut? Hvordan skal se holde tilbake for trykket når de skal ha et vacuum inni? Med vakuum innvendig, så er det bare en atmosfære større forskjell enn om det var luft der. Det er litt som i verdensrommet, det er ikke vanskelig å bygge en tett romkapsel, den skal bare tåle 1 atmosfære trykk Å holde trykk INNE er hummer i forhold til kanarien som heter å holde trykk ute! Vanlig colaboks i aluminium med syltynne vegger har ingen problemer med å holde på ca 10 bar innvendig, men vil begynne å kollapse så snart Dp blir negativ i forhold til trykk på utsiden. Derfor kan man se at samtlige rør, tanker etc som skal utsettes for undertrykk - og i tilfellet med hyperloop ca 0,1 bara, ikke langt fra vakuum - så er slike strukturer forsterket fra utsiden. Se på gamle mercedes-biler som har vakuumtanker eller på slangen til støvsugeren. Korrugering eller andre typer utvendige forsterkninger må til, eller så blir det som i den snutten fra youtube. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå