Gå til innhold

Frisør diskriminerer

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/henlegger-anmeldelser-mot-frisrsalong/3423272955.html

Frisøren selger klipp for 100 kr men diskriminerer nordmenn, de må betale 200kr.

Statsadvokaten og politiet sier at dette er lovlig og henlegger anmeldelse.

Dette betyr at det er lov å kreve ulike priser fra ulike nasjonaliteter. Hvorfor ikke bare si at nordmenn må betale 10 000 kr for en klipp?

http://www.dagbladet.no/nyheter/erkjente-seg-ikke-skyldig-da-hijab-saken-startet/62424831
Denne frisøren kunne latt nordmenn betale 200kr, og alle andre etnisiteter 10,000kr? Hadde hun gjort det hadde hun sluppet rettsaken hun kom i.

Hva mener du? Er det greit å forskjellsbehandle ulike grupper?

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prinsippet kan diskuteres, hun har sannsynlgivis mener jeg, ment å gi rabatt til en gruppe med lite penger, og dette er vanlig praksis, feks på tog, med honnør rabatt og studentrabatt, så det får være greit, men det er fortsatt klønete, og jeg antar at hun ikke har krevd noen form for bevis for flyktningstatus

Jeg synes saken med Hodne er mye mer interessant, hadde hun vunnet så betyr det at det er greit å anse Islam, eller noen praksiser av det som en ideologi, og da hadde det vært fritt frem for å nekte å behandle muslimer. Derfor vant hun ikke fram i retten med sine argumenter

Endret av Gluecoma
Lenke til kommentar

Hva mener du? Er det greit å forskjellsbehandle ulike grupper?

Etniske grupper som i dette eksemplet? Nei.

Hadde det vært omvendt at innvandrere måtte betale mer hos denne frisøren, da hadde det nok blitt et ramaskrik og tiltale med en gang tenker jeg. Det er greit å være rasistisk, sålenge det er mot etniske nordmenn tydeligvis.

Endret av Uderzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Når man får rentefritt lån må man betale avgift til staten. Betaler disse kundene som får 50% rabatt noe til staten for denne "gaven" de får? Hvis ikke så foreslår jeg at skatteetaten kommer på banen...

Lenke til kommentar

Når man får rentefritt lån må man betale avgift til staten. Betaler disse kundene som får 50% rabatt noe til staten for denne "gaven" de får? Hvis ikke så foreslår jeg at skatteetaten kommer på banen...

Skatteetaten burde vel vært på banen for lenge siden. Å tilby klipp til 100, eller 200 for den saks skyld er ikke nok til å leve av, moms og skatt skal også betales

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser hvor begge sider kommer fra. Når det er sagt for min del lukter hele saken av "hevn-akt" etter kjerringa som ble dømt pga diskrimering mot ei muslimsk jente.

Her er det ikke diskriminering basert rundt at nordmenn skal betale mer, men at det forsøkes hjelpe de i nød. Skal vi hetse ting som veldedighetsorganisasjoner med butikker fordi de bruker pengene for å hjelpe u-land neste?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

En bedre hevnakt, og forsåvidt en test av rettsystemet hadde vært å trappet opp på en frisør/barberer med tydelig muslimsk personale i fullt ortodokst jødeutstyr og bedt om vask av hår og skjegg og sett hva som skjedde

Endret av Gluecoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Der er ikke lov med kjønnsdiskriminering, men mange frisører har iallefall rimeligere herreklipp vs dameklipp. Jeg går til ei lokal salong der ei dame (norsk) driver, og betaler 40 kr. mindre enn jenter/damer for enkel klipp.

Jeg spurte forsiktig en gang hva det berodde på, fikk et svar ala "sånn er det bare"

For ordens skyld, jeg har ikke insistert på å betale mer, men har godtatt svaret.

Lenke til kommentar

Der er ikke lov med kjønnsdiskriminering, men mange frisører har iallefall rimeligere herreklipp vs dameklipp. Jeg går til ei lokal salong der ei dame (norsk) driver, og betaler 40 kr. mindre enn jenter/damer for enkel klipp.

Jeg spurte forsiktig en gang hva det berodde på, fikk et svar ala "sånn er det bare"

For ordens skyld, jeg har ikke insistert på å betale mer, men har godtatt svaret

Grunnen til at det er sånn, er nok at det tar lengre tid med kvinner enn med menn generelt sett. Det burde vær basert på tiden det tar, slik det er på verksted, men regner med at det rett og slett har blitt regelen, og enklere å forholde seg til. 

Lenke til kommentar

For ordens skyld, jeg har ikke insistert på å betale mer, men har godtatt svaret.

Egentlig fakturerer de bare for tiden de må bruke på det, og for enkelhetens skyld har de en fast sats på menn og kvinner basert på hvor lang tid de beregner de vil bruke. Hadde jeg hatt langt hår som mann hadde jeg forstått dersom frisøren sa hun/han måtte tatt "damepris" for klippingen, men på samme måte hadde jeg forventet at en dame med kort hår hadde fått en billigere klipp.

Lenke til kommentar

Ser man det i lys av inntekt og formue gapet mellom etniske nordmenn og andre, så blir kanskje prisen her rettferdig :)

Pisspreik. Man kan stort sett ikke se på folk om de tjener mye eller lite og det er veldig mange nordmenn som ikke tjener i nærheten av gjennomsnittet, det er også mange innvandrere/ utlendinger som tjener godt over gjennomsnittet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Egentlig fakturerer de bare for tiden de må bruke på det, og for enkelhetens skyld har de en fast sats på menn og kvinner basert på hvor lang tid de beregner de vil bruke. Hadde jeg hatt langt hår som mann hadde jeg forstått dersom frisøren sa hun/han måtte tatt "damepris" for klippingen, men på samme måte hadde jeg forventet at en dame med kort hår hadde fått en billigere klipp.

Men tar det lengre tid å klippe langt hår? Altså, hvis vi ser for oss at håret skal klippes på lengde? :hmm:

Lenke til kommentar

Alle kan bli student, det er derfor ikke ulovlig diskriminering å gi studentrabatt.

Det er heller ikke ulovlig diskriminering å gi rabatter til barn.

Men det er ulovlig å si at for eksempel nordmenn eller kinesere må betale dobbel pris.
Eller i artikkelen så sier både politi og statsadvokat at det ikke er ulovlig men jeg mener de tar feil.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i artikkelen så sier både politi og statsadvokat at det ikke er ulovlig men jeg mener de tar feil.

Salongen tok vekk pris-forskjellen for 6 måneder siden, etter å ha hørt Likestilling- og diskrimineringsombudet innspill, så sånn sett er det vel uansett ikke en "politisak" lengre. :hmm:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...