Ssandersen Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Hei! For noen uker siden var jeg og såg på en fotballkamp (5.div), det var en kald kveld på tribunen og satt meg i bilen i pausen for å få varmen tilbake. Vridde om tenningen og hørte et fæla rabalder. Hørtes faktisk ut som min 1.4 bensin bil blei konvertert til en diesel bil! Hørtes ikke bra ut og jeg tenkte jo selfølgelig på det værste, rådebank, tenningsbank, ventilløftere... Lot bilen stå å gå litt før jeg gidde den litt turtall, slapp gassen og der dødde den. Prøvde å starte igjen men uten hell. Fikk bilen opp på en bilhenger og transportert der jeg kan stå med den. Demonterte idag alle deksler for å prøve å lokalisere feilen. Dvs toppdeksel, kamreimdeksel, filterboksen, h.framhjul og reimhjulet. På denne bilen er det hydrauliske løftere og prøvde først å se om det var noen som hadde hengt seg, men ser ikke noe særlig da det er overliggende kammer. Så stillte jeg kamdrevene i posisjon for å sjekke merkene, de stod der de skulle, men siste merket på veiven der hadde den hoppet 2 tenner. Hvorfor dette har skjedd har kanskje noen av dere peiling på? Reimen er 2mnd gammel og skiftet av meg selv etter litt knoting på youtube. Løyste ned strammehjulet og fikk alle 3 merkene på plass, og strammet alt opp igjen. Monterte alt og vridde om nøkkelen, uten hell. Noen som vet om ventilene tar i stempelet når den hopper 2 tenner? Evt andre ting som kan være problemet her? Mvh Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Sikker på at den har hoppet over bare to tenner? Kan jo ha gått noen runder, og stoppet to tenner unna. Lenke til kommentar
Ssandersen Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Sikker på at den har hoppet over bare to tenner? Kan jo ha gått noen runder, og stoppet to tenner unna. Nei selfølgelig er jeg ikke sikker på dette. Noen ideer om hva jeg kan gjøre uten å ta av toppen? Lenke til kommentar
Ssandersen Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Demonterte toppen igår. Ventilene hadde tatt i alle stemplene, så sikkert hoppet noen runder =/ hvordan dette har skjedd vet jeg ikke, og skremmer meg litt! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Er ikke så mange grunner til det. Disse bilene har 60 000 km intervall eller 4 år på reima. Du har sikkert kjørt et stykke over? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Han skriver at reima er 2 mnd gammel og at han skiftet den selv. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Spørs om du ikke har fått på rema igjen skikkelig da, er det strammer som strammer seg selv på disse? Hvis ikke vil jeg tippe at for slakk reim kan være årsaken. En brukt motor er nok mulig å få taki, om det er verdt å koste på må du nesten vurdere selv. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Leste litt fort. Skiftet du alt av løpehjul, strammehjul og vannpumpe da? For å være helt sikker bør du bruke momentnøkkel på alle delene som byttes ut i forbindelse med registeret. Det som kan ha skjedd er at du ikke har skrudd fast strammehjulet hardt nok for eksempel? 1 Lenke til kommentar
Ssandersen Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Leste litt fort. Skiftet du alt av løpehjul, strammehjul og vannpumpe da? For å være helt sikker bør du bruke momentnøkkel på alle delene som byttes ut i forbindelse med registeret. Det som kan ha skjedd er at du ikke har skrudd fast strammehjulet hardt nok for eksempel? Ja, skiftet alt. Når jeg ser på reima, ser jeg at den har gnagd på ett eller annet(tror det er vannpumpen). Kanskje jeg har fått feil reim/vannpumpe? Kjøpte delene hos skruvat.no, fant et sett til 1300kr. Alt satt fast og litt til, så ingenting har løsnet. Har snakket med en opel bilopphugger, han hadde visst en topp liggende. Flere styringer har tatt kvelden sammen med de fleste av ventilene... Er sure penger for en ung mann med masse lån.. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Vet du hva slags motorkode du har? På disse så er det mange småting å passe på når du skifter reima. Vannpumpa blandt annet hvor akslingen ikke står i senter, så du må merke deg hvordan den gamle vannpumpa sitter så du får riktig stramming av reima. Om jeg husker riktig så har et av løpehjulene øverst et spor på seg i ytterkant slik at reima skal holde seg på plass. Lenke til kommentar
Ssandersen Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Spørs om du ikke har fått på rema igjen skikkelig da, er det strammer som strammer seg selv på disse? Hvis ikke vil jeg tippe at for slakk reim kan være årsaken. En brukt motor er nok mulig å få taki, om det er verdt å koste på må du nesten vurdere selv. https://www.skruvat.no/Strammerull-tannrem-P506991.aspx Jeg har en slik strammer. Har snakket med en opel bilopphugger, han hadde visst en topp liggende. Har akkurat kjøpt bolig, så har ikke så mye å rutte med akkurat. Ellers hadde jeg nok bare skrotan, men i mitt tilfeller blir det ikke aktuelt. Kommer til å sette den sammen iløpet av denne uka / neste forhåpentligvis. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Standard opel-strammer det. Legg ved regnret ditt så blir det lettere å finne ut hva du kan ha gjort feil Lenke til kommentar
Ssandersen Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Standard opel-strammer det. Legg ved regnret ditt så blir det lettere å finne ut hva du kan ha gjort feil Rh53641 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Strammet du reima nok? Den tappen skal ligge paralelt med sporet som er helt til venstre der pila er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå