Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra F 98 tar ventilene i stempelet når den hopper 2 tenner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen uker siden var jeg og såg på en fotballkamp (5.div), det var en kald kveld på tribunen og satt meg i bilen i pausen for å få varmen tilbake. Vridde om tenningen og hørte et fæla rabalder. Hørtes faktisk ut som min 1.4 bensin bil blei konvertert til en diesel bil! Hørtes ikke bra ut og jeg tenkte jo selfølgelig på det værste, rådebank, tenningsbank, ventilløftere... Lot bilen stå å gå litt før jeg gidde den litt turtall, slapp gassen og der dødde den. Prøvde å starte igjen men uten hell.

Fikk bilen opp på en bilhenger og transportert der jeg kan stå med den.

 

Demonterte idag alle deksler for å prøve å lokalisere feilen. Dvs toppdeksel, kamreimdeksel, filterboksen, h.framhjul og reimhjulet.

På denne bilen er det hydrauliske løftere og prøvde først å se om det var noen som hadde hengt seg, men ser ikke noe særlig da det er overliggende kammer.

Så stillte jeg kamdrevene i posisjon for å sjekke merkene, de stod der de skulle, men siste merket på veiven der hadde den hoppet 2 tenner. Hvorfor dette har skjedd har kanskje noen av dere peiling på? Reimen er 2mnd gammel og skiftet av meg selv etter litt knoting på youtube. 

Løyste ned strammehjulet og fikk alle 3 merkene på plass, og strammet alt opp igjen. Monterte alt og vridde om nøkkelen, uten hell.

 

Noen som vet om ventilene tar i stempelet når den hopper 2 tenner? Evt andre ting som kan være problemet her?

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om du ikke har fått på rema igjen skikkelig da, er det strammer som strammer seg selv på disse? Hvis ikke vil jeg tippe at for slakk reim kan være årsaken.

En brukt motor er nok mulig å få taki, om det er verdt å koste på må du nesten vurdere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste litt fort. Skiftet du alt av løpehjul, strammehjul og vannpumpe da? For å være helt sikker bør du bruke momentnøkkel på alle delene som byttes ut i forbindelse med registeret. Det som kan ha skjedd er at du ikke har skrudd fast strammehjulet hardt nok for eksempel? 

Ja, skiftet alt. Når jeg ser på reima, ser jeg at den har gnagd på ett eller annet(tror det er vannpumpen). Kanskje jeg har fått feil reim/vannpumpe? Kjøpte delene hos skruvat.no, fant et sett til 1300kr.

Alt satt fast og litt til, så ingenting har løsnet.

 

Har snakket med en opel bilopphugger, han hadde visst en topp liggende. Flere styringer har tatt kvelden sammen med de fleste av ventilene...

Er sure penger for en ung mann med masse lån..

Lenke til kommentar

Vet du hva slags motorkode du har? 

På disse så er det mange småting å passe på når du skifter reima. Vannpumpa blandt annet hvor akslingen ikke står i senter, så du må merke deg hvordan den gamle vannpumpa sitter så du får riktig stramming av reima. Om jeg husker riktig så har et av løpehjulene øverst et spor på seg i ytterkant slik at reima skal holde seg på plass. 

Lenke til kommentar

Spørs om du ikke har fått på rema igjen skikkelig da, er det strammer som strammer seg selv på disse? Hvis ikke vil jeg tippe at for slakk reim kan være årsaken.

En brukt motor er nok mulig å få taki, om det er verdt å koste på må du nesten vurdere selv.

https://www.skruvat.no/Strammerull-tannrem-P506991.aspx

 

Jeg har en slik strammer. Har snakket med en opel bilopphugger, han hadde visst en topp liggende.

Har akkurat kjøpt bolig, så har ikke så mye å rutte med akkurat. Ellers hadde jeg nok bare skrotan, men i mitt tilfeller blir det ikke aktuelt.

 

Kommer til å sette den sammen iløpet av denne uka / neste forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...