OIPNOCZW Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Tok en tur inn på bilnorge.no og sjekket nybilpriser nå: e-golf: kr 271900 Golf 110Hk bensin: kr 288000 Golf 90Hk diesel: kr 267100 Så elbil er i hvertfall konkuransedyktig på nybil priser. Elbil har også fordelen at den har lavere drivstoffutgifter. Konklusjonen min er at elbilen trenger ikke flere fordeler enn moms og engangsavgift fritak for å konkurrere med bensin og diesel. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Elbil er vesentlig dyrere. Sjekk prisene i Tyskland for eksempel, Eller prisene i Norge, eks mva og avgifter. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Når nysalg av fossilbiler blir forbudt i 2025 så må nødvendigvis elbiler også ilegges de vanlige avgiftene. Jeg tror det er bedre at vi får en gradvis og forsiktig økning mens fossilbilene fases ut enn en brå og plutselig økning i 2025. De _må_ ikke det. Vi kan ha samme avgiftsnivå som resten av Europa, altså mer eller mindre MVA. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil. Hadde dette vært et saklig argument så hadde jo det bare vært helt topp. Desto flere som kjøper elbil desto bedre blir din egen fremtid og dine etterkommere sin fremtid. Husk nå at alle disse incentivene er der for en grunn. Forutsatt at elbiler i sin helhet kun erstatter biler på annet drivstoff ja, det er dog en forutsetning som antakelig ikke er riktig. AtW Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Årsavgiften burde vært fjernet for alle biler. Intensivene for å velge elbil er altfor høye, og ligner mer på en overføring av penger fra fattige blokkbeboere uten lademulighet til rike elbileiere med carport og lademulighet. De rike elbileierne er med på å finansiere elbiler for massene. Uten de rike kjøperne hadde f.eks. ikke Tesla hatt mulighet til å finansiere Model 3. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Ja, Norge er helt klart et fyrtårn. Vi er verdens viktigste land med våre drøye 5 millioner innbyggere. Alt vi gjør og sier har meget stor betydning for hele verden. Verre med Tyskland som kaster ut fossilbiler fra 2030 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Ratingselskapet Fitch skriv i ein ny rapport at elbilar truar oljenæringa. Dei nemner det raske prisfallet på batteri og den kraftige veksten i salet på verdsbasis: http://e24.no/energi/ratingbyraa-elbilene-truer-oljenaeringen/23823781 Velkommen etter, Fitch. Nedturen kjem til å gå veldig fort når han kjem. Vi har kanskje sju år att før oljeindustrien treng direkte subsidiar for å drive vidare. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Kanskje på tide at norge setter inn tiltak som vil gi fremtidige arbeidsplasser istedenfor å gi 100mill til de som er flinkest å spekulere med våre oppsparte oljepenger. Lenke til kommentar
teerex Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Det er nok for biler uten partikkelfilter at avgiften settes ned fra kr 3655 til kr 3290. Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift. Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler. Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå. Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa. Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift. Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler. Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå. Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa. Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb? Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift. Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler. Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå. Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa. Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb? Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din. Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. AtW Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. AtW Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle. Men dette gjelder ikke alle steder. Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D. Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort. Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte. Endret 20. oktober 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. AtW Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle. Men dette gjelder ikke alle steder. Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D. Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort. Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte. Det gjelder ikke alle steder, men det gjelder mange mange steder der folk bruker bil i dag. AtW 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. AtW Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle. Men dette gjelder ikke alle steder. Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D. Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort. Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte. Det gjelder ikke alle steder, men det gjelder mange mange steder der folk bruker bil i dag. AtW DET har du helt rett i Fortsatt kan nok mange kutte ned på bilbruken sin. (Men tiltakene man innfører treffer også de som ikke har noe alterantiv. Eller..., man har alltid et alternativ, bare at alternativene ofte kan være veldig dårlige.) Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din. Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. Problemet er at vi ikke vil klare å bytte ut biler, i det minste ikke med det første. For veldig mange mennesker finnes ingen realistiske alternativer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din. Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye. Problemet er at vi ikke vil klare å bytte ut biler, i det minste ikke med det første. For veldig mange mennesker finnes ingen realistiske alternativer. Jo, det kan vi i ganske stor grad gjøre, folk kjører mye mer enn de trenger. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå