Gå til innhold

Øker avgiften på elbiler fra 2018


Anbefalte innlegg

Tok en tur inn på bilnorge.no og sjekket nybilpriser nå:

e-golf: kr 271900

Golf 110Hk bensin: kr 288000

Golf 90Hk diesel: kr 267100

Så elbil er i hvertfall konkuransedyktig på nybil priser. Elbil har også fordelen at den har lavere drivstoffutgifter. Konklusjonen min er at elbilen trenger ikke flere fordeler enn moms og engangsavgift fritak for å konkurrere med bensin og diesel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når nysalg av fossilbiler blir forbudt i 2025 så må nødvendigvis elbiler også ilegges de vanlige avgiftene. Jeg tror det er bedre at vi får en gradvis og forsiktig økning mens fossilbilene fases ut enn en brå og plutselig økning i 2025.

 

De _må_ ikke det. Vi kan ha samme avgiftsnivå som resten av Europa, altså mer eller mindre MVA.

Lenke til kommentar

 

Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil.

 

Hadde dette vært et saklig argument så hadde jo det bare vært helt topp. Desto flere som kjøper elbil desto bedre blir din egen fremtid og dine etterkommere sin fremtid. Husk nå at alle disse incentivene er der for en grunn.

 

 

Forutsatt at elbiler i sin helhet kun erstatter biler på annet drivstoff ja, det er dog en forutsetning som antakelig ikke er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Årsavgiften burde vært fjernet for alle biler. Intensivene for å velge elbil er altfor høye, og ligner mer på en overføring av penger fra fattige blokkbeboere uten lademulighet til rike elbileiere med carport og lademulighet.

 

De rike elbileierne er med på å finansiere elbiler for massene. Uten de rike kjøperne hadde f.eks. ikke Tesla hatt mulighet til å finansiere Model 3.

Lenke til kommentar

Ratingselskapet Fitch skriv i ein ny rapport at elbilar truar oljenæringa. Dei nemner det raske prisfallet på batteri og den kraftige veksten i salet på verdsbasis: http://e24.no/energi/ratingbyraa-elbilene-truer-oljenaeringen/23823781

 

Velkommen etter, Fitch. Nedturen kjem til å gå veldig fort når han kjem. Vi har kanskje sju år att før oljeindustrien treng direkte subsidiar for å drive vidare.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift.

Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler.

Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå.

Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa.

 

Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift.

Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler.

Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå.

Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa.

Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb?

 

Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din.

Lenke til kommentar

 

 

Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift.

Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler.

Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå.

Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa.

Ja helt på tryne at jeg som kjører hybrid må subsidiere elbil, strømproduksjon og ladepunkter + strøm til de som kjører el-bil på jobb. Nabo som har tesla ( mangemillionær ) får gratis ferje og parkering når han kjørestil hytta... jo det er virkelig synd på el-bil snyltere. Halv skatt på firmabil forsvinner også, endelig! Miljøpartier som Venstre, MDG, SD syter, det viser hvor dårlig miljøpartiene i grunne er. Det er ikke miljøvennlig å dra med seg 2476 kg batterier for å kjøre på jobb?

 

Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din.

 

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

AtW

 

 

 

Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle.

Men dette gjelder ikke alle steder.

 

Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D.

Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. 

 

Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort.

Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). 

 

Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

 

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

AtW

 

 

 

Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle.

Men dette gjelder ikke alle steder.

 

Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D.

Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. 

 

Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort.

Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). 

 

Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte.

 

 

Det gjelder ikke alle steder, men det gjelder mange mange steder der folk bruker bil i dag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

AtW

 

 

 

Der det er effektivt og fornutfig, bør man bruke kollektitrafikk evt. sykle.

Men dette gjelder ikke alle steder.

 

Det er ikke særlig miljøvennlig å ta en buss med 5-6 personer fra A til B til C til D når man kan kjøre en mye kortere og raskere vei direkte fra A til D.

Buss eller tog kan være det mest miljøvennlige i noen sammenhenger og for noen type reiser, elibil kan være det smarteste i andre sammenhenger. 

 

Gitt at det forurenser MYE å produsere en elbil, bør vi også være forsiktige med å skrote fossilbilene alt for fort.

Utslippene til produksjon av disse fossilbilene er jo "sunk kost" (utslipp som allerede har blitt gjort). 

 

Kan man drøye denne bilen noen år, kan det på tross av høyere utslipp på bruken være fornuftig i et TOTAL-perspektiv, og å "bruke ut" denne bilen i stedet for å skrote den f.eks. 5 år før man måtte.

 

 

Det gjelder ikke alle steder, men det gjelder mange mange steder der folk bruker bil i dag.

 

AtW

 

 

DET har du helt rett i :)

Fortsatt kan nok mange kutte ned på bilbruken sin.

 

(Men tiltakene man innfører treffer også de som ikke har noe alterantiv.

Eller..., man har alltid et alternativ, bare at alternativene ofte kan være veldig dårlige.)

Lenke til kommentar

 

Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din.

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

Problemet er at vi ikke vil klare å bytte ut biler, i det minste ikke med det første. For veldig mange mennesker finnes ingen realistiske alternativer.

Lenke til kommentar

 

 

Du som kjører hybrid skader miljøet. Det som er nødvendig er å bytte ut også hybrider med rene elbiler snarest mulig. Da nytter det ikke å føye seg etter misunnelsen din.

 

Det beste er å bytte ut biler, elbiler skader også miljøet ganske mye.

 

Problemet er at vi ikke vil klare å bytte ut biler, i det minste ikke med det første. For veldig mange mennesker finnes ingen realistiske alternativer.

 

 

Jo, det kan vi i ganske stor grad gjøre, folk kjører mye mer enn de trenger. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...