Gå til innhold

Øker avgiften på elbiler fra 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tåler ikke slike biler å betale samme årsavgift som MC er det kanskje ikke liv laga uansett?

Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil.

 

Noen som har sagt at eierene ikke tåler det? 

Lenke til kommentar

Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil.

 

Hadde dette vært et saklig argument så hadde jo det bare vært helt topp. Desto flere som kjøper elbil desto bedre blir din egen fremtid og dine etterkommere sin fremtid. Husk nå at alle disse incentivene er der for en grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil.

 

Hadde dette vært et saklig argument så hadde jo det bare vært helt topp. Desto flere som kjøper elbil desto bedre blir din egen fremtid og dine etterkommere sin fremtid. Husk nå at alle disse incentivene er der for en grunn.

 

Omvendt Robin Hood

http://www.dagbladet.no/kultur/a-ta-fra-de-fattige-og-gi-til-de-rike---i-miljoets-tjeneste/63963722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Misunningspartiet SV er vel dei einaste som er meir opptekne av kva andre betaler i skatt enn kva dei sjølve betaler i skatt. Dei fører ein slags "viss ikkje eg kan få det, skal ikkje du heller"-politikk, som kjem til å ende med at dei sit og passar på at alle leverer alt dei eig og tener til staten. Ingen får noko som ikkje alle andre får. Bil kan du berre gløyme. Eit tragisk parti som vonaleg hamnar langt under sperregrensa ved neste val.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt på trynet, vi må få økte elbil intensivene, null årsavgift.

Vi må gjøre det langt dyrere å kjøpe nye fossilbiler.

Da sender vi bilprodusentene en klar beskjed om at de må få kastet seg rundt, nå.

Norge er et fyrtårn i verden når det gjelder elektrisk transport, andre land ser til oss. Begynner vi å reversere kursen nå vil det få uheldige smitteeffekter og vis versa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tåler ikke slike biler å betale samme årsavgift som MC er det kanskje ikke liv laga uansett?

Er jo grenser for hvilke fordeler man skal ha, det er tydeligvis aldri nok fordeler, snart skal man vel ha betalt for å ta imot en elbil.

 

Det er vel ikke snakk om at man ikke tåler det, men heller at man skal oppfordres til å velge grønt da det skal gi flere goder. Derfor ser jeg på dette som et skritt i feil retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsavgiften burde vært fjernet for alle biler. Intensivene for å velge elbil er altfor høye, og ligner mer på en overføring av penger fra fattige blokkbeboere uten lademulighet til rike elbileiere med carport og lademulighet.

 

Nå er det så mange hurtigladere, og ladere på mange bensinstasjoner og kjøpesentere, at det ikke vil være noe stort problem om du ikke har lader hjemme. lad opp bilen på nærmeste hurtiglader, og topp det der du går og handler, eller på en gratis kommunal lader. Det blir fler og fler som får ladere, bl.a COOP. se mulighetene, ikke begrensningene :-)

 

Incentivene for elbil er fortsatt gode ,og drivstoffprisen (strøm) er meget lav) ,pluss positivt for lokalmiljøet.

Lenke til kommentar

Overføring av innkreving av årsavgift vil spare den enkelte bileier for kr 24 per år i følge artikkelen (62 kr millioner kroner for 2,5 mill. biler). Jeg synes det var en liten innsparing for å gjøre en slik privatisering. I tillegg virker det som at hele avgiftssystemet blir mer komplisert slik at hvert forsikringsselskap må utvikle software for å beregne riktig avgift for hver bil. Dette blir ikke gratis og forsikringsselskapene må dekke inn sine utgifter. Hva med ikke betalt avgift (og forsikring). Vil forsikringsselskapene stå til ansvar for avgiften?

 

Men for Høyre og FrP er vel privatisering noe de går inn for for enhver pris.

Lenke til kommentar

Når først forsikringsselskapene skal overta innkrevingen burde hele avgiften også differensieres ift årlig kjørelengde som premien ellers justeres etter.

 

Å eie et kjøretøy, uansett type bør således være en billig startpris, f.eks 500kr også økes den med avtalt kjørelengde.

 

<8000km 500kr

12000km 1000kr

16000km 1500kr

20000km 2000kr

30000km 3000kr

Etc

 

På den måten blir betalingen av vei og vedlikehold mer rettferdig fordelt ift bruk.

 

Lav årsavgift gjør det også mer attraktivt å beholde den gamle fossilbilen til de turene denne trengs, mens den nye elbilen dekker de fleste daglige kjøreturene.

 

Det er jo tross alt bruk som koster samfunnet, ikke at folk eier en bil ekstra.

 

Resten av provenytapet dekkes av drivstoffavgiftene og veiprisingen der det er spesielle behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...