MamboRambo Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Jeg har fått et stygt rusthull på Forden min. Det har stått i alt for lang tid, og av div. grunner har jeg ikke fått stoppet rustutviklingen. Sånn som jeg har forstått det vil den ikke stå på neste EU kontroll på grunn av at rusten er på "bærestrukturen". Spørsmålet er om dette kan fikses - evt om jeg kan fikse det selv (har egentlig ingenting av utstyr). Eller er dette kun et vrak? Motoren fungerer som en drøm, og bortsett fra den utsatte området og langs rammen er det ikke mye rust å se. Syns det blir veldig dumt å kun vrake denne bilen, da den er såpass brukbar, og burde ha mange flere år. Vet noen hvor utsatt den er - og hvilke bærestrukturer det er snakk om? Om det er mulig å sveise på en plate, eller om den må byttes helt ut. Takk så mye for svar! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Du får nok ikke det godkjent nei, så tror du må frem med sveiseapparatet. Med mindre du er i stand til å utføre arbeidet selv så ville jeg strippet bilen for deler og vraket karosseriet, så kan du bruke pengene tjent på en ny bil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Dette er ikke bærendes. Så tror nok muligens dette kan gå igjennom.. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Kanaler regnes absolutt som en del av bærende konstruksjon ved periodisk kjøretøykontroll og det der går nok ikke igjennom. Endret 15. oktober 2016 av Valotunk Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Her må du vurdere verdi, bruksverdi og pris på å reparere dette mot hverandre. Jeg tipper dette ligger i prisleiet rundt 5000kr å få fikset på verksted, noe som ikke er så ille om bilen ellers fungerer som en drøm. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Kanaler regnes absolutt som en del av bærende konstruksjon ved periodisk kjøretøykontroll og det der går nok ikke igjennom. Ikke ytterblikket Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Ikke ytterblikket Bilen har ikke ramme, men en selvbærende konstruksjon. Kanalen er bygget opp av "blikket", så dette er en del av bærende konstruksjon. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Unibody-chassis har kanalene sine panel som bærende konstruksjon ja. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Rask fiks for en som er dreven med sveising. Du kjenner ingen som kan fikse dette? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Moderatormelding Kverulering blir slettet fortløpende.Tilbakemelding tas på PM Endret 15. oktober 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Det ser ut som det er en forsenkning lenger fremme? Rusthull under lakken? Hele kanalen er tydeligvis angrepet av rust. Den eneste relle løsningen er vel å skjære vekk den gamle kanalen og sveise på plass og lakkere ny. Det blir ikke billig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Indre kanaler er det som bærer. Ikke ytterblikket. Slettet av moderator?kverulering? Skjerp dere. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Få det reparert på verksted uten lakkering men med kun rustbeskyttelse om du vil spare penger og det er en a-b bruksbil.Rustbeskyttelsen vises bare som sort masse så det vil ikke være veldig sjenerende.Et verksted bestiller hele kanalen ny som oftest og sveiser den inn. Ikke altfor mye arbeide, slik at det trenger ikke bli dyrt... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Indre kanaler er det som bærer. Ikke ytterblikket. Slettet av moderator?kverulering? Skjerp dere. Det er bilder av det indre også, med rust.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Rust i indre struktur. Da er d skift som gjelder Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Indre kanaler er det som bærer. Ikke ytterblikket. Slettet av moderator?kverulering? Skjerp dere. Det er ikke riktig. Hele kanalen regnes som en del av bærende konstruksjon på en bil med selvbærende karrosseri. Slik rust går ikke igjennom periodisk kjøretøykontroll. http://www.vegvesen.no/_attachment/62140/binary/15606 1 Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Det er alltid mer rust enn det man ser i utgangspunktet. Store deler av kanalen har nok konsistens som en kjeks og må byttes hvis dette skal bli i orden. Den andre siden er sannsynligvis ikke mye bedre. Hvis bilen i tillegg har stått et år med tilhørende defekte bremser osv så er det nok like greit å hive bilen og kjøpe seg noe annet... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938 Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hvis mer en 25%. Ser på nye bildene at rusta går helt til hjulbuene bak. Blir dyrt om dette skal bli bra... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Kjenner du ingen som kan gjøre jobben privat og ikke har noe utstyr eller kunnskap selv, så er det nok likegreit å selge den som delebil også bruker du de penga på en ny bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Jeg har også hørt motstridende svar tidligere når det gjelder denne problemstillingen, altså ytterblekket. Bilen det da var snakk om var en MB 190E. Mitt inntrykk er at når kanalene / ytterblekket ser slik ut så vil ingen godkjenne bilen. Om dette er feil eller ikke vet jeg ikke og ser gjerne at diskusjonen fortsetter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå