Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla-sjåfører får advarsel fra tyske myndigheter


Anbefalte innlegg

De andre merkene har ikke (ifølge testen - jeg har ikke de bilene selv) autopilot som Tesla reklamerer med. BMW, som er tatt med i testen, sier offentlig at autopiloten til Tesla er helt bak mål og at de selv ikke vil slippe den type funksjonalitet til forbrukerne før de mener den er bra nok.

 

Men det er mulig vi to har en ulik definisjon av hva en autopilot gjør.

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm..... Er det ikke en sikkerhet at både bilen og sjåføren følger med?

Ideellt sett ja, men verden er ikke ideell. Virkelige mennesker greier i liten grad å holde konsentrasjon om å overvåke noe som stort sett fungerer greit. Dermed har vi et sikkerhetsgap for de nesten autonome bilene som faller mellom biler som bare hjelper litt og fullstendig autonome biler.

 

Nesten autonome biler kan være problematiske fordi det er vanskelig å få mennesket som skal være sikkerheten i den de få tilfellene der den nesten autonome bilen gjør feil til å være oppmerksom nok.

Lenke til kommentar

Hmmm..... Er det ikke en sikkerhet at både bilen og sjåføren følger med?

 

 

Ja, men er det det som skjer? Hvis bilen følger med, så blir det ikke så mye å gjøre for sjåføren, og da kan vi lett havne i det scenarioet som er omtalt i følgende artikkel - The Paradox of automation: https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/11/crash-how-computers-are-setting-us-up-disaster

 

(Artikkelen handler om mer enn biler og autopiloter.)

Lenke til kommentar

 

De andre merkene har ikke (ifølge testen - jeg har ikke de bilene selv) autopilot som Tesla reklamerer med. BMW, som er tatt med i testen, sier offentlig at autopiloten til Tesla er helt bak mål og at de selv ikke vil slippe den type funksjonalitet til forbrukerne før de mener den er bra nok.

 

Men det er mulig vi to har en ulik definisjon av hva en autopilot gjør.

 

Fra Wikipedia:

Not to be confused with unmanned aircraft or unmanned vehicle.

An autopilot is a system used to control the trajectory of a vehicle without constant 'hands-on' control by a human operator being required. Autopilots do not replace a human operator, but assist them in controlling the vehicle, allowing them to focus on broader aspects of operation, such as monitoring the trajectory, weather and systems.

 

 

At en produsent kaller det "Autopilot" og en annen "Distronic plus with steering assist" betyr vel ikke så mye til eller fra sånn bortsett fra t det er tungt å si at bilen min har "Distronic Plus with steering assist" når du skryter til naboen :)

Lenke til kommentar

Når jeg mener at det er ansvarsløst av Tesla å promotere en slik teknisk løsning så har jeg rett til det.

Men nå promoterer de vel ikke dette som en ferdig teknisk løsning for folk flest, gjør de vel? Det blir uredelig av deg å utelate at det er betafunksjonalitet som ikke er aktivert som standard. At det er ment for testing.

Lenke til kommentar

 

Når jeg mener at det er ansvarsløst av Tesla å promotere en slik teknisk løsning så har jeg rett til det.

Men nå promoterer de vel ikke dette som en ferdig teknisk løsning for folk flest, gjør de vel? Det blir uredelig av deg å utelate at det er betafunksjonalitet som ikke er aktivert som standard. At det er ment for testing.

 

 

Hvilke signaler sender Tesla når de første ordene om Model S på https://www.tesla.com/no_NO/models er disse:

 

Model S er designet fra bunnen av og opp til å være den tryggeste og mest spennende sedanen på veien. Med ytelse uten sidestykke levert gjennom Teslas unike helektriske drivverk, akselerer Model S fra 0-100 km/t på ned til så lite som 2.7 sekunder. Model S kommer med Autopilot-muligheter designet til å gjøre kjøring på motorvei, ikke bare tryggere men også mindre stressende.

 

Det står ikke særlig mye her om 'betafunksjonalitet' og 'ment for testing'.

 

Det overrasker meg ikke om folk synes at 'tryggere og mindre stressende kjøring på motorvei' høres forlokkende ut.

 

edit: Og litt lenger ned på siden står det om Autopilot:

 

Autopilot tillater Model S å styre innenfor, eller bytte kjørefelt kun ved å slå på blinklyset, og å styre hastighet ved hjelp av aktiv, trafikkoppmerksom cruise-kontroll. Digital kontroll av motorer, bremser og styring bidrar til å unngå kollisjoner fra fronten og sidene, og samtidig hindre at bilen dreier ut av kjørefeltet.

 

Betafunksjonalitet? Ment for testing? Ikke ett ord om det.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Alle "vet" at førere kan være idioter. Derfor er det ansvarsløst å introdusere slike systemer som uten problem kan missbrukes, noe du muligens antyder i innlegget ditt.

Nettroll skriver for å provosere, ikke for å diskutere sak. Når jeg mener at det er ansvarsløst av Tesla å promotere en slik teknisk løsning så har jeg rett til det. Når Sturle S svarer med å snakke om vinterdekk så er det faktisk han som er nettrollet. Fei for egen dør.
Eg kutta irrelevant sitat.

 

Du skreiv ikkje at det var uansvarleg av Tesla å promotere ei slik løysing, du skreiv heilt generelt om at det er uansvarleg å promotere ei teknisk løysing som kan misbrukast av idiotar.

 

Der er eg heilt usamd, og eg illustrerte det med vinterdekket. Eg kunne brukt eit anna døme. Til dømes autopilot på fly. Idiotar er det over alt, men du kan ikkje la vere å introdusere nye system som betrar trafikktryggleiken berre fordi det er teknisk mogeleg for idiotar å misbruke dei. Det skjer ulukker dagleg fordi sjåførar somnar bak rattet, og mange av ulukkene har fatalt utfall. Med Tesla autopilot kan bilen redde dei fleste.

 

Punkt nummer en, at du kutter det som du mener ikke er relevant gjør at ting fremstår uriktig. For. Jeg svarte på ett innlegg hvor Teslas autonome system ble debattert, og kun det, og det er følgelig det det henvises til i mitt innlegg. At du klipper og limer for å skape ett annet inntrykk, og svarer så utifra det, får stå som en prøve på din integritet.

 

Punkt nummer to, Begrepet idiot er ikke noe jeg har i mitt daglige vokabular men ble brukt her som en respons på det innlegget jeg svarte på, fra "SlikGårNoDagan, den 15 Okt 2016 - 10:18",  som selv brukte det begrepet.

 

Så, Alle andre systemer som introduseres på bil må inn for strenge sertifiseringer og godkjenninger før det kan tillates brukt på offentlig vei. Her kjører bare Tesla på og driter en "fin lang brun glatt en" i sikkerheten til folk som skal omgås systemet eller som blir utsatt for systemet uten å vite om dets nærvær. Det holder ikke for meg at du og Tesla synes at dette er sikkert så bra så bra så.. Alle vanlige normer for hvordan ny teknologi skal introduseres i ett miljø hvor sjansen for å skade folk og materiell er stor er satt til side og umyndiggjort, og Tesla, med Musk på toppen, hever seg over det og kjører på som om de eier hele verden.

 

Den misforstår stort den som tror jeg er negativ til autonom teknologi som prinsipp, Teslas ingeniører har masse kunnskap og Musk er ein  framifrå framsynt mann på mange områder (om ikke alle), men her skjer innføringen på en meget tvilsom måte. Tyske myndigheter gjør helt riktig i å advare mot å bruke dette systemet. Tesla på sin side ER uansvarlige som gjør det tilgjengelig i sine biler som selges til vanlige borgere med stinn lommebok. Slikt SKAL testes ut under streng overvåking av dertil egnet personell, og kjøretøyet skal merkes med alle mulige varsler for å informere andre trafikanten om hva som foregår. Teknologien skal IKKE gjøres tilgjengelig for kreti og pleti før løsningen er teknisk godkjent i de landene det er tenkt innføres. Sånn er det bare, og så kan folk like eller ikke like om jeg synes at Tesla er uansvarlige på dette området.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Teslas autopilot klarer ikke å stoppe for en buss i lav fart og med god sikt.

 

Det er fullstendig uansvarlig av Tesla å lansere denne, og de gjør det kun for å få PR og virke innovative, de driter opp i om noen dør.

Tesla har verdens beste autopilot system i dag.

Tesla er tydelig på at dette er en autopilot og ikke en autonom bil.

Er det også uansvarlig av alle andre bilprodusenter å lansere bilene sine med cruice-kontroll og autobrems når de vitterlig ikke autobremser i enhver tenkelig situasjon?

 

 

 

Nja, Telsa omtaler det som selvkjørende biler, og på sikt vil de nok bli bedre. Men de burde ikke ha lov til å omtale det som noe annet enn cruicecontrol.

 

Når det er sagt var det en statistikk for en stund siden som viste at moderne biler med mye hjelpesystemer oftere va involvert i ulykker enn biler uten disse hjelpesystemene. Årsaken er at folk som kjører biler med hjelpesystemer passer mindre på selv, og siden hjelpesystemene mildt sagt ikke er perfekt, oppstår det et paradoks der det blir farligere jo flere hjelpesystemer bilen har. Det er ingen tvil om at dette også gjelder Tesla sin autopilot (som på ingen måte må brukes som autopilot).

 

Jeg er fremdeles ganske sikker på at fullstendig selvkjørende biler ligger ganske mange tiår frem i tid. Jeg kjenner folk som mener at innen 2020 vil det ikke lenger være lov å kjøre bil "manuelt". De er nok mer virkelighetsfjern enn hva jeg er. 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Teslas autopilot klarer ikke å stoppe for en buss i lav fart og med god sikt.

 

Det er fullstendig uansvarlig av Tesla å lansere denne, og de gjør det kun for å få PR og virke innovative, de driter opp i om noen dør.

Tesla har verdens beste autopilot system i dag.

Tesla er tydelig på at dette er en autopilot og ikke en autonom bil.

Er det også uansvarlig av alle andre bilprodusenter å lansere bilene sine med cruice-kontroll og autobrems når de vitterlig ikke autobremser i enhver tenkelig situasjon?

 

 

 

Nja, Telsa omtaler det som selvkjørende biler, og på sikt vil de nok bli bedre. Men de burde ikke ha lov til å omtale det som noe annet enn cruicecontrol.

 

Når det er sagt var det en statistikk for en stund siden som viste at moderne biler med mye hjelpesystemer oftere va involvert i ulykker enn biler uten disse hjelpesystemene. Årsaken er at folk som kjører biler med hjelpesystemer passer mindre på selv, og siden hjelpesystemene mildt sagt ikke er perfekt, oppstår det et paradoks der det blir farligere jo flere hjelpesystemer bilen har. Det er ingen tvil om at dette også gjelder Tesla sin autopilot (som på ingen måte må brukes som autopilot).

 

Jeg er fremdeles ganske sikker på at fullstendig selvkjørende biler ligger ganske mange tiår frem i tid. Jeg kjenner folk som mener at innen 2020 vil det ikke lenger være lov å kjøre bil "manuelt". De er nok mer virkelighetsfjern enn hva jeg er.

Når har tesla sagt de leverer selvkjørende biler? De eneste jeg har sett reklamert for det er Mercedes.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke signaler sender Tesla når de første ordene om Model S på https://www.tesla.com/no_NO/models er disse:

 

Model S er designet fra bunnen av og opp til å være den tryggeste og mest spennende sedanen på veien. Med ytelse uten sidestykke levert gjennom Teslas unike helektriske drivverk, akselerer Model S fra 0-100 km/t på ned til så lite som 2.7 sekunder. Model S kommer med Autopilot-muligheter designet til å gjøre kjøring på motorvei, ikke bare tryggere men også mindre stressende.

 

Det står ikke særlig mye her om 'betafunksjonalitet' og 'ment for testing'.

 

Det overrasker meg ikke om folk synes at 'tryggere og mindre stressende kjøring på motorvei' høres forlokkende ut.

 

edit: Og litt lenger ned på siden står det om Autopilot:

 

Autopilot tillater Model S å styre innenfor, eller bytte kjørefelt kun ved å slå på blinklyset, og å styre hastighet ved hjelp av aktiv, trafikkoppmerksom cruise-kontroll. Digital kontroll av motorer, bremser og styring bidrar til å unngå kollisjoner fra fronten og sidene, og samtidig hindre at bilen dreier ut av kjørefeltet.

 

Betafunksjonalitet? Ment for testing? Ikke ett ord om det.

 

Nå er vel strengt tatt den teksten på websiden for 2.0 utgaven av autopilot som du får om du bestiller bil i dag.

Autopiloten på dagens variant forteller deg klart og tydelig at dette er en beta, og at du skal ha henda på rattet selv.

Når det er sagt er ikke dagens løsning noen reel autopilot for for annet enn godt merkede veier hvor du helst skal rett frem. Kommer du til et kryss elns stopper den fort opp og overlater kontrollen til fører igjen.

Tror nok Copilot ville vært et bedre navn, men som på fly og båt er det uansett piloten som har ansvaret.

Også der er autopilot best egnet for å holde stø kurs rett frem.

Lenke til kommentar

Så, Alle andre systemer som introduseres på bil må inn for strenge sertifiseringer og godkjenninger før det kan tillates brukt på offentlig vei. Her kjører bare Tesla på og driter en "fin lang brun glatt en" i sikkerheten til folk som skal omgås systemet eller som blir utsatt for systemet uten å vite om dets nærvær. Det holder ikke for meg at du og Tesla synes at dette er sikkert så bra så bra så.. Alle vanlige normer for hvordan ny teknologi skal introduseres i ett miljø hvor sjansen for å skade folk og materiell er stor er satt til side og umyndiggjort, og Tesla, med Musk på toppen, hever seg over det og kjører på som om de eier hele verden.

 

Kva med autopilot på småfly? Autopiloten i eit småfly skal som regel berre halde kursen rett fram etter gyrokompasset – han held ikkje ein gong høgde eller fart – men eg har opplevd at autopiloten har teke til å styre flyet frå side til side i stadig krappare svingar, og måtte slå av og ta over før flyet kom heilt ut av kontroll. Den autopiloten er godkjend og sertifisert etter alle gjeldande reglar, men han kan likevel svikte eller du kan komme i situasjonar som autopiloten ikkje kan handtere. Det er difor eg sit der klar til å ta over, og difor har stikka ein raud knapp merka "AP disengage". Slik er det òg med første generasjon autopilot i Tesla. Han er ikkje perfekt, han er grundig merka som beta og med åtvaring om at sjåføren alltid må vere klar til å ta over. Sjåføren kan ikkje sove om autopiloten er aldri so mykje sertifisert. Tesla har i tillegg eit krav om at sjåføren sit i setet og held i rattet. Slik er det ikkje i eit fly. Eg kan i teorien fintrimme flyet, setje meg i baksetet og lese avisa medan autopiloten styrer, men eg ville sjølvsagt aldri finne på noko slikt.

 

Den misforstår stort den som tror jeg er negativ til autonom teknologi som prinsipp, Teslas ingeniører har masse kunnskap og Musk er ein  framifrå framsynt mann på mange områder (om ikke alle), men her skjer innføringen på en meget tvilsom måte. Tyske myndigheter gjør helt riktig i å advare mot å bruke dette systemet. Tesla på sin side ER uansvarlige som gjør det tilgjengelig i sine biler som selges til vanlige borgere med stinn lommebok. Slikt SKAL testes ut under streng overvåking av dertil egnet personell, og kjøretøyet skal merkes med alle mulige varsler for å informere andre trafikanten om hva som foregår.

Kva med ein mann som går framfor bilen med eit raudt flagg? :-)

 

Kvifor skal det vere strengare reglar for bilar enn for fly, eller strengare reglar for Tesla enn for andre bilar? Andre bilar er det i alle fall ingen grunn til å varsle. Autopiloten kjem allereie med alle dei åtvaringane du nemner til sjåføren. Det er mange fleire åtvaringar på autopiloten i ein Tesla enn på eit fly.

 

Teknologien skal IKKE gjøres tilgjengelig for kreti og pleti før løsningen er teknisk godkjent i de landene det er tenkt innføres. Sånn er det bare, og så kan folk like eller ikke like om jeg synes at Tesla er uansvarlige på dette området.

Godkjenning gjev ingen garanti for ansvarleg bruk, og sovidt eg veit er ingen andre bilar med autopilotfunksjonalitet, som automatisk bremsing før hindringar og blindsonesjekk, sertifiserte eller godkjende for det. Godkjenning og sertifisering kan derimot gje falsk tryggleik.
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg mener at det er ansvarsløst av Tesla å promotere en slik teknisk løsning så har jeg rett til det.

Men nå promoterer de vel ikke dette som en ferdig teknisk løsning for folk flest, gjør de vel? Det blir uredelig av deg å utelate at det er betafunksjonalitet som ikke er aktivert som standard. At det er ment for testing.

 

 

Hvilke signaler sender Tesla når de første ordene om Model S på https://www.tesla.com/no_NO/models er disse:

 

Model S er designet fra bunnen av og opp til å være den tryggeste og mest spennende sedanen på veien. Med ytelse uten sidestykke levert gjennom Teslas unike helektriske drivverk, akselerer Model S fra 0-100 km/t på ned til så lite som 2.7 sekunder. Model S kommer med Autopilot-muligheter designet til å gjøre kjøring på motorvei, ikke bare tryggere men også mindre stressende.

 

Det står ikke særlig mye her om 'betafunksjonalitet' og 'ment for testing'.

 

Det overrasker meg ikke om folk synes at 'tryggere og mindre stressende kjøring på motorvei' høres forlokkende ut.

 

edit: Og litt lenger ned på siden står det om Autopilot:

 

Autopilot tillater Model S å styre innenfor, eller bytte kjørefelt kun ved å slå på blinklyset, og å styre hastighet ved hjelp av aktiv, trafikkoppmerksom cruise-kontroll. Digital kontroll av motorer, bremser og styring bidrar til å unngå kollisjoner fra fronten og sidene, og samtidig hindre at bilen dreier ut av kjørefeltet.

 

Betafunksjonalitet? Ment for testing? Ikke ett ord om det.

 

Cruise-kontroll er ikke autopilot. Dessuten kommer det vel en klar advarsel når man skrur det på (og det er vel skrudd av som standard?)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så, Alle andre systemer som introduseres på bil må inn for strenge sertifiseringer og godkjenninger før det kan tillates brukt på offentlig vei. Her kjører bare Tesla på og driter en "fin lang brun glatt en" i sikkerheten til folk som skal omgås systemet eller som blir utsatt for systemet uten å vite om dets nærvær. Det holder ikke for meg at du og Tesla synes at dette er sikkert så bra så bra så.. Alle vanlige normer for hvordan ny teknologi skal introduseres i ett miljø hvor sjansen for å skade folk og materiell er stor er satt til side og umyndiggjort, og Tesla, med Musk på toppen, hever seg over det og kjører på som om de eier hele verden.

Kva med autopilot på småfly? Autopiloten i eit småfly skal som regel berre halde kursen rett fram etter gyrokompasset – han held ikkje ein gong høgde eller fart – men eg har opplevd at autopiloten har teke til å styre flyet frå side til side i stadig krappare svingar, og måtte slå av og ta over før flyet kom heilt ut av kontroll. Den autopiloten er godkjend og sertifisert etter alle gjeldande reglar, men han kan likevel svikte eller du kan komme i situasjonar som autopiloten ikkje kan handtere. Det er difor eg sit der klar til å ta over, og difor har stikka ein raud knapp merka "AP disengage". Slik er det òg med første generasjon autopilot i Tesla. Han er ikkje perfekt, han er grundig merka som beta og med åtvaring om at sjåføren alltid må vere klar til å ta over. Sjåføren kan ikkje sove om autopiloten er aldri so mykje sertifisert. Tesla har i tillegg eit krav om at sjåføren sit i setet og held i rattet. Slik er det ikkje i eit fly. Eg kan i teorien fintrimme flyet, setje meg i baksetet og lese avisa medan autopiloten styrer, men eg ville sjølvsagt aldri finne på noko slikt.

 

Den misforstår stort den som tror jeg er negativ til autonom teknologi som prinsipp, Teslas ingeniører har masse kunnskap og Musk er ein  framifrå framsynt mann på mange områder (om ikke alle), men her skjer innføringen på en meget tvilsom måte. Tyske myndigheter gjør helt riktig i å advare mot å bruke dette systemet. Tesla på sin side ER uansvarlige som gjør det tilgjengelig i sine biler som selges til vanlige borgere med stinn lommebok. Slikt SKAL testes ut under streng overvåking av dertil egnet personell, og kjøretøyet skal merkes med alle mulige varsler for å informere andre trafikanten om hva som foregår.

Kva med ein mann som går framfor bilen med eit raudt flagg? :-)

 

Kvifor skal det vere strengare reglar for bilar enn for fly, eller strengare reglar for Tesla enn for andre bilar? Andre bilar er det i alle fall ingen grunn til å varsle. Autopiloten kjem allereie med alle dei åtvaringane du nemner til sjåføren. Det er mange fleire åtvaringar på autopiloten i ein Tesla enn på eit fly.

 

Teknologien skal IKKE gjøres tilgjengelig for kreti og pleti før løsningen er teknisk godkjent i de landene det er tenkt innføres. Sånn er det bare, og så kan folk like eller ikke like om jeg synes at Tesla er uansvarlige på dette området.

Godkjenning gjev ingen garanti for ansvarleg bruk, og sovidt eg veit er ingen andre bilar med autopilotfunksjonalitet, som automatisk bremsing før hindringar og blindsonesjekk, sertifiserte eller godkjende for det. Godkjenning og sertifisering kan derimot gje falsk tryggleik.

 

Ja hva med autopiloter på fly? Du sier det selv, de er testet opp og ned i mente og godkjent av strenge normer og fortsatt kan de gå i stykker og ER skyld i flere ulykker. Allikevel sender Tesla ut BETA versjoner og gjør det tilgjengelig for alle og enhver UTEN noen form for godkjenning annet enn fra Tesla selv og de som ikke finner lyte hos Tesla what-so-ever. Og dette mener du er sammenlignbart og like forsvarlig som autopiloter i fly?

 

De slipper ikke fly i lufta for kommersiell trafikk med beta vare, hva det så enn måtte være, uten at de som gjør det blir stilt ansvarlig for det. Flyindustrien lærte dette den harde veien. Tesla har ikke lært en ting av dette tydeligvis slik som de nå turer frem.

 

Piloter har også en langt mer omfattende opplæring enn hva bil-sjåfører har, og trenes på å håndtere ulike krisesituasjoner. Det som er tilfelle nå, og som ikke kunne ha forekommet i noen annen industri på denne måten, er at Tesla UANSVARLIG stiller en teknologi til disposisjon for kreti og pleti. At noen unskylder seg med at, "ja men vi sa det var en beta funksjon" spiller null rolle. Som designer har man ansvar for at det som sendes ut på markedet har det lavest mulige potensial for å forårsake ulykker under normale forhold. Det er iallfall idealet man streber etter for å oppnå. En beta vare kan ikke sies å imøtekomme dette på noen måte og i særdeleshet ikke i ett produkt som er så til de grader knyttet opp mot sikkerhet for både sjåfør og de intet anende som er i dets nærhet.

 

En slik holdning i flyindustrien hos en leverandør vill gjort kort prosess med det firmaets fremtid. Det sjokkerer meg at du som pilot, om det er yrkes eller hobby, forsvarer en slik praksis. Jeg hadde forventet mer.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Ja hva med autopiloter på fly? Du sier det selv, de er testet opp og ned i mente og godkjent av strenge normer og fortsatt kan de gå i stykker og ER skyld i flere ulykker.

Autopilot i fly har garantert avverga fleire ulukker enn han har vore årsak til, og det same har autopiloten til Tesla. Du er veldig mykje meir sliten etter nokre timar bak stikka i eit fly utan autopilot enn i eit med, og det same med bil.

 

Allikevel sender Tesla ut BETA versjoner og gjør det tilgjengelig for alle og enhver UTEN noen form for godkjenning annet enn fra Tesla selv og de som ikke finner lyte hos Tesla what-so-ever. Og dette mener du er sammenlignbart og like forsvarlig som autopiloter i fly?

Ja, det er viktig med system som kan avlaste føraren/piloten og avverge ulukker. Både i fly og bilar.

 

Eg har lenge brukt vanleg cruise-kontroll flittig i bilen. Eg set han inn på fartsgrensa for å halde farten og passe på at eg ikkje køyrer for fort. Heilt vanleg cruise-kontroll kan òg vere farleg. Han gjer at eg kan ta føtene vekk frå pedalane og kvile dei på dashbordet, om eg ynskjer. Bilen held farten sjølv. Det vil sjølvsagt vere livsfarleg, for då kan eg ikkje bremse om det kjem noko ut i vegen, men det er mogeleg. Dei aller fleste bilar kan fåast med vanleg cruise-kontroll. Sovidt eg veit er det ingen spesielle godkjenningsprosedyrer for den. Burde det vore det?

 

Kvar meiner du grensa går for at du skal ha ei eller anna godkjenning? Er det når cruise-kontrollen automatisk bremsar ned når du kjem for nær bilen framfor, i staden for å køyre rett i hekken på han? Er det når han kan ta over rattet og styre bilen etter køyrebana? Når han kan sjekke blindsona og skifte fil på kommando? Er det når han kan hindre deg å skifte fil dersom han ser noko i blindsona? Kva funksjonalitet er det du meiner treng godkjenning?

 

De slipper ikke fly i lufta for kommersiell trafikk med beta vare, hva det så enn måtte være, uten at de som gjør det blir stilt ansvarlig for det.

Snakkar du her om kommersielle flyturar i store passasjerfly? Det kan ikkje samanliknast med ein personbil. Det vil vere meir rett å samanlikne med småfly. Eit småfly er ingen spøk det heller – det kan gjere stor skade på alt frå store passasjerfly til hus og folk på bakken om det kjem ut av kontroll. Skal ein fly store passasjerfly med hundrevis av passasjerar, er det opp til flyselskapet om dei vil tillate testing av utstyr på turen. So lenge ein ikkje er avhengig av det for å gjennomføre flyturen sikkert, og det ikkje kjem i vegen for dei vanlege rutinene, er det ingen ting i vegen for det.

 

Flyindustrien lærte dette den harde veien. Tesla har ikke lært en ting av dette tydeligvis slik som de nå turer frem.

Flyindustrien har lært det aller meste gjennom erfaring med kva som fungerer og kva som ikkje fungerer. Det er ein kontinuerleg prosess der ein lærer av feil og endrar rutiner og spesifikasjonar. Tesla sin autopilot lærer òg av erfaring.

 

Piloter har også en langt mer omfattende opplæring enn hva bil-sjåfører har, og trenes på å håndtere ulike krisesituasjoner.

 

Pilotar har 25 timar instruksjon før dei får fly åleine, og krav om totalt 45 timar praktisk øving før oppflyging. Det er ikkje mykje meir omfattande enn vanleg førarkortopplæring. I tillegg har dei eit teorikurs som nok er meir omfattande enn førarkortopplæring for bil. Meteorologi er til dømes pensum til flysertifikat, men ikkje ein obligatorisk del av førarkortopplæringa. Førarkortopplæringa inneheld òg handtering av ulike krisesituasjonar. Kommeriselle pilotar og buss- og tungtransportsjåførar må sjølvsagt gjennom ei litt lengre opplæring, men eg reknar med vi her snakkar om private pilotar/sjåførar.

 

Det som er tilfelle nå, og som ikke kunne ha forekommet i noen annen industri på denne måten, er at Tesla UANSVARLIG stiller en teknologi til disposisjon for kreti og pleti. At noen unskylder seg med at, "ja men vi sa det var en beta funksjon" spiller null rolle. Som designer har man ansvar for at det som sendes ut på markedet har det lavest mulige potensial for å forårsake ulykker under normale forhold. Det er iallfall idealet man streber etter for å oppnå. En beta vare kan ikke sies å imøtekomme dette på noen måte og i særdeleshet ikke i ett produkt som er så til de grader knyttet opp mot sikkerhet for både sjåfør og de intet anende som er i dets nærhet.

Eg er sjokkert over at du tykkjer det er uansvarleg å stille livreddande utstyr i ein bil til disposisjon for dei som ynskjer å bruke det. Tenk om du ein dag møter ein sjåfør som har somna bak rattet. Ville du då tykkje det var like uansvarleg at bilen styrte langs si eiga fil og etter kvart bremsa ned om ikkje sjåføren vakna av piping og påminningar, i staden for å skeine over i motsett køyrebane og rett mot fronten din? Eller om nokon køyrer i deg bakfrå fordi han hadde cruise-kontrollen på og føtene på dashbordet? Hadde det vore uansvarleg om bilen bremsa av seg sjølv i staden for å køyre på deg?

 

Tenk heller på dei millionane som vert utsett for trafikkulukker kvart år fordi sjåførar er uansvarlege i bilar som manglar slikt funksjonalitet. Du skal ikkje sjå vekk frå at det kjem påbod om fleire av autopilot-funksjonane i alle bilar om nokre år.

 

En slik holdning i flyindustrien hos en leverandør vill gjort kort prosess med det firmaets fremtid. Det sjokkerer meg at du som pilot, om det er yrkes eller hobby, forsvarer en slik praksis. Jeg hadde forventet mer.

 

Ta ein tur til den lokale flyklubben, so ser du at det er ganske vanleg å bruke utstyr som ikkje er godkjent. Mange har til dømes med seg nettbrett med flygeplan og ulike kart. Det forenklar både planlegginga og flyturen mykje, spesielt om ein må endre planen undervegs pga vêr eller anna. Dei (fleste) har sjølvsagt med seg ei papirutskrift og papirkart i tillegg, og har papira tilgjengeleg i tilfelle nettbrettet skulle svikte. Nettbrettet er ikkje godkjent på nokon måte, men det er til god hjelp og gjer at piloten kan konsentrere seg om andre ting enn å bla i papir. Difor brukar folk det. Er det uansvarleg? Mange brukar Jeppesen-kart i staden for dei offisielle frå AIP-AD. Jeppessen-karta har eit betre format med meir informasjon tilgjengeleg på same kartblad, og er difor praktiske å bruke. Jeppessen oppdaterer karta kontinuerleg, slik at dei alltid skal ha rett informasjon, og det er ein god vane å sjekke det mot AIP-AD før kvar tur. Men Jeppessen-karta er ikkje offisielt godkjende. Er det då uansvarleg å bruke dei?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...