Gå til innhold

Ti utenlandske organisasjoner krever at Norge trekker 23. konsesjonsrunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessuten så er det en overhengende fare for at feltutbyggingene som vil følge av disse konsesjonsrundene aldri vil gå i pluss.

Fornybar energi blir stadig billigere, batterier også. Jeg tror bare det er et tidsspørsmål før olja vår ikke lenger er salgbar fordi vi blir utkonkurrert av de som kan produsere billigere olje enn oss.

Lenke til kommentar

"Frontline terminates four VLCC newbuilds at STX Offshore"

Avbestiller 4 store tankskip med andre ord. Det er også et tegn i tide, tror jeg. Tidligere gikk oljeforbruket OPP i verden når den ble billig.

Oljeforbruket går fortsatt opp, med sesongvariasjoner.

Når en tar høyde for all utbygging av alternativ energi, så sier det en del at oljeforbruket øker hvert eneste å.

Lenke til kommentar

Dessuten så er det en overhengende fare for at feltutbyggingene som vil følge av disse konsesjonsrundene aldri vil gå i pluss.

Fornybar energi blir stadig billigere, batterier også. Jeg tror bare det er et tidsspørsmål før olja vår ikke lenger er salgbar fordi vi blir utkonkurrert av de som kan produsere billigere olje enn oss.

Fornybar energi er kun mulig fordi den blir til dels kraftig subsidiert. Det vil ta mange år før denne kan konkurrere på pris med olje og gass. I tillegg må biler, hus og lagring av energi oppgraderes for å bruke denne energien, det vil ta mange år. For ikke å glemme at mye av oljen brukes til annet enn drivstoff.

Lenke til kommentar

"Frontline terminates four VLCC newbuilds at STX Offshore"

Avbestiller 4 store tankskip med andre ord. Det er også et tegn i tide, tror jeg. Tidligere gikk oljeforbruket OPP i verden når den ble billig.

Supertankere blir utelukkende brukt for å transportere olje på verdenshavene mellom kontinenter. Noe som har skjedd i det siste årene er at USA har økt sin egen oljeproduksjon ekstremt mye pga shale oil. Importen til USA fra OPEC land er omtrent halvvert siden 2008. Når transporten av olje går ned, går behovet for supertankere ned.

Vi snakker forøvrig om en reduksjon i amerikansk import på ca 1 milliard bbl i året. Eller nesten dobbelt så mye som den totale norske eksporten av olje fra nordsjøen.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...