stigfjel Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Ja, og det inkluderer bruk av blinklys og riktig feltplassering. Å gjøre sånn som TS spør om her er feil, og kan lett kalles idiotadferd. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Hadde det kommet en klarere lov så kunne politiet stått og bøtelagt, men med dagens lovverk så er det ingen som bryter loven så lenge de blinker seg ut Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Ja, og det inkluderer bruk av blinklys og riktig feltplassering. Å gjøre sånn som TS spør om her er feil, og kan lett kalles idiotadferd. Det er ikke feil. At du ikke syns noe om det, gjør det ikke til feil av den grunn 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre. Uenig, det er ikke så jævlig enkelt. Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos! Kunne vært løst ved å male piler i veibanen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Slike jeg leser regelverket er jeg enig med Karpe, det er lovlig. AtW 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre. Uenig, det er ikke så jævlig enkelt. Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos! Kunne vært løst ved å male piler i veibanen. Er det ikke linjer i rundkjøringen så er det ett felt, men på grunn av dårlig utformet tekst så blir det 2 felt, håpløse regler som må skrives om Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt. Spørsmålet var om det bryter reglene, og ja, det kan være en tåpelig manøver, avhengig av situasjonen. AtW Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre. Ingenting som heter det, at en skal. Så enkelt er det ikke. Mange ganger jeg ligger i høyrefila når jeg skal til venstre. Bruker også å okkupere begge feltene til tider (før rundkjøringen), hvis det er behøvelig. Som en hovedregel kan en tenke slik som du gjør, uten skal'en. Viktigste er vel å være hensynsfulle, aktpågivende og varsom uansett hvor en ferdes i trafikken, der kan du sette inn en skal Endret 16. oktober 2016 av FranZe 2 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt. Spørsmålet var om det bryter reglene, og ja, det kan være en tåpelig manøver, avhengig av situasjonen. AtW Helt rett Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Er det ikke linjer i rundkjøringen så er det ett felt, men på grunn av dårlig utformet tekst så blir det 2 felt, håpløse regler som må skrives om Fra trafikkreglene: § 1.Definisjoner 1. I trafikkreglene forstås med: d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt. Tja, det kan vel diskuteres. Hadde det da ikke vært en fordel at alle lå i høyre felt,hvis risikoen for for sammenstøt skal være ett argument. Satt på spissen så er det jo de som ligger i venstre felt som legger opp til feltskifte og risikoen det medfører. Ofte er det jo slik at det å ligge i venstrefelt er greit for trafikkavviklingen(for å ta av til venstre), men ikke alltid. Endret 16. oktober 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Egne regler for rundkjøringer, som allerede er nevnt, at når det er plass til 2 biler i bredden så er det 2 felt, selv om det ikke er merket Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt. Ikke nødvendigvis. Er du ukjent og misser en avkjøring er det helt kurant (og lovlig) å fortsette videre rundt i ytre felt. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Egne regler for rundkjøringer, som allerede er nevnt, at når det er plass til 2 biler i bredden så er det 2 felt, selv om det ikke er merket Som tidligere nevnt, ola kan vurdere det som 2 felt, mens Kari mener det er 1 felt. Da blir det konflikter og kaos. Alle rundkjøringer bør tydeliggjøres med piler i veibanen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Alle rundkjøringer bør tydeliggjøres med piler i veibanen. Som ikke vises på endel dager av året 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Alle rundkjøringer bør tydeliggjøres med piler i veibanen.Som ikke vises på endel dager av året Da må pilmerking i veibanen suppleres med skilting. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Alle rundkjøringer bør tydeliggjøres med piler i veibanen.Som ikke vises på endel dager av året Da må pilmerking i veibanen suppleres med skilting. INGEN av delene hjelper om loven ikke endres Lenke til kommentar
G Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Høyesterett Høyesterett Høyesterett Høyesterett Høyesterett Høyesterett Du nevner høyesterett og denne avgjørelsen titt og ofte, men hvorfor kan du ikke si hvilken dom du forsøker å vise til? Jeg er like dårlig bevandret som deg i hvor rettsavgjørelsene ligger. Men blant dette utvalget av Google-treff så kan jeg ikke annet enn å tro at saken nevnes utfyllende: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=h%C3%B8yesterett%20rundkj%C3%B8ring Ække så vanskelig ser u.. Endret 16. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre. Mye forskjellig, fordi det ikke er regler spesifikt for rundkjøring - derfor er det ikke så klart regelverk. Selv forsikringsselskapene, vegvesen, politi, sensorer og kjørelærere m/flere har ulikt syn på det. Edit: Som sagt, så 'skal' man ikke ligge til venstre hvis man skal til venstre. Man 'kan', iom det er ingen regel som sier at man skal/må. Dette er hva Statens Vegvesen sier FeltplasseringGenerelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal. For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen. Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen. Merknader: Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen. Feltskifte. Det er stikkordet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå