Gå til innhold

Rundkjøring, plassering


Tellurium

Anbefalte innlegg

En rundkjøring teller som et kryss, skal du til venstre så svinger du til venstre.
At du først dreier rattet litt til høyre i en rundkjøring for å komme rundt har ingenting å si.

På samme måte har det ikke noe å si om du i praksis kjører rett frem eller skrått mot venstre - skiltingen til rundkjøringen bestemmer hva som er "rett frem" eller til venstre.
Hvis skiltet sier en utkjørsel er rett frem mens du ser at utkjørselen egentlig er nærmere en 90 grader sving mot venstre, da skal du likevel plassere deg i forhold til skiltet.

Du skal ikke trenge å være lokalkjent for å kjøre riktig i en rundkjøring, du trenger heller ikke å tenke, bare se på skiltet og plasser deg deretter :)

 

 

AtWindsor, utifra tegningen så kan du ikke ligge i høyre felt og svinge til venstre selv om du holder høyrefelt. Det feltet er forbeholdt trafikk som kommer fra din høyre side eller rett frem i forhold til deg. Venstre feltet for deg er forbeholdt de som skal svinge til venstre.
Grunnen til at det står som det står på vegvesenet sine sider er at det kan være merking eller skilter som tilsier at du har lov å ligge i begge feltene og svinge til venstre. Jeg kjenner ikke til noen eksempler men det finnes regler til de fleste unntak.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ingen regler som sier du ikke kan ligge i høyrefilen der. Så du kan trygt velge høyre fil

Og dermed bidra til å gjøre trafikkbildet enda mer uoversiktlig og usikkert, samt øke risikoen for ulykker.

 

 

Er bare for de som ligger i innerste fil det å ta seg en runde ekstra eller to i rundkjøringen. Et helt vanlig dilemma i tuterundkjøringer i Paris det. Tror kjørelærer fortalte meg at det var ca. 10 filer i en rundkjøring der nede.

 

Ta deg en ekstra runde eller to, evt. ta deg en bolle  :wee:

 

Ingen gir de som ligger innerst i en rundkjøring en automatisk rett til å komme ut med filbytte raskt (i Norge). Det krever hensyn i trafikken å få kommet seg tryggt ut dersom du først har vært så "smart" å velge innerfilen.

 

Da må du i så fall reise til land utenfor EU-sonen så vidt jeg vet om. F.eks. Canada, for der har de motsatt regelverk i rundkjøring med indre- og ytterfil migrert filbytte.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er ingen regler som sier du ikke kan ligge i høyrefilen der. Så du kan 'trygt' velge høyre fil

 

Skal du til venstre i en rundkjøring skal du holde til venstre :)

 

 

Nei, ikke annet enn dersom det er angitt i filene før du kjører inn i rundkjøringen. Man kan velge innerfilen, men man må ikke. I følge min kjørelærer ihvertfall. Med unntak om det er skiltet i veibanen og/eller ekstra skilting. Såkalt påbudskilting.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En rundkjøring teller som et kryss, skal du til venstre så svinger du til venstre.

At du først dreier rattet litt til høyre i en rundkjøring for å komme rundt har ingenting å si.

 

Det er rett og slett bullshit. Det som teller som et kryss er skifte i fra vei og inn i rundkjøringen, og skifte i fra rundkjøring og inn i veien. Høyesterett har bestemt ved dom at en rundkjøring er en rund og selvstendig vei. Altså ikke noe veikryss som du forsøker deg med å hevde.

 

Det som blir praksis er at du faktisk traverserer hele 2 veikryss til sammen i det du skal inn i og også ut av rundkjøringen.  :)

Svelg den!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ingen regler som sier du ikke kan ligge i høyrefilen der. Så du kan 'trygt' velge høyre fil

 

Skal du til venstre i en rundkjøring skal du holde til venstre

Min kjørelærer lærte meg at man skal legge seg til venstre dersom man skal den veien i en rundkjøring som er mest til venstre, Unntaket er hvis det er piler på bakken. Det finnes rundkjøringer der det er flere veier til venstre, og da blir det kaos hvis alle legger seg i venstre feilt,

noen ganger er det ingen vei til venstre i rundkjøringen, feks kan det være en rett frem og en til høyre. Skal man da rett frem, skal man legge seg til venstre før rundkjøringen.

Endret av Gluecoma
Lenke til kommentar

Men det der er bare høflighetsregler. Reglene om hvem som har vikeplikt er veldig glassklare. Du er selvfølgelig innom påbudsskilting (evt. piler i veibanen). Da følger man selvfølgelig påbudet så godt man kan. Man er prisgitt de som har laget rundkjøringene. Det er mye rart med rundkjøringer da disse ofte er laget alt for små.

 

Det har vært en trend hvor de har forsøkt erstatte så mange gammeltype kryss som mulig, da med rundkjøringer. Evt. fått bukt med mange lyskryss også, som jo kan gi litt bedre flyt.

 

Det du beskriver er høflighetsregler for å bedre flyten, ikke de faktiske vikepliktsreglene som alle må ta hensyn til og følge. 

 

Er det rart det er så mye skylddelingsvurderinger i forsikringssaker som omfatter rundkjøringer? Nei. Men, han som tok saken helt til Høyesterett vant og trumfet igjennom for å komme seg unna en slik slapp skylddelingsbedømmelse som ble foretatt av forsikringsselskapet.

 

Du skal heller ikke se helt vekk i fra at det forekommer byttehandel forsikringsselskaper i mellom. Far min ble utsatt for en slik byttehandel hvor slappe Gjensidige vurderte totalt feil på et bensinstasjonsområdet. Muligens ikke totalt feilbedømt. Men i fra en trafikksikkerhetsvurdering så var det ihvertfall feilbedømt.

 

Det heter seg at man skal vike for de som kommer i fra høyre der hvor det ikke finnes andre retningslinjer i form av skilting og diverse andre veiledninger. Far min kom i fra høyre på bensinstasjonstomten. De forlot pumpene omtrent samtidig. Men, den andre bilføreren trødde så jævlig på gassen, at det var vanskelig å oppdage han i det han deiset inn i bilen til min far. Det endte jo som det gjerne gjør med slappe forsikringsbedømmelser, at far min ikke orket å krangle med dem. Så han ga seg jo. Storebrand hevdet at den andre bilføreren var "mer etablert" i sitt kjøremønster, og at Gjensidige måtte gi seg for det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har ALDRI vært borti rundkjøringer med kun 1 felt, hvor det er tilknyting med veier med 2 felt fra alle kanter, så lurer på om tegningen til OT har mange feil, evnt. at rundkjøringen faktisk har 2 felt og det dermed er full lovlig å kjøre hele veien rund i høyre felt

Lenke til kommentar

 

Skal du til venstre i en rundkjøring skal du holde til venstre :)

Det får du bare mene

 

 

 

Det er den generelle regelen.

 

Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre.

 

Og det går utover trafikkflyten om du ser noen blinke til venstre men du må regne med at de likevel kan kjøre til høyre :)

Lenke til kommentar

Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre.

Mye forskjellig, fordi det ikke er regler spesifikt for rundkjøring - derfor er det ikke så klart regelverk. Selv forsikringsselskapene, vegvesen, politi, sensorer og kjørelærere m/flere har ulikt syn på det.

 

Edit: Som sagt, så 'skal' man ikke ligge til venstre hvis man skal til venstre. Man 'kan', iom det er ingen regel som sier at man skal/må.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre.

Som sagt, jeg ser så mange idioter i trafikken, både kjørende på 4 hjul, og syklende, at jeg går ut i fra at alle gjør feil. På to hjul er man nødt til det, av hensyn til egen sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre.

Mye forskjellig, fordi det ikke er regler spesifikt for rundkjøring - derfor er det ikke så klart regelverk. Selv forsikringsselskapene, vegvesen, politi, sensorer og kjørelærere m/flere har ulikt syn på det.

 

Edit: Som sagt, så 'skal' man ikke ligge til venstre hvis man skal til venstre. Man 'kan', iom det er ingen regel som sier at man skal/må.

 

Dette er hva Statens Vegvesen sier :)

 

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2014/08/12/tema/aller/dinside/motor/bil/34692760/  Denne er vel i høyeste grad relevant for problemstillingen her, og med følgende uttalelse fra vegvesenet: "
- Det er riktig at §6 i trafikkreglene om svinging gjelder inn mot rundkjøring. Bestemmelsen forutsetter at du vet hvor du skal, og plasserer deg deretter. I en rundkjøring blir det juridiske spørsmålet om A er gjør noe ulovlig ved ikke å velge første utkjørsel, eller rett fram, men i stedet fortsetter rundt rundkjøringen i høyre felt. Vår holdning er at bil A ikke gjør noe galt. Er man usikker på hvilken utkjørsel som er riktig, kan man altså kjøre rundt hele rundkjøringen i høyre felt.  " 

 

Så altså selv om det er bedritent gjort og muligens kan taes av den generelle "anti-drittsekk-paragrafen" i loven (3, for de som måtte lure), så er det ikke noe i veien for å kjøre sånn.

 

Måten man bør tenke på rundkjøringer er å tenke seg rundkjøringa "flata ut" - dvs strekt ut til en rett veg. Alle påkjøringer og avkjøringer ligger til høyre og har vikepliktsskilt inn. Om man kommer inn på første og skal ut på fjerde, og det kommer inn en på andre som skal ut på tredje, så ville du normalt sett vært forpliktet å sørge for at han som kommer inn får plass, ved å flytte deg inn til innerste felt, for så å flytte deg til ytterste igjen før utkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

 

Jeg er enig med dette.

 

Problemet i rundkjøringen her er at folk ligger i venstre fil og kjører til høyre (og ligger seg i venstre fil der). 

Dette skaper konflikt med de som ligger i høyre fil og også skal til høyre og legger seg i venstre fil der

.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil men jeg mener at jeg leste en plass at loven skulle gjøres om eller at de ville det.. (usikker på "de" også..)

 

Om du tenker på regler for rundkjøring var det snakk om det etter den Gjensidige debatten for et par år siden. Men det har ikke skjedd noe, og det vil heller ikke gjøre det. Eneste som vil funke er slik det er i dag, altså ingen egne regler, man må bruke de regler som ellers gjelder.

 

Fra Vegvesenet sin rundkjøringsguide:

 

Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring.

Endret av Hallgeir Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...