Simen1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Nok et tåpelig byråkratisk forslag. La folk få bestemme selv om de vil ha det eller ikke. Om man ønsker å kjøpe elbil så må man selv påse at det fungerer til daglig. Kanskje ikke spesielt gjennomtenkt å bygge hus i dag og ikke dimensjonere for elbil og dermed ende opp med en kjemperegning på kanskje i størrelseorden en Nissan Leaf eller inntektskatten man betaler, for å få lagt inn ny hovedinntakskabel, revet og bygget opp igjen alt som skal, grave nye grøfter, legge trekkerør der det trengs osv. Elektriker, rørlegger, snekker og maler om hverandre i dagesvis. Rengjøring fra gulv til tak etter at byggestøvet har blitt dratt rundt over alt. Legger man opp til elbil-lading i utgangspunktet så sparer det folk for store unødvendige ekstrakostnader. Akkurat som kravet om 6 stikkontakter ekstra ved TV/stereo-plassen i stua. Hvis du betaler skatten din med så stor glede at du gjerne påtar deg muligens like stor ekstrautgift, helt unødvendig, så versågod, betal det heller i frivillig ekstraskatt enn i form av unødvendige ekstrakostnader i hjemmet. Endret 17. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Nok et tåpelig byråkratisk forslag. La folk få bestemme selv om de vil ha det eller ikke. Om man ønsker å kjøpe elbil så må man selv påse at det fungerer til daglig. Se på det som et påbud som kommer i tide til at infrastrukturen er tatt høyde for når fossilbilen blir forbudt. Om ca 13 år hvis Tyskland gjennomfører deres intensjon. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Nederste minimum for å kunne kalle boligen 'klargjort for elbil' er ikke all verden, ledig plass i sikringsskapet og trekkrør fra sikringsskap til ytterveggen der du parkerer så er du i mål. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Nederste minimum for å kunne kalle boligen 'klargjort for elbil' er ikke all verden, ledig plass i sikringsskapet og trekkrør fra sikringsskap til ytterveggen der du parkerer så er du i mål. Sikker? Hvis en markedsfører forteller meg at boligen er klargjort for elbil og jeg kjøper og parkerer elbilen min foran huset så forventer jeg jo å kunne koble den til et sted, siden den er klargjort. Trekkerør og ledig plass i sikringsskapet er ikke kvarte jobben en gang. Jeg ville definitivt klaget og krevd at det blir gjort helt klart, ikke kvart-klart. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Jepp jeg er sikker. Trekkrør er den *ene* tingen som gjør resten av jobben mye enklere. Hvis markedsføreren gjør jobben sin vil det stå med liten skrift hva som ligger i 'klargjort' og da kan du være så skuffet du bare vil.. Dessuten er det ikke mange som har elbil i dag så et krav om fungerende ladestasjon ved ombygging vil bare føre til at svært mange ladere vil stå ubenyttet i årevis. Ikke særlig god bruk av ressurser, i tillegg til at vi går glipp av flere år med teknisk utvikling hvis laderen i stedt settes opp når noen har tenkt å bruke den. 1 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Nok et tåpelig byråkratisk forslag. La folk få bestemme selv om de vil ha det eller ikke. Om man ønsker å kjøpe elbil så må man selv påse at det fungerer til daglig. Det har vel vært krav om parkeringsplasser ved bygging av boliger i mange tiår. Det blir på samme måten med lader for Elbil. Heldigvis for sånne som meg som kanskje skal kjøpe nytt hus/leilighet. Jeg vil bli svære skuffet hvis jeg ikke kan få ladet bilen. Da er det bra at noen byråkrater med visjoner og evner til å se noen år framover setter krav til korttenkte husbyggere (Jo, de finnes). :-) Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvem har de planlagt at alle må kjøpe lader av..? Og hva slags lader? hva om den ikke passer til bilen man bruker? Jeg er omringet av idioter. De har planlagt, at lader skal selges av de som har drevet lobbyvirksomheten for påbud om å montere lader :-) Laderen passer nok, de er i ferd med å bli ganske generelle og kompatible. Men hvem som lager de beste laderne om 2-10 år, det er nok et område som både politikere og byråkrater holder seg lang unna. Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 En ladestasjon med enfase 20A (4.6kW) er det jeg vil anbefale. Dette dekker de flestes behov for daglig bruk nå og i fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå