Gå til innhold

EU vil kreve at alle nye boliger bygges med elbillader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem har de planlagt at alle må kjøpe lader av..?

Og hva slags lader? hva om den ikke passer til bilen man bruker?

 

Jeg er omringet av idioter.

 

"[...] innføre krav om mulighet for elbillading ved bygging av alle nye boliger etter 2019. "

 

Som i mest sannsynligvis ha kapasitet og gjerne kabel strukket frem, ikke selve laderen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres lite gjennomtenkt å knytte lading opp til boligen i stedet for parkeringsplassen. Noen av de største trendene innen boligbygging for tida er byfortetting, bygging i høyden, anti-bil-tiltak som færre parkeringsmuligheter, dyr parkering og en rekke tiltak for å få folk til å velge kollektivtransport i stedet for bil. Det er ikke bare enkelt å stikke ladekabelen ut av vinduet i 12. etasje og bort til den plassen man ikke tar seg råd til å leie parkering på. Lading bør bygges i forbindelse med parkering, ikke nødvendigvis selve boligen.

Hvis vi får en presisering om at det skal knyttes til parkeringplass og ikke nødvendigvis bolig, samt et fornuftig krav til ladeeffekt, så mener jeg det er et bra krav. Det stilles allerede en rekke krav til elektriske anlegg i boliger blant annet fordi det skal kunne takle påregnelige mindre bruksendringer som for eksempel ommøblering. At beboere skaffer seg elbil er nokså vanlig og må kunne påregnes. Etterinstallasjon er ofte langt dyrere enn å installere det ved bygging. Hvis for eksempel inntaktskabelen ikke er dimmensjonert for å kunne lade elbil så kan oppgraderingen, helt ut til ladepunktet fort koste ti ganger mer enn om man installerte det ved bygging. Sånn sett er det et rasjonelt og økonomisk godt krav, i tillegg til miljøaspektet ved å legge til rette for framtidige elbilkjøp.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tommyb:
- Det stopper neppe med forslaget

- Ja, det er krav om innlagt elektrisitet i nye boliger og har vært det i flere tiår gjennom tekniske byggeforskrifter. Eller rettere sagt, boliger skal ha stikkontakter og elektrisk anlegg etter gjeldende standard, men så vidt jeg husker er det ikke noe krav om at kraften må komme fra kraftnettet. Har man eget kraftverk på tomta så kan man i teorien slippe tilknytning hvis reguleringsplanen tillater det.

 

E4V46UNG: De mener nok noe ganske annet enn enfase 230V 10/16A som deles med kaffetraktere, vaskemaskiner og støvsugere. Jeg på at kravet blir en dedikert kurs med et krav til blant annet ladeeffekt, trukket frem til oppstillingsplassen. Selve laderen kan enten være integrert i bilen eller være en egen enhet som kobles direkte på kabelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvem har de planlagt at alle må kjøpe lader av..?

Og hva slags lader? hva om den ikke passer til bilen man bruker?

 

Eg reinar med dei har tenkt på ein standard Type2-kontakt med 230V eller 400V AC. Den kan brukast av alle bilar. Standarden er fri og det er mange produsentar.

 

Jeg er omringet av idioter.

 

Like born leikar best.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påbudt med strømuttak på ytterveggen med andre ord?

Eller ledig plass i sikringsskapet og rør trukket fram til yttervegg..

 

 

240V/16A er rikelig for en gjennomsnittsbil. Med 400V/32A kan du holde et lite borettslag med ladestrøm! Gjennomsnittsbilen kjører 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh ladebehov, eller en konstant effekt på 333W som tilsvarer 400V/0,5A. Hvis vi gir 1A til hver bil for å ha noe å gå på så burde 400V/32A kunne holde 32 biler ladet. Det forutsetter et ladeanlegg med lastbalansering pluss biler med større batterier enn dagens, gjerne 50kWh eller mer.

Lenke til kommentar

OK det er ikke krav at alle boliger skal ha parkering plass, men de skal ha lader for elbil :)

Er enig i at det bør være støtte for de om det er garasje eller parkering hus.

 

Ved nybygg er det strengt tatt en rekke krav ang. parkering også! Detaljene reguleres kommunalt, så det kan være mindre forskjeller fra kommune til kommune. Men i praksis kreves det 1 til 2 parkeringsplasser pr leilighet (avhengig av størrelse).

 

Eldre hus har (som alltid) dispensasjon, og jeg vil anta at det er fullt mulig å søke om dispensasjon ved nybygg i sentrumsnære strøk (hvor mang bygårder kan skilte med privat parkeringsplass pr leilighet?).

 

TU/TEK har valgt en noe overdreven fremstilling av forslaget. Fra politisk hold ønskes det at nybygg skal inneholde *mulighet* til at eier kan etablere ladeplass. Det er *ikke* slik at ladepunkt skal installeres og settes opp fra dag én! Ved de fleste eneboliger i Norge er det relativt enkelt å putte inn en ny kurs i sikringsskap, og strekke kabel ut til der bilen står. Men hva med borettslag? Og hvordan står det til i resten av EU? Kanskje dette forslaget har noe for seg allikevel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil medføre endel kostnader og praktiske komplikasjoner tilknyttet fellesparkering, men antakelig begrenset oppad av minimum antall ladepunkter per boenhet, mer enn antall parkeringsplasser, som kan overgå minimumskrav. I vårt boligfelt (eneboliger) er det to fellesparkeringer. Det er bare "sand på bakken" og når det er fotballkamper på skola i nærheten fylles den ene opp av folk som ikke bor her. Om det var krav til ladepunkter tror jeg rett og slett ikke disse parkeringsplassene hadde eksistert. Om de må til for å oppfylle minimumsantall parkeringsplasser, måtte de ha vært utstyrt med lås og hvordan skulle man fordelt strømregninga når det ikke er faste plasser til boligene rundt? Så det kan bli litt mer organisasjon - på godt og vondt - i forhold til å bare tegne på en ekstra gjesteparkering i et boligfelt. 

Lenke til kommentar

Høres lite gjennomtenkt å knytte lading opp til boligen i stedet for parkeringsplassen. Noen av de største trendene innen boligbygging for tida er byfortetting, bygging i høyden, anti-bil-tiltak som færre parkeringsmuligheter, dyr parkering og en rekke tiltak for å få folk til å velge kollektivtransport i stedet for bil. Det er ikke bare enkelt å stikke ladekabelen ut av vinduet i 12. etasje og bort til den plassen man ikke tar seg råd til å leie parkering på. Lading bør bygges i forbindelse med parkering, ikke nødvendigvis selve boligen.

 

Hvis vi får en presisering om at det skal knyttes til parkeringplass og ikke nødvendigvis bolig, samt et fornuftig krav til ladeeffekt, så mener jeg det er et bra krav. Det stilles allerede en rekke krav til elektriske anlegg i boliger blant annet fordi det skal kunne takle påregnelige mindre bruksendringer som for eksempel ommøblering. At beboere skaffer seg elbil er nokså vanlig og må kunne påregnes. Etterinstallasjon er ofte langt dyrere enn å installere det ved bygging. Hvis for eksempel inntaktskabelen ikke er dimmensjonert for å kunne lade elbil så kan oppgraderingen, helt ut til ladepunktet fort koste ti ganger mer enn om man installerte det ved bygging. Sånn sett er det et rasjonelt og økonomisk godt krav, i tillegg til miljøaspektet ved å legge til rette for framtidige elbilkjøp.

 

Jeg orker ikke lete etter den faktiske kilden fra EU, men så at i The Guardian, som TU har oversatt, står det følgende:

 

"Every new or refurbished house in Europe will need to be equipped with an electric vehicle recharging point, under a draft EU directive expected to come into effect by 2019.

 

In a further boost to prospects for the electric car market in Europe, the regulations due to be published before the end of the year state that by 2023, 10% of parking spaces in new buildings in the EU zone will also need recharging facilities."

 

Nøyaktig hva de legger i "house" og "new buildings" vet da fåglarna, The Guardian har ikke lagt med kilden såvidt jeg kan se. Hvis house betyr enebolig o.l., så er det vel ikke så urimelig. Uansett er det håpløst å diskutere overfladisk papegøyejournalistikk når de ikke greier å legge frem kilder/detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med å ha dette som krav ved nybygging og ikke introdusere det med tilbakevirkende kraft er både å unngå situasjonen du beskriver og å etablere ladepunkter til langt lavere kostnad enn ettermontering med tilhørende nye forsyningskabler, graving av grøfter, reasfaltering osv.

Lenke til kommentar

Det vil medføre endel kostnader og praktiske komplikasjoner tilknyttet fellesparkering, men antakelig begrenset oppad av minimum antall ladepunkter per boenhet, mer enn antall parkeringsplasser, som kan overgå minimumskrav. I vårt boligfelt (eneboliger) er det to fellesparkeringer. Det er bare "sand på bakken" og når det er fotballkamper på skola i nærheten fylles den ene opp av folk som ikke bor her. Om det var krav til ladepunkter tror jeg rett og slett ikke disse parkeringsplassene hadde eksistert. Om de må til for å oppfylle minimumsantall parkeringsplasser, måtte de ha vært utstyrt med lås og hvordan skulle man fordelt strømregninga når det ikke er faste plasser til boligene rundt? Så det kan bli litt mer organisasjon - på godt og vondt - i forhold til å bare tegne på en ekstra gjesteparkering i et boligfelt. 

Det ordnes enkelt med å bruke ladestasjoner med lastdeling og RFID-autentisering. Hver beboer som skal kunne lade tildeles et RFID-kort som brukes til å aktivere ladestasjonene. Systemet holder styr på strømmengden den enkelte har brukt, så avregning av strømforbruket er meget enkelt. 

 

F.eks norske Zaptec leverer en slik løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...