Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag ung ufør-uføretidspunkt

Rust

Anbefalte innlegg

Hei jeg håper noen som har god greie på dette ,feks Krikkert, kan hjelpe meg. Jeg fikk nylig innvilget ufør er 36 år grunnet massiv angstlidelse Derimot fikke jeg avslag på min ung ufør søknad. Med begrunnelse: "Du var over 26 år på uføretidspunktet og kan derfor ikke innvilges rettighet som ung ufør"

Kort bakgrunnshistorie:

Jeg gikk første gang til psykologspesialist i 2001. Gikk der et års tid grunnet angst/depresjon men avbrøt behandling. Jeg hadde ikke helt sykdomsinnsikt på den tiden. I mellomtiden jobbet jeg over 50% helt frem til sommeren 2006. Dette var en periode med mye rus for å dempe angst og for å klare å "fungere"

Sommeren 2006 begynner jeg å studere men  får "sammenbrudd" 3 mnd etter studiestart og faller helt sammen iløpet av vinteren 2006 . Januar 2007 oppsøker jeg samme psykolog som i 2001. Han sykemelder meg helt. Jeg hadde da ikke hatt kontakt med han siden 2001.

Nav har satt uføretidspunktet til jan 2007. Psykologen mener at jeg har rett på ung uføre for jeg har vært syk lenge før denne "dekompresjonen" i slutten av 2006.  Problemene mine strekker seg tilbake til jeg var barn. Allerede i 2001 så han at jeg var veldig syk og det var forventet at jeg ville bli sykere fremover. Grunnen til at jeg klarte å holde på arbeidsforhold mener han var omfattende rusmisbruk( dette var også noe av grunnen til at jeg fallt ut av terapi i 2001)  som selvmedisinerng for å dempe angst. I tillegg hadde en jobb som var rutinepreget. Da kunne jeg skape ulike systemer for å skape forutsigbarhet og dermed kontrollere angsten. Psykologen  skrev også  utallelsen sin når vi søkte ung ufør at jeg hadde vært i behandling i 2001 og var syk da og hadde hatt disse problemene sine barndom. Men det har Nav tydeligvis ikke vektlagt.

Vi tenker å klage på vedtaket, 

Nav vil sikkert sette seg på bakbeina i forhold til at jeg har jobbet i mellomtiden fra 2001 til jeg ble enda sykere i 2006. Og da mene at jeg ikke hadde nedsatt arbeidsevne. Psykologen mener jeg hadde det,allerede i 2001, men funksjonsviktet skjulte seg bak et massivt rusmisbruk. Tar gjerne imot noen råd hvordan jeg skal gå frem i en klagesak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har psykologen på din side og medisinsk dokumentasjon som bekrefter at du hadde mistet minst halve arbeidsevnen før du fylte 26, så tenker jeg det skulle være tilstrekkelig hvis det går tydelig frem at du kun "fungerte" i arbeidslivet fordi du gikk på tunge rusmidler. NAV kan ikke mene at det å være høy på rusmiddel er det samme som at man har arbeidsevne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker settes uføretidspunktet til det året din inntektsevne ble varig nedsatt med minst 50%. Det vil si at hvis du har klart å jobbe 50% eller mer i ett eller flere år etter at du fikk sykdommen, så er det først når du sluttet å klare å jobbe mer enn 50% som kan settes som det tidligste uføretidspunktet. For å si det enkelt spørsmålet er altså ikke når du ble syk, men når du ble så syk at du ikke klarte å jobbe 50% eller mer.

Det kan bli vanskelig å vinne frem hvis du var i 50% jobb eller mer til etter at du fylte 26. Regelen er ment som en særlig beskyttelse for unge som syke i en så tidlig alder at de aldri har hatt noen særlig inntekt, og derfor ville fått veldig små utbetalinger av NAV uten særlige regler. (De ville fått minsteytelsen antakelig, siden det er de tre beste av de fem siste årene som legges til grunn, eller året før uføretidspunktet avhengig av hva som lønner seg)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Er det lov å være nysgjerrig, og spørre hvorfor ung ufør er mer ønskelig enn vanlig ufør?

Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker settes uføretidspunktet til det året din inntektsevne ble varig nedsatt med minst 50%. Det vil si at hvis du har klart å jobbe 50% eller mer i ett eller flere år etter at du fikk sykdommen, så er det først når du sluttet å klare å jobbe mer enn 50% som kan settes som det tidligste uføretidspunktet. For å si det enkelt spørsmålet er altså ikke når du ble syk, men når du ble så syk at du ikke klarte å jobbe 50% eller mer.

Det kan bli vanskelig å vinne frem hvis du var i 50% jobb eller mer til etter at du fylte 26. Regelen er ment som en særlig beskyttelse for unge som syke i en så tidlig alder at de aldri har hatt noen særlig inntekt, og derfor ville fått veldig små utbetalinger av NAV uten særlige regler. (De ville fått minsteytelsen antakelig, siden det er de tre beste av de fem siste årene som legges til grunn, eller året før uføretidspunktet avhengig av hva som lønner seg)

Normalt ja, men hvis han kun fungerte i 50% jobb fordi han var ruset på amfetamin eller lignende prestasjonsfremmende rusmidler så kan man ikke kalle det for arbeidsevne, tvert imot er det bare et symptom på hvor syk han var på den tiden.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding alle sammen. Det er som dere nevner hvor arbeidsfør man er når man går rundt ruset konstant, også på jobb. Jobben var som ufaglært så jeg hadde sånn sett ikke noe høy inntekt. Bare som respons til Jakoozie ang. ung ufør er ment som  "...beskyttelse for unge som syke i en så tidlig alder at de aldri har hatt noen særlig inntekt, og derfor ville fått veldig små utbetalinger av NAV uten særlige regler" 

Spørsmålet er om NAV tenker nyansert? eller om de tenker så lenge jeg var tilstede i de timene i hvertfall fysisk, så var jeg arbeidsfør, ferdig diskutert. Jeg håper hvis Krikkert er innom at han kan gi oss sin mening på saken, det hadde vært interessant.

Endret av Rust
Lenke til kommentar

Uføretidspunktet skal fastsettes som hovedregel til det tidspunktet da inntektsevnen ble varig nedsatt med minst 50% som følge av sykdom, skade eller lyte.

Her sier du selv at du ikke har jobbet mer enn 50% siden 2001, dette burde også fremkomme av f.eks. aa- registeret. Journaler fra 2001 burde din spesialist fortsatt ha, samt din fastlege hvis du ikke har byttet.

Anbefaler at du tar kontakt med advokat eller rettshjelper som har god kunnskap om folketrygdloven. Her må det innhentes informasjon fra både NAV og din behandler. 

Det jeg vil råde deg til er å sende innen midlertidig klage, det kan f.eks. gjøres på min side på nav.no eller se på nav.no/klage

I den midlertidige klagen skriver du f.eks.:

"Jeg vil med dette klage på vedtak av xx.xx.xx. Utfyllende klage vil komme innen 12 uker siden jeg må ha juridisk bistand i denne saken."

Lenke til kommentar

Uføretidspunktet skal fastsettes som hovedregel til det tidspunktet da inntektsevnen ble varig nedsatt med minst 50% som følge av sykdom, skade eller lyte.

Her sier du selv at du ikke har jobbet mer enn 50% siden 2001, dette burde også fremkomme av f.eks. aa- registeret. Journaler fra 2001 burde din spesialist fortsatt ha, samt din fastlege hvis du ikke har byttet.

Anbefaler at du tar kontakt med advokat eller rettshjelper som har god kunnskap om folketrygdloven. Her må det innhentes informasjon fra både NAV og din behandler. 

Det jeg vil råde deg til er å sende innen midlertidig klage, det kan f.eks. gjøres på min side på nav.no eller se på nav.no/klage

I den midlertidige klagen skriver du f.eks.:

"Jeg vil med dette klage på vedtak av xx.xx.xx. Utfyllende klage vil komme innen 12 uker siden jeg må ha juridisk bistand i denne saken."

Takk for svar. Bare presisering.I det opprinnelige innlegget skrev jeg at jeg jobbet mer enn 50% fra 2001-sommer 2006. Så det er litt av problemet siden juridisk sett var ikke arbeidsevne mer enn 50% redusert i den perioden. Men jeg fungerte jo ikke med tanke på all rusen og angsten. Psykologspesialisten sin  journal fra 2001 har jeg tilgang på. At problemene allerede var der  2001 ble også nevnt i erklæringen. Psykologen skrev også direkte i erklæringen at han støtter min søknad om ung ufør. Men dette ble ikke vektlagt fra Nav sin side.

Endret av Rust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...