Gå til innhold

Nordlys i oktober

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nordlyset kommer lenger og lenger sørover ser det ut til.

Har sett flere har fanget det med kamera på dine kanter og en presenterte nordlysbilder fra så langt sør som Kongsberg.

Her blir nok spørsmålstegnet i V1 favoritten.

Roar

Nordlyset er nok flottest i V1, men jeg likte bildet i V2 best.

Flott nordlys også fra M&R, der V1 ser best ut på min mobil. Mvh Gunnar

Takk for fine kommentarer! :)

Nordlyset ble ikke så feiende flott som jeg håpet på.  Kamera får en del mer ut av det enn mine øyne.  Men jeg ble sittende en stund på en benk bare å nyte kvelden, lyset og bølgesvulpet i ensomhet i mørket.  Tusen ganger bedre enn å sitte inne og glo på TV'n.

Det er mange utfordringer med nattbilder og nordlys spesielt.  For det første er det å finne et sted med et lugumt motiv å ha i forgrunnen, for det andre så ser en jo fuckings ingenting i søkeren, en vil jo gjerne ha et visst fokus på forgrunnen. For det tredje er det å være på rett sted til riktig tid..nesten umulig...  Det blir ikke det samme å bare gå ut på verandaen og ta bilde rett opp i himmelen heller. 

Men spennende og utfordrende er det. :)

Lenke til kommentar

Fin lysbalanse himmel/nordlys/forgrunn. Og ISO ikke høyere enn 640 gjør at bildet blir støyfritt. "Proffene" hadde ikke gjort det så mye bedre :)

Tuuusen takk! :D Det var kjempehyggelig å høre!

Det er vanskelig å ta bilder i mørket, og ikke ofte en får øve seg på skikkelig nordlys, i alle fall ikke når man bor i midtnorge, der det vanligvis er overskyet de dagene det er flott nordlysvarsel.

Lenke til kommentar

Flott. Jeg velger meg V1. Godt nordlysvarsel for de neste døgnene også, så det er bare å følge med.

Takk takk! :)

Ser det er Kp 6 i dag, så det kan jo bli bra det :D

Det er vanskelig å følge med hjemmefra, jeg bor i et byggefelt med gatelys (LED-lys..fryktelig skarpe) overalt.  Må sette meg i bilen og kjøre en liten halvtime for å komme i posisjon for noe skikkelig.  Misunner folk som bare kan gå ut på verandaen og se.

Lenke til kommentar

Du var bare så heldig...var det første gang du så det ? har aldrig oplevet det selv...trods vi også har det i Danmark nogen gange..men det er vist mest mod nord i Danmark det sker..billede 1 også super fint ..hilsen Suss

Hei Suss! :D

Nei da, jeg har sett nordlys mange ganger. Oktober og Mars er de beste månedene. Jeg husker en gang på 70-tallet når jeg var liten jentunge, da danset nordlyset i alle regnbuens farger over hele himmelen. Jeg ble nesten redd faktisk, for jeg visste ikke hva det var. Men det satte seg godt fast i hukommelsen som noe utrolig vakkert.:)

Nå er nordlysvarselet senket til Kp1, laveste verdi, så da kan jeg slappe av i kveld med god samvittighet.. ;)

Lenke til kommentar

Hei

Kjempeflotte bilder begge to.

Likte versjon 1 best.

Du har jo et kamera som tåler veldig mye mere Iso enn du har brukt her, og da kan du jo gå mye ned på lukketiden for å fryse nordlyset bedre.

Ser du har F 4 her, hvilket objektiv har du brukt? Et mere lyssterk objektiv gir flere muligheter.

Men meget bra dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Nydelige nordlysbilder - flott eksponert . Jeg vet ikke om det var noe nordlys her hos oss , men jeg kom meg dessverre ikke ut for å sjekke/fotografere det -

Mvh

Alec

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...