Bunga Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Her må man bruke kjerneregelen, ikke sant? Så jeg gjør det, og det blir naturligvis ln|x+1|. Men jeg ser ikke hvorfor de ganger med 1/1 etter det? Skal man ikke gange med den indre kjernen, som vil være 1/2x^2+x+C? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Her må man bruke kjerneregelen, ikke sant? Så jeg gjør det, og det blir naturligvis ln|x+1|. Men jeg ser ikke hvorfor de ganger med 1/1 etter det? Skal man ikke gange med den indre kjernen, som vil være 1/2x^2+x+C? Takk for hjelpen Kjernen er (u=1+x). Ser du derfra hvordan han får det? Endret 13. oktober 2016 av matte geek Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Her må man bruke kjerneregelen, ikke sant? Så jeg gjør det, og det blir naturligvis ln|x+1|. Men jeg ser ikke hvorfor de ganger med 1/1 etter det? Skal man ikke gange med den indre kjernen, som vil være 1/2x^2+x+C? Takk for hjelpen Kjernen er (u=1+x). Ser du derfra hvordan han får det? Hmm, nei kan ikke si at jeg gjør det. Er det en regel jeg har gått glipp av? Jeg trodde den indre kjernen her var nevneren. Skal man ikke intergrere denne også? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Her må man bruke kjerneregelen, ikke sant? Så jeg gjør det, og det blir naturligvis ln|x+1|. Men jeg ser ikke hvorfor de ganger med 1/1 etter det? Skal man ikke gange med den indre kjernen, som vil være 1/2x^2+x+C? Takk for hjelpen Kjernen er (u=1+x). Ser du derfra hvordan han får det? Hmm, nei kan ikke si at jeg gjør det. Er det en regel jeg har gått glipp av? Jeg trodde den indre kjernen her var nevneren. Skal man ikke intergrere denne også? '* Endret 13. oktober 2016 av matte geek Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Der u=x+1 --> == Ser du det herfra? Her er en anbefalt video du kan se: Endret 13. oktober 2016 av matte geek 1 Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Der u=x+1 --> == Ser du det herfra? Her er en anbefalt video du kan se: Skal se på videoen! Skjønner foreløpig ikke helt hva som står der. Om du orker kan du kanskje prøve å forklare med ord, siden jeg er idiot, men skjønner om det er vanskelig. Takk! Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Den korte og enkle versjonen er at når du integrerer 1/u så må du gange med den deriverte av kjernen, altså u'. Siden u = x +1 er u' = 1 Tror du henger deg litt for mye opp i 1/1. Men hvorfor det blir over 1 har matte geek vist så godt som den kan vises egentlig. Endret 13. oktober 2016 av Myra- 1 Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Den korte og enkle versjonen er at når du integrerer 1/u så må du gange med den deriverte av kjernen, altså u'. Siden u = x +1 er u' = 1 Tror du henger deg litt for mye opp i 1/1. Men hvorfor det blir over 1 har matte geek vist så godt som den kan vises egentlig. Ok, da tror jeg at jeg bare godtar den regelen og går videre! Jeg kan ikke se at dette er nevnt noe sted i boka, men det er sikkert veldig logisk. Får komme tilbake til å forstå det senere når jeg har bedre tid. Tusen takk for hjelpen, begge to! Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Den korte og enkle versjonen er at når du integrerer 1/u så må du gange med den deriverte av kjernen, altså u'. Siden u = x +1 er u' = 1 Tror du henger deg litt for mye opp i 1/1. Men hvorfor det blir over 1 har matte geek vist så godt som den kan vises egentlig. Vent nå. På denne oppgaven ganger man ikke med 2, men med 1/2! EDIT: Er det heller sånn at man må gange med (1/u')? Endret 13. oktober 2016 av Bunga Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Den korte og enkle versjonen er at når du integrerer 1/u så må du gange med den deriverte av kjernen, altså u'. Siden u = x +1 er u' = 1 Tror du henger deg litt for mye opp i 1/1. Men hvorfor det blir over 1 har matte geek vist så godt som den kan vises egentlig. Vent nå. På denne oppgaven ganger man ikke med 2, men med 1/2! EDIT: Er det heller sånn at man må gange med (1/u')? Det blir samme opplegg bare at: . Som er ekvivalent med: Du har missforstått hele prinsippet. Se heller gjennom definisjonen og se på klippe jeg la ved. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Min måte å regne den på: Min kokebok er as follows: finn en passende kjerne, kalt u. Typisk er den nevneren i de to eksemplene som er postet her nå. Deriver kjernen med hensyn på x, og finn dx som en funksjon av du. Bytt så ut kjernen med u i integralet og dx med uttrykket med du, forkort det du kan og integrer den enklere funksjonen du nå har fått. Endret 13. oktober 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå