BlåGrønn Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Hei, jeg har en situasjon litt utenfor det normale synsstyrker og skjeve hornhinner osv. Jeg har et helt friskt øye, og et ''svakt'' øye jeg ser dårlig på som har en lang historie bak seg. Før jeg tok teoriprøven fikk jeg med et stemplet ark fra øyelegen min, hvor det sto at jeg oppfylte kravene til å ta førerkort klasse B. Da jeg leverte denne attesten fikk jeg beskjed om at den ikke var gyldig og jeg fikk med en optikerattest som jeg skulle fylle ut å ta med på oppkjøringen. Kjørelæreren min venter nå på at jeg skal få levert synsattest slik at hun kan bestille oppkjøring for meg, men jeg føler meg litt lost. Det optikerattest arket jeg har fått synes jeg ikke er tilpasset min situasjon, for det spør om synsstyrke med og uten korreksjon, og jeg bruker ingen form for korreksjon. Derfor er jeg usikker på hva slags attest jeg må ta med til statens vegvesen, og det haster litt. Jeg legger ved bilde av optikerattesten slik at dere kan se den, om det er mulig å lese det som står. Takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Har du en synsfeil som ikke kan korrigeres? Både ren +/- -avvik og skjeve hornhinner kan enkelt korrigeres, og det bør være i din egen interesse å ha så godt syn som mulig når du kjører bil. Dersom du har synsfeil som ikke kan korrigeres (siden du nevner "lang historie"), må en lege eller optiker vurdere om ditt syn tilfredsstiller kravene, og dokumentere dette. Dersom synet ikke oppfyller kravene, og årsaken til dette ikke kan korrigeres, får du ikke førerkort. Lenke til kommentar
BlåGrønn Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Har du en synsfeil som ikke kan korrigeres? Både ren +/- -avvik og skjeve hornhinner kan enkelt korrigeres, og det bør være i din egen interesse å ha så godt syn som mulig når du kjører bil. Dersom du har synsfeil som ikke kan korrigeres (siden du nevner "lang historie"), må en lege eller optiker vurdere om ditt syn tilfredsstiller kravene, og dokumentere dette. Dersom synet ikke oppfyller kravene, og årsaken til dette ikke kan korrigeres, får du ikke førerkort. Synet mitt er svekket det ene øyet og kan ikke korrigeres, og jeg har helt bra syn på det andre øyet. Jeg går regelmessig til øyelege, og legen har sagt at jeg fint kan ta lappen og har bra nok syn. Øyelegen skrev en attest med stempel om at jeg oppfylte kravene til førerkort klasse B, dette ble ikke godkjent av statens vegvesen. Nå sitter jeg bare igjen med arket fra statens vegvesen, som jeg tror er ment for folk med synsstyrker o.l, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og det haster. Endret 13. oktober 2016 av BlåGrønn Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Ta med arket å gå innom en optiker hvor de har øyelege å hør der eller ring til legen din. Du får svaret du trenger fra begge plasser! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Få optiker til å fylle ut på vanlig måte, men uten å skrive noe på syn med korrigering.. ? Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Hei, jeg leverte synsattest for en uke siden, og da brukte jeg dette arket du har bilde av. Er du på sykehuset på sjekk er det nok best å dra dit med den igjen, de kan stoffet sitt og koster jo ikke mangen kronene. Vet det kom nye regler 1.okt, men fordi mine papirer ble underskrevet før, ble de godkjent. Så kanskje dette er det "nye" papiret fra 1.okt? Men sier de at det er dette du skal bruke er det nok ikke værre enn å booke en time på sykehuset igjen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå