Stormwolf Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Personen solgte meg et produkt som han ikke har noe med å selge her i norge. Jeg fikk medhold, og han fikk 4 uker på seg å betale. Jeg sendte mail til han om at produktet er klar for henting eller sending hvor jeg inkluderte mitt kontonr og prisen for hva frakten vil koste tilbake. Dette sendte jeg på flere steder for å være sikker på at personen fikk beskjeden. Etter alt dette her har jeg ikke hørt noe fra han. Det har gått snart 3 uker, å jeg er meget sikker på at personen ikke kommer til å ha betalt 1 øre når fristen har gått ut. Lurer selvagt på hva som skjer etter det, og hva som vil skje om jeg ikke sender det før han betaler meg det det koster å shippe det tilbake. Frakt tilbake måtte vi bli enige om selv, FTU ville ikke inkludere det i totalsummen av hva han skylder meg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Hva var produktet? Visste du at personen ikke har noe med å selge produktet her i Norge? Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) En konsoll. Bare ikke europeisk, uten å informere om det. Han kan selvsagt selge den, men ikke uten info om det. Endret 13. oktober 2016 av Stormwolf Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Moderatormelding To tulle-innlegg slettet. Hold svarene seriøse i Juss-kategorien! Tilbakemeldinger tas på PM. Dette innlegget skal ikke kommenteres 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Aha, da gir det mening Tenkte du hadde kjøpt noe ulovlig og angret Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Ikke send noe før du har fått betalt! Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Om han ikke henter den/ordner frakt innen 3 måneder så er konsollen din ifølge FTU dama jeg snakket med. Når han ikke betaler sender du en purring og til slutt et brev med varsel om at du akter å gå til namsmannen og kreve begjæring om utlegg hvis ikke beløpet betales innen 2 uker - du kan så sende inn din begjæring til namsmyndigheten. Namsmannen vil så se over økonomien til svindleren, se at han går på trygd/er arbeidsløs/betaler barnebidrag og henlegge saken med intet til utlegg og du er ute 1800kr i gebyr for jobben. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Om han ikke henter den/ordner frakt innen 3 måneder så er konsollen din ifølge FTU dama jeg snakket med. Når han ikke betaler sender du en purring og til slutt et brev med varsel om at du akter å gå til namsmannen og kreve begjæring om utlegg hvis ikke beløpet betales innen 2 uker - du kan så sende inn din begjæring til namsmyndigheten. Namsmannen vil så se over økonomien til svindleren, se at han går på trygd/er arbeidsløs/betaler barnebidrag og henlegge saken med intet til utlegg og du er ute 1800kr i gebyr for jobben. Så å gå rettens vei vil potensielt koste meg 1800kr om ikke jeg tolket deg feil? Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Det stemmer, dette kan du prøve 3 ganger over 10år før saken blir foreldet. Jeg var i samme situasjon selv. Prøvde etter 9 år og 8 mnd bare for å se om vedkommende hadde fått livet sitt på rett kurs, men den gang ei. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Kan nevne at de pengene du betaler for begjæringen legges til beløpet han skylder deg da så egentlig skal du ikke komme dårlig ut av det. Er bare at 50% av begjæringene ender med intet til utlegg. Du får sjekke skattelistene om han tjener penger. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Men nå har det seg sånn at jeg er arbeidsløs selv. Jeg havner i den kategorien du nevnte. Vil de da gi meg et sånt gebyr, men ikke den dritt til han som faktisk har gjort noe galt? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Om han skylder deg 2000kr så sender du begjæringen til namsmannen. Namsmannen skal ha 1742kr for jobben som han legger til kravet ditt og prøver å drive inn 3742kr for deg. Når saken er avsluttet med trekk i lønn eller intent til utlegg sender innkrevingssentralen deg en faktura på 1742kr. https://www.politi.no/oslo/tjenester/tvangsfullbyrdelse/rettsgebyr/ https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/ https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/namsfogden_i_oslo/Vedlegg_2901.pdf Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Takk for at du hjelper! kommet et nytt problem som kan være, vel, et stort problem. Fant ikke fyren på skattelistene så han kan være mindreårig. Kan dette ha noen relevans? Må foreldre ta ansvaret om det kommer så langt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Hvis vedkommende er mindreårig kan det være at FTU-vedtaket ikke er håndhevbart. Mindreårige har ikke selvstendig partsevne, de opptrer via vergen. I visse tilfeller er foreldre erstatningsansvarlig for barns handlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå