Gå til innhold

[Løst] Trekke nettverkskabel i gammelt "TV-antennerør"

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fiber hjemme, og tv-uttaket er derfor overflødig. Routeren står i svakstrømsskapet i kjelleren, og det trådløse nettet sliter med å nå helt opp på loftet. Er det noe i veien for å fjerne gammel antennekabel og bytte denne ut med en nettverkskabel? Røret ligger allerede der, og går ned til skapet hvor router står.

I dag er det følgende oppsett:

Kjeller: Svakstrømsskap med moden/router fra Telenor (fiber). Her går det rør med nettverkskabel til kjellerstue, stue i 1. etg og loftsstue. 

1. etg: Nettverkskontakt som brukes til boksen til Canal Digital, samt TV-uttak som ikke er i bruk lengre.

2. etg: Samme som 1. etg

Om det da er fornuftig, så tenker jeg å legge nettverkskabel fra kjeller til 1. etg, og koble på en trådløs router der. Boksene fra CD vil da fortsatt være direkte koblet til modem i kjeller, mens WiFi går fra egen router i stua.

Er ikke helt stødig på dette, så dersom tankegangen min er helt gal her er det fint om noen gir beskjed :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det skal ikke være noe problem bare pass på hvis strømkabelene er veldig i nærheten vil det være bedre med skjermet cat6 kabel.

Hvis ikke er det bare å bytte.

Ruter bør ikke være i sikringskapet heller ikke acesspoint, best om kun switch eller mediaconverter\modem er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik det er i dag er alt fra Telenor samlet i eget skap over sikringsskapet. Det er her fiberen kommer inn, og dette begrenses da der. Farten i 1. etg er ingen problem. Får utnyttet linja på 60/60 uten problem i følge Okla-appen på telefonen. Utfordringen er loftet hvor dekningen sliter der vi har en liten kontorpult. Er flere strømstikk i nærheten av uttaket, så får se om jeg må ha skjermet kabel. Prøver først en som ikke er skjermet, da jeg allerede har dette hjemme.

Takk for tilbakemelding. Da skal jeg prøve meg frem :)

Lenke til kommentar

Antennekabel av "feil type" kan "lime" seg fast i røret og være vanskelig å få ut.

Her virker det dessverre som du har rett. Har ikke hatt tid til å prøve så mye, men virker som den sitter godt fast... Kun drøyt fem år siden det ble lagt opp, så trodde ikke jeg skulle få denne typen problem!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har dårlig erfaring med å få ut gamle kabler i rør. Skulle trekke ut gamle telefon- og kabel-TV-kabler fra plastrør for å kable CAT6 da jeg fikk fiber, og det var med varierende resultat, da ledningene satt overraskende fast, og ble slitt av og liggende igjen i rørene. Dette var trukket i 16 mm korrugert plastrør, og var ikke mer enn ca 7 år gammelt. Rørene la jeg selv, og hadde bare slake bend.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det som kan hjelpe er og bruke støvsuger sammen med en kompressor og få inn glide middel for kabel trekking igjennom hele lengden på røret. Hvis du sprayer i ene enden og "skyver" etter med trykkluft, samtidig som støvsugeren står i andre enden er det håp. Har gjort dette selv, tok ca. 20 min før vi kjente middelet i andre enden av røret. Men kabelen kom ut!

Glids_thumb_300x300.png

Lenke til kommentar

Takk for tips, men fikk den løs med god gammeldags håndmakt. Nå er det bare å få trekt nettverkskabel gjennom, så er jeg straks i mål!

Så du brukte ikke like gjerne kabelen du fjernet som trekkfjær?
Det var planen, men festet den dessverre ikke godt nok. Kom litt over halvveis så sleit den seg. Skal få tak på en trekkefjær, men var ganske irriterende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...