Simen1 Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kom til å tenke på noe. Hvorfor blir det så mye oppstuss når et miniparti med 5,5% oppslutning i siste stortingsvalg slenger ut en mening? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kom til å tenke på noe. Hvorfor blir det så mye oppstuss når et miniparti med 5,5% oppslutning i siste stortingsvalg slenger ut en mening? Det er fordi de er opptatt av saker som får oppmerksomhet i media, i stedet for å vinne velgere. DET er ofte to forskjellige ting. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Eller de er opptatt av saker som får oppmerksomhet i media, FOR å vinne velgere! Lenke til kommentar
Zork Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kom til å tenke på noe. Hvorfor blir det så mye oppstuss når et miniparti med 5,5% oppslutning i siste stortingsvalg slenger ut en mening? Så mye oppstuss har det vel ikke vært? Stort sett denne saken, så vidt jeg har sett. I tillegg har Dinside/Dagbladet kjørt en sak i det siste om at lydkvaliteten er dårligere på DAB enn FM, men det er jo en annen sak, eller ihvertfall vinkel. Og uavhengig av hvor store SP er, så har de uansett makt til å fremme forslaget i Stortinget (som de sier de vil gjøre) og dermed tvinge de andre partiene til igjen å ta stilling til dette. Det er noe mer enn å 'slenge ut en mening' mao - selv om det i praksis neppe vil utgjøre så mye mer. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det merkelig var at det var dørgende stille da man gikk over til digital TV. Og det til og med er slik at TV'er koster vesentlig mer enn radioer. (Ja, det finnes unntak) Vi merket ingenting, jeg fjernet TV-antennene på huset i 2006 da vi fikk fiber. Andre hadde litt mer problemer. Utsolgte butikker og ventelister for å få kjøpe dekodere som ble flyfraktet direkte fra fabrikkene til butikkene: https://www.nrk.no/rogaland/ventelister-for-a-fa-dekodere-1.3395395 Uansett så var det ikke snakk om mer enn 2-300 tusen husstander dette gjaldt, folk flest hadde parabol, kabel eller annen TV-kilde før man slo av analoge TV-sendinger: http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/tv/375 Hjemme har vi nesten bedre signaler fra det digitale bakkenettet enn fra DAB, jeg klarer å se TV med liten piskantenne i stuen, og noen ganger i kjellerstuen. DAB virker ikke i kjellerstuen, FM suser litt. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Dagsrevyen hadde en sak om dette nå. Kringkstingsjefen slet med å forsvare slukkingen. Og når vi så "de gode løsningene" for bilen, da måtte jeg le! ALDRI i livet om jeg skal ha en sånn monster-adapter med sigarettennerplugg med svanehals og en stor klump på toppen (som er DAB-radioene med display) Og derfra en mininjackledning opp til AUX inngangen på anlegget. Antennen som festes i vinduet har formodentlig også egen leding som vil bidra til kaoset. Nei, på meg blir det mp3 og næradio over FM så lenge de sender. etter det, kun mp3! Goodbye NRK! Det har dere selv sørget for. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Goodbye, ALLE radiostasjoner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Om myndighetene absolutt må gjennomføre denne overgangen til DAB, burde de satt som krav at alle nye biler har DAB-radio for flere år siden. Nå er det bare helt nye biler som har DAB, og lite å hente på bruktmarkedet. Den store taperen her er radio-mediet. DAB er ikke verdt å ettermontere i mange biler som ruller på norske veier, og folk venner seg til å bruke Spotify i bilen i stedet. Endret 21. oktober 2016 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Om myndighetene absolutt må gjennomføre denne overgangen til DAB, burde de satt som krav at alle nye biler har DAB-radio for flere år siden. Nå er det bare helt nye biler som har DAB, og lite å hente på bruktmarkedet. Den store taperen her er radio-mediet. DAB er ikke verdt å ettermontere i mange biler som ruller på norske veier, og folk venner seg til å bruke Spotify i bilen i stedet. Myndighetene har i utgangspunktet ingen interesse for hvordan kringkastingen skjer i Norge. NRK, P4, Radio Norge og Norkring har interesse for hvordan kringkastingen skjer i Norge, men de kan ikke tvinge noen til noe. De har likevel klart å overbevise myndighetene om at FM bør slås av for at de skal spare penger, og at DAB+ uten FM er fremtiden. Kringkastingen i andre land har større problemer med å pushe DAB, og de forsøker derfor å innføre en krav om at alle radioer som skal selges i EU må ha DAB-støtte. Tror neppe dette blir vedtatt... Hva Norge bestemmer har lite å si for DAB-støtten i biler, vi er for lite marked. De store produsentene leter ikke etter nisjemarkeder, de leverer det alle vil ha. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Når det gjelder bil så er ikke relativt nye (2008-2011) Volvo enkel å oppgradere til DAB. Disse har ingen mulighet til å bytte radio da det ikke finnes plass til å sette inn en standard DIN-størrelse radio i bilen. Her er noen tråder hvor man kan se hvor mye arbeid enkelte eiere gjør for å få DAB-radio i bilen. Man må være standhaftig for å begynne på dette i 2012 og først fikk det til å virke i 2015. Volvo hadde gitt opp og sa at det ikke var mulig å ettermontere: http://forum.vccn.no/showthread.php?73031-Status-for-vellykkede-installasjoner-av-original-DAB-radio-i-V70-XC70 http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel http://forum.vccn.no/showthread.php?72503-Ettermontering-av-DAB-radio-i-Volvo-V60-2011-uten-DAB-prep http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3 http://forum.vccn.no/showthread.php?73033-DAB-installasjon-i-Volvo-XC70-2010-model-uten-Dab-prep Endret 21. oktober 2016 av Frobe Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Jeg kom til å tenke på noe. Hvorfor blir det så mye oppstuss når et miniparti med 5,5% oppslutning i siste stortingsvalg slenger ut en mening? Fordi dette er noe som ligger folk "hjerteroten" nært. Altså om du fjerner noe de er avhengig av og glad i (les: FM-signalet), og presser på dem å måtte gå til nyinnkjøp (les: DAB+ enhet). Slikt irriterer noe så grenseløst, folk ønsker ikke å bli overkjørt. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke innser dette Endret 21. oktober 2016 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Man må være standhaftig for å begynne på dette i 2012 og først fikk det til å virke i 2015. Volvo hadde gitt opp og sa at det ikke var mulig å ettermontere: http://forum.vccn.no/showthread.php?73031-Status-for-vellykkede-installasjoner-av-original-DAB-radio-i-V70-XC70 http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel http://forum.vccn.no/showthread.php?72503-Ettermontering-av-DAB-radio-i-Volvo-V60-2011-uten-DAB-prep http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3 http://forum.vccn.no/showthread.php?73033-DAB-installasjon-i-Volvo-XC70-2010-model-uten-Dab-prep Ser jo sjukt ut Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Det koster litt over 100 millioner i året å drifte FM-nettet. Det er ikke veldig mye penger akkurat. Noen som har regnet på hva DAB-utbyggingen inkludert skifte av alle radioer koster? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Det koster litt over 100 millioner i året å drifte FM-nettet. Det er ikke veldig mye penger akkurat. Noen som har regnet på hva DAB-utbyggingen inkludert skifte av alle radioer koster? Det er helt sikkert gjort. Men det er ingen som bryr seg om det tallet så lenge mediene ønsker å kjøre digitalt, og utstyrsleverandørene (inkludert elektrokjedene) kan le når de går til banken. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Kan jeg spørre om det er noen som bruker FM fortsatt? Tror det er 1 1/2 år siden sist jeg brukte FM - da i bilen. Radiokanalene jeg foretrekker finnes heller ikke på FM så da er valget enkelt. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Det koster litt over 100 millioner i året å drifte FM-nettet. Det er ikke veldig mye penger akkurat. Noen som har regnet på hva DAB-utbyggingen inkludert skifte av alle radioer koster? Montro hva som sluker disse 100 mill.? Er jo et småsjukt beløp, dersom det bare er snakk om småvedlikehold og de "aldri" forbedrer på dekningen. - 100 mill. i strømregning alene, neppe.. - 100 mill. på noen få ansatte alene, neppe.. - 100 mill. på litt vedlikehold, neppe.. Blir ikke klok på det beløpet jeg Har noen skrevet budsjettet med gaffel, eller har beløpet noen reelle poster? Endret 21. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Kan jeg spørre om det er noen som bruker FM fortsatt? Tror det er 1 1/2 år siden sist jeg brukte FM - da i bilen. Radiokanalene jeg foretrekker finnes heller ikke på FM så da er valget enkelt. For mitt vedkommende: - Det mangler FM og DAB-dekning blant de fjellene jeg ofte kjører gjennom. - Den ene bilen har FM-mottaker, men er kjøpt 2011, så den mangler DAB-mottaker, og har urdårlige Bluetooth 2.0 som kun holder til telefonhandsfri. Lydkvalitetene er ekstremt god, men implementasjonen er helt lattis når det kun er Bluetooth 2.0 i ett 2011-utstyrssalg. - Det finnes en sender som er synlig med det blotte øyet oppe på en fjelltopp, men den snirklete veien gjør at det er svært få kontaktpunkter mellom bil og sendermast på turen. Kanskje på 15 % av bilturen så har jeg FM-dekning. Man skal heller ikke glemme at jeg bor svært sentralt, men altså et sted hvor de ikke har prioritert radiodekningen bra nok. Får inn både FM og DAB der jeg bor, men det er jo i bilen det hadde vært aller best med radiodekning. Hjemme så omgir jeg meg med alt i fra lydstillhet, litt musikk og litt Netflix-titting. Foruten de timene jeg legger bak meg bak PC og internett Ellers kan jeg nevne at det er omtrentlig radiostillhet når du når åpne Jæren ved Vigrestad. At det mangler radiodekning i et så åpent landskap er svært kritikkverdig spør du meg. Jeg driter en lang i Vigrestad-buen, men bare må påpeke hvor dårlig prioritert radio faktisk er rundt omkring i dette landet. Altså selv på steder der det er åpent terreng. Det bor kun ca. 2100 mennesker der da: https://en.wikipedia.org/wiki/Vigrestad Det fortjener å gnis inn i ansiktet på en politiker og NrK: Endret 21. oktober 2016 av G 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Det koster litt over 100 millioner i året å drifte FM-nettet. Det er ikke veldig mye penger akkurat. Noen som har regnet på hva DAB-utbyggingen inkludert skifte av alle radioer koster? Montro hva som sluker disse 100 mill.? Er jo et småsjukt beløp, dersom det bare er snakk om småvedlikehold og de "aldri" forbedrer på dekningen. De tallene kommer vel fra NRK og de har en interesse i å snakke opp kosten for vedlikehold av FM-nettet. Men det er uansett småpenger sammenlignet med de titalls milliardene DAB-utbyggingen koster oss. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Det kartet så kjent ut. Jeg har kjørt halvannen time hver vei til og fra Vigrestad tre dager denne uka, men har ikke hatt problemer med å høre P1 på FM-radioen i bilen. Brukte servicebilen fra jobb, dermed kan jeg ikke sjekke dekningen mot DAB, men vet fra min egen bil at DAB regelmessig bobler og blir taus i kortere og lengre perioder den første halvparten av kjøreturen. Var innom E39 ti minutter, ellers gikk det på øde småveier. Kjedelig landskap, men misunner de beine veiene uten svinger... Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Har du kjørt inn den veien like ovenfor der det står 44. Den synes omtrent ikke på kartet, men er en vei som går oppover mot høyre (nordøstlig i fra vest). Der mistet ihvertfall jeg radiodekning. Kan jo være mange årsaker. Men bilstereo fungerte ved Varhaug, Nærbø, Bryne osv. nordover. Å si at P1 er tilstrekkelig radiobedekket, er ikke godt nok. Dette var for noen få år tilbake at jeg både hadde radio på og var på Vigrestad på samme tid. Jeg har ikke klagd det inn. Og jeg tviler på at de har hatt en oppgradering der siden. Om du skal dit igjen, vennligst sjekk litt flere FM-radiokanaler. Har ingen forhold til adressen Rundvegen 15. Men jeg kan forestille meg at cirka der, så er bør det være svært dårlig radiodekning i følge min tidligere erfaring. Radiodekning kan jo variere selv på noen får meter. Men, såvidt jeg husker så var det dårlig dekning over et større område der ute. https://www.google.no/maps/place/Rundvegen+15,+4362+Vigrestad/@58.5643307,5.6905617,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x463a1452a1ed1c33:0xe78286b11d2ea5bc!8m2!3d58.5643307!4d5.6927504 Jeg har siden vært på Vigrestad for å vise noen besøkende fra utlandet det flotte landskapet omkring Haarr og på fyrtårnet der nede. Men, da hadde jeg ikke noen radio på. Radio var et original radioanlegg i en lånt Ford den gang jeg fikk radioutfall. Jeg har ingen formening om bilradioer fra Ford er gode eller dårlige på eldre biler. Tror årsmodellen var mellom 2000 - 2010 (nær men før 2010). Jeg har tegnet en liten tynn mørkeblå linje langs ruten omtrentlig: Endret 21. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå