Gå til innhold

Sp vil utsette FM-slukking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at Norge er eneste land som gjør dette og at f.eks Sverige har reversert sin beslutning om å gå for DAB. Det er ikke fordi de har tenkt å tviholde på FM, men fordi de ser at DAB er et meningsløst sideskritt i prosessen med å fase ut FM.

Sverige har besluttet å ikke slå av FM-nettet bl.a. fordi de ikke er sikre på at DAB gir like god kriseberedskap. Hvis DAB ikke er godt nok, så er definitivt ikke nettradio det heller. Det er kanskje ikke å "tviholde på FM", men argumentet er at "vi trenger fortsatt FM". Det er _ikke_ at "DAB er ubrukelig" eller "nettradio er framtiden".

Forøvrig _er_ det slukkingen av FM-nettet de fleste argumenterer mot. Det har overhode ingen negative konsekvenser for noen at det finnes et DAB-nett, selv om man ikke bruker det selv. Det at FM-nettet forsvinner er en helt annen historie, det er noe man må forholde seg til om man pleier å høre på radio.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg borret hull i taket og satte på en passiv pisk-antenne til DAB. Originalt var det en skjult original Volvo FM-antenne (tråder i et sidevindu). Dekningen jeg fikk med DAB er latterlig mye bedre en den gamle FM-løsningen. Jeg tror markedsføringen av vindusmonterte antenner er hovedproblemet hva angår dekning, fordi dette ikke er en fullgod løsning. Originalt har de fleste biler pisk eller haifinne på taket, og det er helt nødvendig når topografien er som den er her i landet. Antenne i vinduet er ikke godt nok på landeveien, og burde derfor markedsføres deretter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

​Jeg hører mye på radio i bil min (BMW 2011 modell) og forhandler sier at å få original dab radio koster ca 20 tusen! Må bytte hovedenhet og haifinne på taket. Kan få en skjult uoriginal dab-enhet som fungerer greit, men må da legge opp ledninger til dab-antenne som må klistres opp i ruten.Totalt uaktuelt å få noe uoriginalt antenneskrot i ruta, så i bilen min blir det bare lokalradio fremover.

Foreldrene mine har et fint Bang Olufsen stereoanlegg med radio som de bruker mye. Helt vanvittig at de nå må kvitte seg med dette.

"Hipp hurra" for politikerne våre og NRK gjengen! :-( Fryyyder meg over at NRK ikke fikk økt lisensen i år.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig _er_ det slukkingen av FM-nettet de fleste argumenterer mot. Det har overhode ingen negative konsekvenser for noen at det finnes et DAB-nett, selv om man ikke bruker det selv. Det at FM-nettet forsvinner er en helt annen historie, det er noe man må forholde seg til om man pleier å høre på radio.

Poenget er at det er ikke det at FM-nettet dør ut i relativt nær fremtid det argumenteres over. Det er når og hvordan det skal skje og postene jeg svarte på (som gikk på "la FM nettet dø ut") bommer dermed på poenget. FM-nettet skal dø ut - det er det liten uenighet om.

At det skal skje nå, og til fordel for en annen allerede utdøende teknologi, er problemet (og idioti på høyt nivå).

• Liker 2
Lenke til kommentar

La nå FM få dø i fred!

La nå lineær kringkasting få dø i fred.

Dette er nokså irrelevant - det er ikke det at FM fases ut det argumenteres mot.

Problemet er at det fases ut for en teknologi som allerede også er på vei ut istedenfor å gå for det som faktisk er fremtiden.

Det er en grunn til at Norge er eneste land som gjør dette og at f.eks Sverige har reversert sin beslutning om å gå for DAB. Det er ikke fordi de har tenkt å tviholde på FM, men fordi de ser at DAB er et meningsløst sideskritt i prosessen med å fase ut FM.

I løpet av få år vil det meste av radiolytting foregå via streaming - den overgangen hadde skjedd enda fortere om regjeringen hadde brukt alle pengene som går til DAB-omleggingen til å isteden ruste opp mobilenettet. DAB-overgangen gjør lite annet enn å kaste vekk en masse penger og påføre forbrukere en hel del plunder og utgifter.

Ja, bygg heller et satelittradio-nettverk for pengene. Det dekker omtrent hele Norge og mange andre land. Gå i samarbeid med andre land om å få et satelittradio-nettverk som kan streame radio til mange land på en gang  :)

Dette konseptet har de allerede i hele Nord-Amerika. Heter SiriusXM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_XM_Holdings

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg borret hull i taket og satte på en passiv pisk-antenne til DAB. Originalt var det en skjult original Volvo FM-antenne (tråder i et sidevindu). Dekningen jeg fikk med DAB er latterlig mye bedre en den gamle FM-løsningen. Jeg tror markedsføringen av vindusmonterte antenner er hovedproblemet hva angår dekning, fordi dette ikke er en fullgod løsning. Originalt har de fleste biler pisk eller haifinne på taket, og det er helt nødvendig når topografien er som den er her i landet. Antenne i vinduet er ikke godt nok på landeveien, og burde derfor markedsføres deretter.

Får du inn noen liter med regnvann, etter at du boret hull i taket?

Lenke til kommentar

Ja, bygg heller et satelittradio-nettverk for pengene. Det dekker omtrent hele Norge og mange andre land. Gå i samarbeid med andre land om å få et satelittradio-nettverk som kan streame radio til mange land på en gang  :)

Dette konseptet har de allerede i hele Nord-Amerika. Heter SiriusXM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_XM_Holdings

I Europa vurderte vi T-DAB via satellitt, men etter ingen interesse for dette ble disse frekvensene i L-båndet (1452-1492 MHz) overført ti framtidig mobildata (5G?). Tror det vil være rimelig kraftig motstand mot å gi disse frekvensene tilbake til T-DAB: 

http://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/tildeling-av-frekvensbandet-1452-1492-mhz-til-mobilt-breiband

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enig. Lineær kringkasting er på vei ut. Norge er i en særstilling ved at vi har DAB i en mellomfase før dette skjer. Første trinn i nedstengningen av kringkasting kommer til neste år, når alle som ikke gidder å kjøpe DAB simpelthen slutter å lytte til radio.

Lenke til kommentar

Ok Frobe. Men, det hadde jo ikke behøvd å være T-DAB via satelitt. Er jo mange andre protokoller man kunne valgt eller funnet opp, dersom noen i prinsippet var så i mot "DAB".

Kunne de ikke ha valgt "LTE Advanced" over satelitt da?

Lenke til kommentar

Ikke helt sånn det funker, kanalene kan ikke "velge" å ikke sende på FM når de selv vil. FM driftes av Staten ut fra kringkastingsprinsippet. Radiostasjonene må ha konsesjon for å drive radio, og er pålagt å sende på FM hvis de skal drive radio.

Mange radiokanaler, som Radio Rock, er forsvunnet fra FM-radioen nå.

Nå er de bare på DAB.

De hadde en lang periode med reklame som forklarte dette.

Etter en trafikkulykke (påkjørt bakfra) som kondemnerte bilen min, er jeg nå på utkikk etter noe nytt.

DAB er faktisk ett av kravene. Jeg vil ikke kjøpe bil uten radio!

Men det er fordømt vanskelig å finne bruktbil med DAB-radio i riktig prisklasse. Bare noen få av de aller nyeste bilene har det. Noen bilmerker kan oppgraderes med skjult løsning.

Eller så ender jeg opp med et stygt, ettermontert "taxameter" med eget display og knapper, montert på AUX-inngangen og sigarettenneren.

En slik jalla-løsning vil jeg unngå.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ikke helt sånn det funker, kanalene kan ikke "velge" å ikke sende på FM når de selv vil. FM driftes av Staten ut fra kringkastingsprinsippet. Radiostasjonene må ha konsesjon for å drive radio, og er pålagt å sende på FM hvis de skal drive radio.

Mange radiokanaler, som Radio Rock, er forsvunnet fra FM-radioen nå.

Nå er de bare på DAB.

De hadde en lang periode med reklame som forklarte dette.

Etter en trafikkulykke (påkjørt bakfra) som kondemnerte bilen min, er jeg nå på utkikk etter noe nytt.

DAB er faktisk ett av kravene. Jeg vil ikke kjøpe bil uten radio!

Men det er fordømt vanskelig å finne bruktbil med DAB-radio i riktig prisklasse. Bare noen få av de aller nyeste bilene har det. Noen bilmerker kan oppgraderes med skjult løsning.

Eller så ender jeg opp med et stygt, ettermontert "taxameter" med eget display og knapper, montert på AUX-inngangen og sigarettenneren.

En slik jalla-løsning vil jeg unngå.

Du kan jo kjøpe AutoDAB, for å kunne bruke originalradioen med rattknappene, veldig praktisk :)

http://www.autodab.com

http://www.dinside.no/motor/test-autodab-smart/61009055

Lenke til kommentar

Jeg vurderte muligheten for å oppgradere den integrerte FM-radioen på bilen min til DAB.

Men så ble den totalvraket i en ulykke (påkjørt bakfra i stillestående kø), og jeg må ha ny bruktbil.

Jeg ønsker at den nye bruktbilen har skikkelig DAB, der bilens integrerte display viser kanalens navn, og jeg ikke har et ekstra sett med knapper.

Jeg ønsker fabrikkmontert antenne med god dekning, ikke en halvveis brukbar ettermontert løsning i frontruta.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

må ikke det norske folk være dum og kjøpe ny radio! Rett før absolutt all informasjon går over internett!

Hallo? TV og radio er jo allerede på internett!

CD'er er det slutt på, Filmer på DVD er det slutt på, snart er papiravisene historie,

bøker, magasiner, kjøp/salg, dating osv. alt er på internett.

Om få år er det 100% dekning på 5G alle snakker om, ikke DAB dekningen!

Nei, hvis ikke folk nå ser hva som er rett rundt hjørnet, så får de bare kjøpe seg en DAB-radio!

Men den ligger garantert på loftet om 5 år  :confused:

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...