Gå til innhold

Sp vil utsette FM-slukking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre løsning hvis det var forbudt mot å selge FM radio eller enheter som har det.

Selv om det er idiotisk FM blir død og gjøre man må kjøpe nye radioer, så er det fint signalet blir digital, og man kutter gammelt teknolgi.

Fremdels er det lite utvalg på dab+ radioer og dekningen i tunnel er vel ikke så bra ennå.

Lenke til kommentar

I bilen jeg kjører til daglig har jeg ikke DAB.

Men jeg har Bluetooth, og bruker allerede mobilen til å spille av Spotify over anlegget i bilen.

Vil jeg høre på radio i fremtiden kommer jeg til å streame det fra mobilen på samme måte som jeg gjør med Spotify i dag.

... og med det skulle jeg ønske man heller hadde bygget ut mobil/4G-nettet fremfor å skape et helt nytt DAB-nett.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ut som min avslappede holdning ovenfor det å bytte ut bilradioen min vil være uproblematisk i lang tid fremover.

Tror ikke det blir slukket i nærmeste fremtid.

Synes det er veldig bra at FM fases ut. Det frekvensspekteret som frigjøres er gull verdt.

Forsåvidt enig, men jeg mener det er best om det bare kunne gå sin naturlige gang. Etterhvert som flere og flere har dab-tilgang så ser jeg for meg at kanalene slutter å være interesserte i å kringkaste på fm. Det koster jo sikkert penger? Etterhvert som antall kanaler synker, så trenger man ikke like mye av frekvensspekteret lengre, så kan man  heller bare gradvis innskrenke det til det er kun plass til én kanal, som kan fungere som et nødkringkastingsnett i tilfelle katastrofer etc. FM er tross alt en veldig utbredt og enkel teknologi, sammenlignet med mye annet som har kommet i ettertid.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Tiden har løpt fra DAB, omtrent før det kom skikkelig i bruk.

Jeg kommer nok aldri til å ta DAB i bruk selv, hverken hjemme eller i bilen.

Hjemme har jeg alle radiokanalene digitalt både i TV'en og på PC, Pad og mobil, men bruker det sjelden.

I bilen kan jeg høre radio digitalt på mobilen, og i bilradioen via mobilen. Men det spørs om jeg gidder å gjøre det når FM-nettet slukkes...

Da kommer jeg nok bare til å høre på mine tusenvis av mp3-låter på minnepinne som jeg har permanent tilkoblet bilradioens USB-inngang. Så radio-mediet mister nok meg når  FM-nettet slukkes  :huh:

Endret av ozone
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hører stadig vekk folk klage og klage på hvor fryktelig dårlig dekning det er med DAB+

Det merkelige er at når jeg selv kjører i de samme områdene som syterne, har jeg svært god dekning,

Jeg tror mange klager fordi det er populært. Det har gått sport i å baktale DAB+ og konspirasjonsteoriene florerer i fleng.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et av hovedargumentene for DAB er at det skal være så mye billigere å drifte enn FN. Men da tar de selvsagt ikke med i beregningen hva det koster å byte ut landets ca 25 millioner radioer. For det er det jo ikke de som betaler for ..

Det merkelig var at det var dørgende stille da man gikk over til digital TV. Og det til og med er slik at TV'er koster vesentlig mer enn radioer. (Ja, det finnes unntak)

Mener du at man skal beholde FM til evig tid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det merkelig var at det var dørgende stille da man gikk over til digital TV.

Kanskje du var bortreist det året? Det var en masse skriverier i avisene, programmer i TV, debatter osv om digitaliseringen. Massevis av kritikk. Mange som skjøv foran seg sine gamle bestemødre som ikke kunne klare overgangen uten hjelp, massevis av distrikter som fryktet manglende dekning osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har selv sluttet høre på radio for lenge siden! Når jeg en gang i fremtiden kjøper meg bil vil jeg aldri ha dab! Ser kun på TV & hører på Music fra Apple Music & Spotify! Eller Music som er fra CD som jeg ha flyttet over til min iPhone! Kommer selv etter hvert med tv & radio kanal som kun blir tilgjengelig på internet!

Dersom fm skal legges ned hvorfor ikke gå over til netradio, da slipper en å kaste bort penger på å kjøpe nye radio!

Dersom jeg begynne å høre på radio igjen en gang i fremtiden blir den kun netradio!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror du innsparingen i kroner er ved å gå fra 20 til 1 FM kanal? Ca 0 MNOK?

For kanalene som ikke sender lengre? Sikkert like mye som det det koster for de å sende.

For de som vedlikeholder senderene? Ikke veldig mye.

Hovedpoenget var vel å frigjøre frekvensspekteret.

Lenke til kommentar

Synes det er veldig bra at FM fases ut. Det frekvensspekteret som frigjøres er gull verdt.

Hva vil du bruke 88-108MHz til?

Sende nærradio, eller personlig FM-sender i bilen eller hjemme?

Dette frekvensspekteret er verdiløst i mange år fremover, siden det ikke er noe kommersielt utstyr som kan bruke dette til noe annet enn radiokringkasting.

Hvis resten av verden følger etter med å slå av FM så finner man kanskje alternativ bruk for dette frekvensområdet (fjernstyring, IOT, walkie-talkie eller noe nytt?).

Hvis du tror FM kan brukes til mobildata så ville DAB-frekvensene passet mye bedre til dette...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hører mye klaging, kanskje på tide å gjøre noe med det?

https://www.nrk.no/kontakt/

Feilmeldinga for radio finner man på tlf 124

Så kan man klage hvis det ikke er dekning der man bor. NRK har nemlig sagt at de ikke er helt ferdig ennå, de skal bygge ut litt til samt justere på eksisterende sendere ved behov. Bor du noenlunde tettbygd og har dårlig dekning så er det med andre ord mulighet for at NRK gjør noe med det..

Dessuten har de en dialog med turistforeningen om dekning på DNT sine hytter. Så har du dårlig DAB-dekning på ei DNT-hytte har du *to* du kan ringe til. ;)

Lenke til kommentar

Tenk hvis Linux-lobbyen hadde hatt like mye makt som DAB-lobbyen.

Da kunne de argumentert for å forby bruk av Windows i Norge siden Linux kan gjøre det samme til en mye lavere pris.

Hvordan ville reaksjonene blitt hvis folk fikk beskjed om å slette Windows og installere Linux i løpet av 2017?

De kunne sikkert dokumentert at 99% av bruksområdet kunne blitt dekket av Linux.

Drit i brukerproblemer og kostnader for opplæring i Linux og ny software...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merker godt at DAB-dekninga ikkje er tilfredsstillande alle plassar. Særlig langs vegane der det ikkje bur folk er det dårlig dekning sidan NRK sitt dekningskrav gikk på å tilby dekning til ein viss prosentandel av befolkninga, og ikkje dekning over ein viss prosentandel av landarealet. Noke som igjen fører til at dekninga er best i tettbygde strøk, men manglande blant anna ved fjellovergangar og tunnelar der trafikkmeldingar er spesielt viktige.

I bilen brukar eg ofte FM i staden for DAB sidan eg då har radio på heile bilturen (sjølv om det skurrar innmellom), setter eg radioen i DAB-modus så mister eg dekninga fleire plassar.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...