Live123 Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Hvorfor har fotoene min bare 72 dpi? Jeg har på den høyeste billdkvaliteten på mitt Canon når jeg fotografere, burde ikke bildene ha høyere dpi da? Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) dpi gir ingen mening på en digital bildefil fra kameraet. Det er kun relatert til utskrift, og blir det den blir når du velger oppløsning på bildefilen og størrelse på utskriften. Hva er oppløsning og størrelsen på filene? Kan du linke til en ikke-komprimert fil rett fra kameraet? Endret 13. oktober 2016 av tow Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Hvilken applikasjon bruker du på å redigere bildene dine da? Lenke til kommentar
Live123 Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 dpi gir ingen mening på en digital bildefil fra kameraet. Det er kun relatert til utskrift, og blir det den blir når du velger oppløsning på bildefilen og størrelse på utskriften. Hva er oppløsning og størrelsen på filene? Kan du linke til en ikke-komprimert fil rett fra kameraet? Størrelsen på billedfilen er 4, 59 MB.. Og oiksel-dimensjonen er 3456 x 5184.. Jeg trudde også dette var relatert til utskrift, men jeg har fått beskjed av Kulturrådet (gjelder en søknad til de) at de helst vil ha mer enn 72 dpi, og de skal se denne billedfilen på skjerm.. Lenke til kommentar
Live123 Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 dpi gir ingen mening på en digital bildefil fra kameraet. Det er kun relatert til utskrift, og blir det den blir når du velger oppløsning på bildefilen og størrelse på utskriften. Hva er oppløsning og størrelsen på filene? Kan du linke til en ikke-komprimert fil rett fra kameraet? Størrelsen på billedfilen er 4, 59 MB.. Og oiksel-dimensjonen er 3456 x 5184.. Jeg trudde også dette var relatert til utskrift, men jeg har fått beskjed av Kulturrådet (gjelder en søknad til de) at de helst vil ha mer enn 72 dpi, og de skal se denne billedfilen på skjerm.. Sorry, piksel-dimensjonen skal det stå! Lenke til kommentar
Live123 Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Hvilken applikasjon bruker du på å redigere bildene dine da? Jeg bruker photoshop! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Du har lagret bildet i 72 dpi når du lagret filen fra PS. Sett den til ønsket størrelse og dpi i PS før du lagrer filen. Endret 13. oktober 2016 av archongamer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Ingen fare - dette er ikke et problem. Et bilde på 3456 x 5184 er på 3456 x 5184 piksler uansett hva dpi (eller rettere sagt PPI, som det egentlig heter) er. Hva dpi er satt til betyr INGEN TING for bildekvaliteten til et digitalt bilde - det ENESTE det betyr er hvor stort bildet skal printes hvis du ikke endrer det i det du skal skrive det ut. Du kan sette dpi til 72, 300, 1 eller 500000 - og det er fremdeles det eksakt samme bildet på 17,9 megapiksler. Det eneste det at bildet er satt til 72 PPI betyr, er at bildet på 3456 x 5184 pr. default (altså hvis du ikke endrer noe i valg på printeren) blir skrevet ut på en størrelse på 72 piksler per tomme, dvs 3456/72 = 42 tommer = 121,92 cm x 5184/72 = 72 tommer = 182,88 cm. Du kan trivielt endre dpi i bildet til akkurat den verdien du vil i ethvert bilderedigeringsprogram, men det betyr som sagt ingen ting for bildekvaliteten. Endring av ppi har bare noe å si for bildekvaliteten hvis du samtidig reskalerer bildet til en annen størrelse i cm (eller tommer) og dermed også en annen størrelse i piksler - men så kommer endringen av at du dermed endrer antall piksler, og ikke dpi-endringen i seg selv. Hvis noen klager på at bildet ditt "ikke har nok dpi", så vet de rett og slett ikke hva de prater om. Sett dpi til 5000, send bildet inn igjen og spør om det er nok. *sukk* For å endre ppi(dpi) i Photoshop: Velg Image -> Image Size, men ikke huk av for "Resample": Her kan du endre ppi fra 1 til 5000. Legg merke til at størrelsen i piksler ikke endrer seg - og heller ikke bildekvaliteten - det eneste som endrer seg er default utskriftstørrelse - en ppi på 1 gir "litt" større fysisk utskrift enn ppi på 5000. Men igjen - dette er kun defaultinnstillinger, og dette overstyrer du uansett når du skal skrive ut. Endret 13. oktober 2016 av Trondster 4 Lenke til kommentar
Live123 Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 Ingen fare - dette er ikke et problem. Et bilde på 3456 x 5184 er på 3456 x 5184 piksler uansett hva dpi (eller rettere sagt PPI, som det egentlig heter) er. Hva dpi er satt til betyr INGEN TING for bildekvaliteten til et digitalt bilde - det ENESTE det betyr er hvor stort bildet skal printes hvis du ikke endrer det i det du skal skrive det ut. Du kan sette dpi til 72, 300, 1 eller 500000 - og det er fremdeles det eksakt samme bildet på 17,9 megapiksler. Det eneste det at bildet er satt til 72 PPI betyr, er at bildet på 3456 x 5184 pr. default (altså hvis du ikke endrer noe i valg på printeren) blir skrevet ut på en størrelse på 72 piksler per tomme, dvs 3456/72 = 42 tommer = 121,92 cm x 5184/72 = 72 tommer = 182,88 cm. Du kan trivielt endre dpi i bildet til akkurat den verdien du vil i ethvert bilderedigeringsprogram, men det betyr som sagt ingen ting for bildekvaliteten. Endring av ppi har bare noe å si for bildekvaliteten hvis du samtidig reskalerer bildet til en annen størrelse i cm (eller tommer) og dermed også en annen størrelse i piksler - men så kommer endringen av at du dermed endrer antall piksler, og ikke dpi-endringen i seg selv. Hvis noen klager på at bildet ditt "ikke har nok dpi", så vet de rett og slett ikke hva de prater om. Sett dpi til 5000, send bildet inn igjen og spør om det er nok. *sukk* For å endre ppi(dpi) i Photoshop: Velg Image -> Image Size, men ikke huk av for "Resample": Image_size.png Her kan du endre ppi fra 1 til 5000. Legg merke til at størrelsen i piksler ikke endrer seg - og heller ikke bildekvaliteten - det eneste som endrer seg er default utskriftstørrelse - en ppi på 1 gir "litt" større fysisk utskrift enn ppi på 5000. Men igjen - dette er kun defaultinnstillinger, og dette overstyrer du uansett når du skal skrive ut. Tusen takk for et fyldig svar!! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Sett til 300 du, ikke 5000. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Sett til 300 du, ikke 5000. 300 er et fint tall. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Fint om du tar deg bryet med å fortelle Kulturrådet at det de spør om er bare tullball. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Det de mener er nok at bildene skal ha høy nok oppløsning. Det er enklere å oppgi en ønsket dpi enn en oppløsning i piksler, fordi oppløsningen i piksler er avhengig av den ønskede fysiske størrelsen på bildet, mens dpi er uavhengig av det. Altså om forfatter ønsker et bilde på 2x5 cm, så bør det ha 300 dpi, og ønsker forfatter et bilde på 10x10 cm, så bør det fortsatt ha 300 dpi. Å oppgi antall piksler (som er alternativet) blir feil, for kulturrådet vet ikke hvor stort bildet skal være (i cm). Jeg ser ikke helt problemet. Selv om de skal se det på skjerm er det fint å kunne zoome inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 De skal som sagt se bildet på skjerm. DPI eller rettere sagt PPI, vil da avhenge av skjermen. Dersom Kulturrådet har til hensikt å skrive det ut så må de også vite noe om størrelsen de ønsker å skrive ut i. Størrelsen henger ofte sammen med betraktningsavstand og dermed behovet for dpi. Digitale filer finner ikke bare opp flere piksler av seg selv fordi et vist antall DPI er definert og brukeren ønsker fysisk større utskrift. Sagt på en annen møte bør de sette krav til antall piksler, ikke dpi. Som nevnt over her så er det ikke noe problem å definere 10 000 dpi i fila. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Jeg var en gang i tiden tilknyttet et bildebyrå i London som forlangte at alle bilder skulle være på 10 MB, uansett fargedybde (eller svart-hvitt), komprimering, eller oppløsning. Så da ble altså svart-hvitt-bildene levert i tre ganger så høy oppløsning som fargebildene, og ingen filer ble levert i et annet format enn ukomprimert TIFF. Det var en ganske uproff gjen som "mistet" nesten 10% av filene jeg leverte fra meg, og klarte å feilkategorisere det meste av det gjenværende, så jeg lot kontrakten gå ut og så meg aldri tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå