m20k Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg blir så sliten av å jobbe praksis via NAV. Jeg avsluttet nylig min praksisplass på det arbeidsstedet hvor jeg tok fagbrevet. Jobbet der i 2 år som lærling og 9 måneder i praksis. NAV-veilederen min synes det er høl i hodet at de ikke kunne ansette meg fast da jeg har jobbet der såpass lenge, tok fagbrevet mitt og at jeg gjorde en såpass god jobb. Nå vil NAV at jeg ser meg om etter en ny praksisplass for å øke sjansene for jobb. Mens jeg jobbet praksis, søkte jeg på masse jobber uten å få napp. Det er så utrolig deprimerende å jobbe like mye som andre og kun tjene 350 kroner om dagen! Selv om jeg var i praksis, jobbet jeg like mye som de andre. Og jeg mener at man bør få mer av å jobbe i praksis. Jeg har en venn som har vært innom 4 praksisplasser. Kjæresten min har vært innom 3. De har alle gangene fått beskjed om at de ikke kan ansette dem etter at praksistiden er over. Jeg er redd for at jeg skal havne i den samme onde sirkelem som dem. Jeg vil virkelig ut i jobb, men jeg kan knapt leve med 350 kroner om dagen. Jeg har så lite motivasjon til å søke meg etter praksisjobber da jeg vet at jeg 90% sikkert ikke får videre jobb der. Samtidig risikerer jeg vel å miste alt av stønader hvis jeg takker nei til å jobbe i praksis. Noen andre som har det sånn? Som sagt, jeg vil veldig ut i jobb. Men jeg kjenner at jeg blir sliten av å tjene så ufattelig lite i forhold til hvor mye jeg jobber og står på når jeg er i praksis. Huff... Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Hva har du fabrev i? Søker du vanlige jobber i tillegg? Jobber du gjennom NAV får du lite penger, det er jo ikke ment som en permanent løsning. Endret 13. oktober 2016 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg blir så sliten av å jobbe praksis via NAV. Jeg avsluttet nylig min praksisplass på det arbeidsstedet hvor jeg tok fagbrevet. Jobbet der i 2 år som lærling og 9 måneder i praksis. NAV-veilederen min synes det er høl i hodet at de ikke kunne ansette meg fast da jeg har jobbet der såpass lenge, tok fagbrevet mitt og at jeg gjorde en såpass god jobb. Nå vil NAV at jeg ser meg om etter en ny praksisplass for å øke sjansene for jobb. Mens jeg jobbet praksis, søkte jeg på masse jobber uten å få napp. Det er så utrolig deprimerende å jobbe like mye som andre og kun tjene 350 kroner om dagen! Selv om jeg var i praksis, jobbet jeg like mye som de andre. Og jeg mener at man bør få mer av å jobbe i praksis. Jeg har en venn som har vært innom 4 praksisplasser. Kjæresten min har vært innom 3. De har alle gangene fått beskjed om at de ikke kan ansette dem etter at praksistiden er over. Jeg er redd for at jeg skal havne i den samme onde sirkelem som dem. Jeg vil virkelig ut i jobb, men jeg kan knapt leve med 350 kroner om dagen. Jeg har så lite motivasjon til å søke meg etter praksisjobber da jeg vet at jeg 90% sikkert ikke får videre jobb der. Samtidig risikerer jeg vel å miste alt av stønader hvis jeg takker nei til å jobbe i praksis. Noen andre som har det sånn? Som sagt, jeg vil veldig ut i jobb. Men jeg kjenner at jeg blir sliten av å tjene så ufattelig lite i forhold til hvor mye jeg jobber og står på når jeg er i praksis. Huff... Jeg kan med sikkerhet si at du ikke vil få fast arbeid til ordinær lønn ved å delta på disse praksisplassene. Du er gratis arbeidskraft for bedriftene, og de vil ikke få noen konsekvenser når de avslutter avtalen mellom dem, deg og NAV. Hva har du fabrev i? Søker du vanlige jobber i tillegg? Jobber du gjennom NAV får du lite penger, det er jo ikke ment som en permanent løsning. Han sier at han søker jobb. Og praksisplassene er de facto en permanent løsning. Bedriftene får gratis arbeidskraft (ingen lønnsutgifter og ingen arbeidsgiveravgift) og NAV får større budsjett. Noen bedrifter får også betalt for å bruke NAV-brukere. De eneste som får negative konsekvenser fra dette, er NAV-brukerne. Jeg vil også minne om at 350,- dagen er 46,- timen. Langt lavere enn det vi ser SJW skriker over når polakkene får lav lønn. Og det er snakk om ordinær jobb. De samme oppgavene og de samme timene som "vanlige" ansatte har. Det være seg å sitte i kassa på Kiwi, lagerarbeide på Maxbo, IKT-arbeid. Gjennomsnittsmånedslønna i Norge i 2015 varca 43 000 brutto. "Lønna" til de på praksisplass er rundt 7500. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Det må gjøres noe med hele praksisplass-ordningen. Slik det er i dag kan ordningen misbrukes av kyniske arbeidsgivere som får unnagjort en rekke oppgaver gratis og attpåtil blir belønnet av NAV. Dette er oppgaver som de ellers måtte ha ansatt noen for å utføre, i det minste midlertidig. Praksis i 2 år og 9 måneder uten å bli tilbudt jobb høres ut som et skrekkeksempel på dette. Dette er ikke bare negativt for de som går i praksis med falske forhåpninger, men også fordi det fører til at det blir opprettet færre nye stillinger. Det skal sies at dette ikke gjelder alle arbeidsgivere. Noen bruker praksisplassordningen slik den er tenkt og jeg har selv fått fast og godt betalt jobb gjennom praksis. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Det som er det sykeste er at noen steder belager seg på praksisfolk fra NAV, de har ikke nok ansatte til å utføre oppgavene som trengs uten praksisfolk. Jeg mener å ha lest/ hørt at det ikke er lov. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Det er mange skrekkhistorier når det kommer til praksisplasser, jeg kjenner en med lang industrierfaring som fikk praksisplass i en industribedrift og ble satt til å lede 3-5 andre som var i praksis der med å pusse opp nye lokaler. Ingen av de som var på praksis der fikk se noe til produksjonen i bedriften de var i, NAV fikk beskjed om dette men det var visst ikke noe problem. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) 9 måneder praksis på samme plass uten noe å vise til? Denne veilederen din i NAV virker totalt ubrukelig. Sperrer virkelig ikke NAV for slike firmaer?! Den gang jeg var i praksisplass var det min veileder som inngikk avtale med firmaet om 2mndr varighet, ikke mer. Iofs. så var det mest for at jeg skulle ha noe å gjøre da jeg hadde fikset ny jobb som jeg startet i 3 mndr senere, men allikevel. Spurt "sjefen" din om du kan bli timeansatt? Så får du hvertfall ordinær lønn den tiden du jobber.. Endret 13. oktober 2016 av trollhatt Lenke til kommentar
Visum Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 NAV brukte heller skrive en kontrakt om at lønna til vedkommende blir 350 om dagen i maks 3 måneder. Deretter må vedkommende ha fast arbeid, desto mindre de kan vise til at denne personen er ubrukelig. Hvor og hvem bør TS klage til? Veilederen din er totalt ubrukelig, og her bør du klage! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Copy paste trådstarten og formidle i skranken på NAV, på telefon til sentralbordet til NAV, fakkeltog utenfor Stortinget... Fy feite, situasjonen som er beskrevet er helt urimelig! Det der er faen meg ikke mye bærekraftig.Når det er sagt, så vit at det går an å få ekstravakter, uten å ha relevant utdanning, for eksempel i kontekst av omsorg for psykisk utviklingshemmede, eldreomsorg, eller psykisk helse. Jeg vet om maskinister og korpsmusikere som jobber ekstravakter som miljøarbeider innen psykisk helse. Heck, en kollega av meg er egentlig elektriker. Og når vi går én kveldsvakt har vi tjent mer enn du ville ha gjort på fire dager i praksis gjennom NAV (før skatt).Jeg vet at det er vanskelig å belage hverdagen og livsopphold på ekstravakter, men det er jaggu verre å være konstant utpeist, og desto verre for arbeidsmoralen å jobbe med ræva lønn.Igjen, det du skreiv i trådstarten, det er gull. Du bruker få ord til å formidle mye. Det er helt åpenbart at du er behandlet urettferdig. Får du formidla dette til rett person i systemet, så får du kanskje endra vedtaket. Kanskje kan du bli satt på sosialstønad en liten periode. Ikke vet jeg, NAV er meg en gåte. Men lykke til, håper virkelig du får lønn for strevet snart. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Slik er min erfaring med NAV også. De klarte ikke skaffe meg fast arbeid. Var ikke i nærheten engang. Etter to år, og godt over 100 sendte søknader, så fikk jeg meg endelig jobb på egen hånd, uten hjelp fra NAV. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Slik er min erfaring med NAV også. De klarte ikke skaffe meg fast arbeid. Var ikke i nærheten engang. Etter to år, og godt over 100 sendte søknader, så fikk jeg meg endelig jobb på egen hånd, uten hjelp fra NAV. Jeg vil si at det er urealistisk å tro at nav skal skaffe jobb til noen som helst, hvis det skjer er det nok heller en tilfeldighet. Selvfølgelig skal nav hjelpe jobbsøkere men i dagens arbeidsmarked er det opp til hver enkelt å faktisk få på plass jobben. Jeg tror noen av NAV sine saksbehandlere er klarer enn andre på dette punktet. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 NAV formidler jobber de og i den forstand at det er flere firmaer som tar kontakt direkte med NAV når de ser etter folk, hvorpå NAV da kan "anbefale" deg videre ved å sende CV'n din. Varierer dog sikkert stort fra bransje til bransje. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Om NAV har en hovedoppgave så er det nettopp å få folk i jobb. Man kan moralisere rundt at folk burde få til dette selv, men i realiteten er det en rekke livssituasjoner som går på både fysisk og psykisk helse som kan vanskeliggjøre dette, uten at det betyr at man ikke har god arbeidsevne. Ideelt sett skal NAV klare å få disse ut i et passende arbeid. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Hva tror dere Aen i NAV står for? 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 (endret) NAV er beklagelig nok ikke en veldig konsistent opplevelse. Jeg har hatt en veldig fin opplevelse med NAV, men de lot meg stort sett få støtten jeg trengte for å eksistere og tilbydte et "jobbverksted" - et sted hvor en møttes en gang i uka for hjelp med søknader i tretimer perioder. Praksisplasser er ikke et alternativ jeg ville tatt lengre. 350 kr dagen, og enten blir du robbet for ditt arbeid eller så har du blitt kastet inn i et firma som ikke har noen planer om å gi deg meningsfylt arbeid. Jeg falt inn i siste. Jeg var ikke en del av "teamet" på jobben, jeg fikk bare små strøjobber som egentlig var bare skammelige. Endret 14. oktober 2016 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Som bestefar min sa: "I gamle dager trengte vi ikke nav, vi hadde jernverket da og de hadde jobb til alle". Jernverket eller andre bedrifter som har et konstant behov for arbeidskraft finnes ikke lengre. De få jobbene som blir gitt eksklusivt til nav blir det bare færre og færre av, de fleste stillinger som NAV blir informert om ligger også ute på finn.no(og 10 andre forskjellige jobbsøk sider) eller det er fra firma som vil utnytte nav for å få gratis arbeidere for en kort tid. Jobber i norge i dag får man stort sett gjennom bekjentskaper, jobbene er der ute men ingen har råd til å satse på en "NAVer". Spesielt håndverksfirmaer som kan ha nytte av ufaglærte arbeidstakere sier alltid nei til NAV, men hvis man kjenner noen på innsiden er det vanligvis behov for arbeidskraft. NAV har ett ansvar for å få folk ut i arbeide, men de kan ikke utrette mirakler. Hvis det private arbeidsmarkedet ikke ønsker folk fra nav hva kan de egentlig gjøre? Jeg mener det er riktig av dem å prioritere å gi arbeidssøkere de riktige verktøyene for å kunne håndtere markedet. De skal selvfølgelig også gjøre det tradisjonelle for å hjelpe de med særstilte problemer også men man må være realistiske til hva de har mulighet til å klare på dette feltet. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Man kan diskutere forskjellige løsninger, men å bare innfinne seg med at friske mennesker skal stå utenfor arbeidsmarkedet bør vi ikke gjøre, da alternativet er at disse går på skattefinansierte ytelser hele livet. Systemet slik det er i dag har fortsatt mye rom for forbedring, og det bør stilles større krav ikke bare til arbeidssøkerne men også til at arbeidsgiverne gjør en innsats for å skape et samfunn der flest mulig er i jobb. Å betale for livsoppholdet til de som faller utenfor må man gjøre uansett, og da er det bedre at det gjøres som lønn for arbeid enn over skatteseddelen som uføretrygd og sosialstønad. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 "I gamle dager"- gikk man rett fra u.skolen og rett ut i jobb. Med "gamle dager" menes her opp til 60- tallet og litt ut i 70- tallet. Økte krav til spesialisering, teknologi og effektivisering krever at de ansatte i større grad enn nå har en utdanning i bunn. Jeg vil ikke si at praksisperioden din har vært bortkastet. Du har oppnådd et fagbrev samtidig som du har praksis som du kan skrive på en CV. Selv dette er svært verdifullt. Tror det er viktig at du snakker med din NAV- veileder om dine bekymringer. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kanskje et alternativ til praksisplass nå er et jobbsøkerkurs med en varighet på ca. 4 uker? Ellers tenker jeg at det bare er å søke jobber, tenk alternativt og ikke bare søke på en bransje, ring rundt, bruk kontaktnettverk etc. Arbeidsmarkedet er trangt, og selv stillinger som butikkmedarbeider som blir lyst ut kan fort få 1000 søkere. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Vel, spurte en i NAV om man kunne henvende seg der trengte man folk for f.eks en dag, men nei da måtte man kontakte ett bemanningsbyrå da man ikke drev med slikt. Så mye for A-en i NAV. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2016 Del Skrevet 15. oktober 2016 Med ett fagbrev har du jo endel og vise til, gi f i utlyste jobber, ta kontakt med aktuelle arbeidsgivere og spør. De aller fleste jobber blir aldri utlyst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå