Gå til innhold

Inviterer alle banker til partnerskap om betalingsplattform for mobil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løsninger hvor man må bruke en app eller scanne en QR-kode vil aldri slå like godt an som Apple Pay eller Android Pay, hvor man kun behøver å holde telefonen (eller klokken) inntil terminalen. Men, som person-til-person er Vipps og Mobile Pay gode løsninger! Jeg bruker ofte Vipps, spesielt for å gjøre opp etter middager og aktiviteter med venner, men for meg er det mye raskere og enklere å betale i butikker med vanlig kort.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Løsninger hvor man må bruke en app eller scanne en QR-kode vil aldri slå like godt an som Apple Pay eller Android Pay, hvor man kun behøver å holde telefonen (eller klokken) inntil terminalen. Men, som person-til-person er Vipps og Mobile Pay gode løsninger! Jeg bruker ofte Vipps, spesielt for å gjøre opp etter middager og aktiviteter med venner, men for meg er det mye raskere og enklere å betale i butikker med vanlig kort.

Amen!

Apple pay og Android Pay er også basert på samme løsning. Om noen av disse løsningene hadde blitt lansert her til lands, kan man rett ut av boksen benytte dem til å betale på Vinmonopolet, McDonalds og Deli de Luca for å nevne noen. Jeg kan da også bruke den samme mobilen og appen for å betale på T-Banen i London, for en kaffe i Spania, eller for en Donut i USA.

Endret av Trulzzz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amen!

Apple pay og Android Pay er også basert på samme løsning. Om noen av disse løsningene hadde blitt lansert her til lands, kan man rett ut av boksen benytte dem til å betale på Vinmonopolet, McDonalds og Deli de Luca for å nevne noen. Jeg kan da også bruke den samme mobilen og appen for å betale på T-Banen i London, for en kaffe i Spania, eller for en Donut i USA.

This. Det er Apple Pay, Android Pay (og kanskje Microsoft Wallet) som er løsningen. Ikke særnorske molboløsninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det neste hinderet kan bli brukerstedene, og deres vilje til å tilby mobilbetaling. Jeg har liten tro på løsninger som er basert på VISA/MC, og der butikkene må betale 1-4 % provisjon til kortselskapene. DET er rett og slett ikke bærekraftig.

Lenke til kommentar

Det neste hinderet kan bli brukerstedene, og deres vilje til å tilby mobilbetaling. Jeg har liten tro på løsninger som er basert på VISA/MC, og der butikkene må betale 1-4 % provisjon til kortselskapene. DET er rett og slett ikke bærekraftig.

Som bedriftskunde vil du alltid måtte betale gebyr uavhengig om det er visa eller bank axept som ligger i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen teknisk hindring så vidt jeg kan se som skulle forhindre at Apple Pay skulle kunne backes av både VISA/MC og norsk BankAxept, på samme måte som terminalene i dag støtter både VISA/MC og BankAxept. Det er jo bare en integrasjon. Apple Pay er ikke en komplett ende-til-ende betalingsløsning, det er en måte å lagre kortinformasjon sikkert på telefonen og utveksle det med betalingsterminalen på. Det er i hvert fall min forståelse av teknologien.

Android Pay og Microsoft Wallet kjenner jeg ikke til, så de skal jeg ikke uttale meg om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil alltid være provisjon, jeg bruker Stripe som er veldig enkelt å interegrere og veldig billig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Litt søkt sammenlikning, men likevel: Vi får håpe at vi ikke får en reprise av krigen mellom MiniDisc og DigitalCompactCassette. For det første ville ikke markedet ha noen av produktene (de var også mye dyrere enn produktene de skulle erstatte, og konkurrenter som kom på banen senere) og for det andre fikk vi en formatkrig som ødela det meste.

Jeg tror det vil bli en dyr lærepenge for bankene når de oppdager hvor mye penger som har blitt og vil bli brukt på å utvikle de mobile betalingsløsningene. Den (entall) kommer helt sikkert i vanlig bruk, men når vi til slutt står igjen med én vinner og tre-fire tapere, så kommer regningen til å svi.

Danskene har et godt uttrykk: å gjenoppfinne den dype tallerken.

Lenke til kommentar

Det betaler de da allerede? Ser ikke hvorfor det plutselig ikke skal være bærekraftig når det har vært det i mange ti-år allerede?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det betaler de da allerede? Ser ikke hvorfor det plutselig ikke skal være bærekraftig når det har vært det i mange ti-år allerede?

Joda, men provisjonene varierer mellom Bankaxept og Visa. Hvis alle transaksjoner skal ha et gebyr på ca 4 %, blir det kostbart.

Lenke til kommentar

Håper bransjen klarer å hoste opp en løsning hvor pengene kommer frem på få sekunder. Hvis jeg velger å VIPPS'e deg penger, blir beløpet trukket (korrekt: sperret) fra visakortet mitt umiddelbart, men du får neppe pengene inn på konto før tidligst neste morgen.

Sakset fra «O store Internett»: De magiske klokkeslettene [for] når det overføres penger fra konto i én bank til konto i en annen bank, er: 05.35, 11.05, 13.35 og 15.35. På hverdager, vel å merke.

Jeg er ikke verdens hyppigste Vipps-bruker, men de gangene jeg benytter meg av tjenesten, er ALLTID etter kl 15:35, og stort sett i forbindelse med fridag/helg. Hvilket betyr ingen penger på din konto før tidligst mandag morgen .. ;-)

Til orientering: Samme begrensing finner du i MobilePay og andre tjenester som bruker dagens elendige API'er for kommunikasjon bankene i mellom. Dette må løses i måten bankene i Norge snakker sammen på. Som i dag altså kun foregår 4 ganger om dagen.

Lenke til kommentar

"Mobile Pay vil bli gratis å bruke for Nordeas kunder. Når antallet kunder øker, regner de to bankene også med at stordriftsfordeler vil gi lavere priser for bedriftskundene."

Uansett hvor gode disse stordriftsfordelene måtte være, vil jeg som forbruker og kunde av en annen bank absolutt ikke være interessert i å bruke mer penger, for og i det hele tatt betale for noe annet. Skutt seg selv i foten før de har kommet i gang. Well done.

Endret av niwi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...