Gå til innhold

Fjerne administratorpassord på gammel jobb-PC

benbeni89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått en PC som tidligere er brukt som jobb-PC i et firma. 

Men jeg får ikke gjort noe på PC omtrent utenom å surfe nett. Hver gang jeg f.eks skal installere et program får jeg beskjed om å skrive inn bruker og passord. 

Jeg har installert windows på nytt, så det er en "fresh" pc sånn sett. Men går ikke ann å fjerne admin-greiene. Virker som kanskje det er noe i bios? For skal jeg inn i bios må jeg også skrive inn passord. 

Noen som vet en måte å fjerne dette på? 

post-76253-0-60703200-1476354817_thumb.jpg

post-76253-0-16016600-1476354822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du være litt mer utfyllende. Hvilken versjon av Windows snakker vi om? Hvordan er systemet installert? Hva slags installasjonsmedia er brukt? Hvordan er oppsettet på brukeren din?

Forøvrig, BIOS har ingenting med dette å gjøre.

Windows 7 Prorfessional. Installert på vanlig måte, med DVD.

Men det passordgreiene som kommer kom før dette også. Jeg har samme type system på min jobb. Der bruker man et kort med chip som man logger på med. Men jeg vil fjerne dette systemet.

Lenke til kommentar

Windows 7 Prorfessional. Installert på vanlig måte, med DVD.

Men det passordgreiene som kommer kom før dette også. Jeg har samme type system på min jobb. Der bruker man et kort med chip som man logger på med. Men jeg vil fjerne dette systemet.

Er det en original Windows 7 DVD, eller en modifisert utgave fra bedriften?

Hvis man installerer Windows 7 Professional på "vanlig måte", dvs med standardinnstillinger, så skal det ikke være aktivert pålogging med kortleser.

Lenke til kommentar

Kommer du inn på bios? Eller er det også passord der?

Kan være enkelte særlig nye maskiner har secority boot eller harddisk kryptering.

Men i de fleste tilfeller bør det holde å reinstallere operativsystemet.

Kanskje du i verstefall må nullstille bios før du reinstallerer windows?

Lenke til kommentar

Kan være enkelte særlig nye maskiner har secority boot eller harddisk kryptering.

Hvis man aktiverer harddisk-kryptering i BIOS er det transparant for OS. Hva angår bitlocker støttes ikke det i Windows 7 Professional, da må man enten ha Enterprise eller Ultimate-utgaven.

Er maskinen på et eller annet tidspunkt meldt inn i et domene?

Lenke til kommentar

Må skrive passord for å komme inn i bios også ja.

Holder hvertfall ikke å reinstallere windows. 

Og det er ikke en bedrifts-versjon, nei.

Vet dere hvordan jeg resetter bios?

Dette er en HP ProBook 6460b

Endret av benbeni89
Lenke til kommentar

Er administratorpassordet kjent for TS?

Generelt er det en god ting at standardbrukeren, altså den brukeren som til daglig benyttes, ikke har admin-rettigheter på systemet. Det gjør PCen langt mer robust mot angrep. Selv benytter jeg en standardbruker uten admin-rettigheter til daglig. Skal jeg utføre endringer på systemet må jeg verifisere med administrator-brukeren. Og det fungerer helt utmerket på hjemmemaskinen min, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Maskinen er jo åpenbart meldt inn i ett domene, det ser vi jo på bildene. - Du logger på med en konto som ikke har lokal-admin rettigheter. - Først må du melde PCen ut av domenet (og da må du antagelig ha hjelp fra en domeneadministrator på jobben) og så må du gi deg selv lokaladmin-rettigheter.

Du kan umulig ha reinstallert denne med ett standard installasjonsmedia? - Innemlding i domener skjer ikke automatisk med mindre det er scriptet i installasjonsimaget.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Finnes 2 løsninger på dette:

1. Kontakt IT-gjengen på jobben og be dem logge deg ut av domenet og lage en bruker for deg med administrator rettigheter.

2. Reinstall windows på ordenlig måte.

Hvordan du har fått til dette er litt mysterium for meg, hvilke bruker har du brukt for å logge deg på? er det samme brukernavn du bruker på jobben? må du trykke på CTRL + ALT + DELETE når du kommer til loginscreen? 

Hvor har du fått installasjondisken fra, jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...