Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Kontrakten er verdt 700 millioner kroner.Evry sender Posten ut i nettskyen med en gigantavtale fram til 2025 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Faktorer jeg ikke liker med Digipost.no: 1. Å få enda en teit "postkasse" man må sjekke. Har man ikke nok "postkasser" i fra før? Nevner: Brevpost, e-post, sms-meldinger på telefon, noen har også Facebook med flere. Listen over "postkasser" nevnt er langt i fra utfyllende. Nei til å bli enda mer slavebundet til å måtte sjekke det ene med det andre. Jeg ønsker meg en litt mer fredelig hverdag. 2. At digitalpost slettes etter en viss alder. Det kommer ikke til å skje med et fysisk brev. 3. At etterlatte kun har 3 mnd. til å overta eierskap på digitalposten, tilfelle det er noe viktig post som ligger lagret der. Ha en fantastisk fin dag og framtid folkens Endret 13. oktober 2016 av G 2 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Skulle til å spørre om posten virkelig hadde gjort applikasjonene sine sky-klare, men så var det bare softlayer "sky". Om jeg kobler hjemme ruteren og NAS på ansible tower, blir det en sky da? Someone elses computer + script = Cloud? Minste krav for "å være i skya" begynner å bli noe lavt, men det er kanskje bra all den tid det er lassevis med sky-inkompatible applikasjoner der ute eid av sky-kåte direktører uten innsikt. Endret 13. oktober 2016 av Anders Jensen Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg har hørt at Evry i likhet med de fleste andre bare leier hardware. All administrasjon, virtualisering og deployment må de finne ut av og gjøre selv. Nei, enig i at det er veldig langt unna en skyløsning. Lenke til kommentar
Elisabeth Bøe Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Faktorer jeg ikke liker med Digipost.no: 1. Å få enda en teit "postkasse" man må sjekke. Har man ikke nok "postkasser" i fra før? Nevner: Brevpost, e-post, sms-meldinger på telefon, noen har også Facebook med flere. Listen over "postkasser" nevnt er langt i fra utfyllende. Nei til å bli enda mer slavebundet til å måtte sjekke det ene med det andre. Jeg ønsker meg en litt mer fredelig hverdag. 2. At digitalpost slettes etter en viss alder. Det kommer ikke til å skje med et fysisk brev. 3. At etterlatte kun har 3 mnd. til å overta eierskap på digitalposten, tilfelle det er noe viktig post som ligger lagret der. Ha en fantastisk fin dag og framtid folkens Hei! Brev du mottar i Digipost slettes ikke, med mindre du selv velger å slette den. Alt lagres kryptert i Norge for maksimal sikkerhet, og kan bli liggende i arkivet livet ut. Ved dødsfall vil avdødes konto slettes tre måneder etter Digipost har mottatt skriftlig melding om dødsfallet, meldt gjennom en dødsattest eller skifteattest. Etterlatte kan med andre ord selv velge når tilgangen til kontoen skal starte. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost 4 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Skulle til å spørre om posten virkelig hadde gjort applikasjonene sine sky-klare, men så var det bare softlayer "sky". Om jeg kobler hjemme ruteren og NAS på ansible tower, blir det en sky da? Someone elses computer + script = Cloud? Minste krav for "å være i skya" begynner å bli noe lavt, men det er kanskje bra all den tid det er lassevis med sky-inkompatible applikasjoner der ute eid av sky-kåte direktører uten innsikt. Private cloud er jo rett og slett bare filservern din hjemme. Så ja "skyen" er kun enn annen bedrifts datasenter. Gmail er rett og slett en skybasert eposttjeneste. Norsk tipping og Betson (når du benytter dem online) er skybaserte gamlingtjenester. Kun Buzzwords og Mumbo Jambo fra markedsavdelingen... Jobber selv i IT bransjen. Når jeg drar i kundemøter vet jeg at noen kunde hater skybegrepet som pesten. Da snakker jeg om vårt og kundes datasenter og automatisering av datasenter tjenester. Er kunden derimot nyfrelst og selv snakker om cloud snakker jeg om public, hybrid og private cloud eller skyløsninger. Cloud og sky er NØYAKTIG det samme som datarom. Spørsmålet er hva man legger på av tjenester i tillegg på datatommet/skyen/cloud´en. Endret 13. oktober 2016 av Mazeking 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Det som skiller "sky" fra annen lagring/prosessering er at skalering skal være banalt enkelt, helst helautomatisk og nærmest grenseløst. Begrepet "private cloud" blir derfor selvmotsigende og meningsløst. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Faktorer jeg ikke liker med Digipost.no: 1. Å få enda en teit "postkasse" man må sjekke. Har man ikke nok "postkasser" i fra før? Nevner: Brevpost, e-post, sms-meldinger på telefon, noen har også Facebook med flere. Listen over "postkasser" nevnt er langt i fra utfyllende. Nei til å bli enda mer slavebundet til å måtte sjekke det ene med det andre. Jeg ønsker meg en litt mer fredelig hverdag. 2. At digitalpost slettes etter en viss alder. Det kommer ikke til å skje med et fysisk brev. 3. At etterlatte kun har 3 mnd. til å overta eierskap på digitalposten, tilfelle det er noe viktig post som ligger lagret der. Ha en fantastisk fin dag og framtid folkens Hei! Brev du mottar i Digipost slettes ikke, med mindre du selv velger å slette den. Alt lagres kryptert i Norge for maksimal sikkerhet, og kan bli liggende i arkivet livet ut. Ved dødsfall vil avdødes konto slettes tre måneder etter Digipost har mottatt skriftlig melding om dødsfallet, meldt gjennom en dødsattest eller skifteattest. Etterlatte kan med andre ord selv velge når tilgangen til kontoen skal starte. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her. Kan du forklare om det tidligere kan ha vært en tidsbestemt sletting, som etter Revisjon X ble bestemt at skulle vare ut personens levetid? Kan du også forklare litt tydeligere vedrørende dødsfall? Dersom de etterlatte finner ut etter 7 år at, oj. Ved å prate med han Ola i bygda som visste at den avdøde hadde noe verdier i et eller annet, og de etterlatte så kunne relatere det til noe som kanskje lå i brevsform på Digipost (eller det er ihvertfall verdt å sjekke opp), så kan de da få gjenåpnet kontoen med Digipost-tilgang på ubestemt tid framover. At alt blir tatt vare på til ubestemt tid? Altså at selv digital-arkeologer etter kanskje 500 år har mulighet til å åpne gamle digitale arkiv? Kan man så reservere seg mot digital-arkeologi før man dør? Det er litt ullent det du skriver om de etterlatte. De kan selv bestemme når, altså innenfor 3 mnd. er omme, eller har de hele sine egne livslengder til å bestemme om de behøver denne tilgangen? Hvor godt er Digipost.no beskyttet mot katastrofer? Endret 13. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
Fjosepose Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Mange av disse kontraktene synes å være infrastruktur...noe som egentlig Evry drev på med før. Nå er dette satt bort til IBM. Gjelder dette også applikasjonsdrift? Det store spørsmålet må være hvilken merverdi Evry tilfører kundene(bortsett fra Service Management)? Lenke til kommentar
G Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Cloud og sky er NØYAKTIG det samme som datarom. Spørsmålet er hva man legger på av tjenester i tillegg på datatommet/skyen/cloud´en. Det som er verdt å merke seg for den som ikke kan noe om data, det er at det datarommet (datarommene i flertall) er i hende en tredjepart. Dataene kan per definisjon tråles igjennom av uvedkommende som er "utro" mot deg, myndigheter som krever tilgang og/eller innbrudd pga. dårlig sikret datasenter. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Cloud og sky er NØYAKTIG det samme som datarom. Spørsmålet er hva man legger på av tjenester i tillegg på datatommet/skyen/cloud´en. Det som er verdt å merke seg for den som ikke kan noe om data, det er at det datarommet (datarommene i flertall) er i hende en tredjepart. Dataene kan per definisjon tråles igjennom av uvedkommende som er "utro" mot deg, myndigheter som krever tilgang og/eller innbrudd pga. dårlig sikret datasenter. Korrekt! Enkelhet og sikkerhet er alltid to motstridende faktorer. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) For meg er IaaS laveste abstraksjonsnivå som passer inn i sky betegnelsen. Softlayer er helt i nedre grenseland her. Om det skalerer lengre enn langt er egentlig ikke så viktig. Ofte er skalering uansett et applikasjons problem. Endret 13. oktober 2016 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her.Det var bare 5 år, det husker jeg helt krystallklart. 1 Lenke til kommentar
Elisabeth Bøe Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Faktorer jeg ikke liker med Digipost.no: 1. Å få enda en teit "postkasse" man må sjekke. Har man ikke nok "postkasser" i fra før? Nevner: Brevpost, e-post, sms-meldinger på telefon, noen har også Facebook med flere. Listen over "postkasser" nevnt er langt i fra utfyllende. Nei til å bli enda mer slavebundet til å måtte sjekke det ene med det andre. Jeg ønsker meg en litt mer fredelig hverdag. 2. At digitalpost slettes etter en viss alder. Det kommer ikke til å skje med et fysisk brev. 3. At etterlatte kun har 3 mnd. til å overta eierskap på digitalposten, tilfelle det er noe viktig post som ligger lagret der. Ha en fantastisk fin dag og framtid folkens Hei! Brev du mottar i Digipost slettes ikke, med mindre du selv velger å slette den. Alt lagres kryptert i Norge for maksimal sikkerhet, og kan bli liggende i arkivet livet ut. Ved dødsfall vil avdødes konto slettes tre måneder etter Digipost har mottatt skriftlig melding om dødsfallet, meldt gjennom en dødsattest eller skifteattest. Etterlatte kan med andre ord selv velge når tilgangen til kontoen skal starte. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her. Kan du forklare om det tidligere kan ha vært en tidsbestemt sletting, som etter Revisjon X ble bestemt at skulle vare ut personens levetid? Kan du også forklare litt tydeligere vedrørende dødsfall? Dersom de etterlatte finner ut etter 7 år at, oj. Ved å prate med han Ola i bygda som visste at den avdøde hadde noe verdier i et eller annet, og de etterlatte så kunne relatere det til noe som kanskje lå i brevsform på Digipost (eller det er ihvertfall verdt å sjekke opp), så kan de da få gjenåpnet kontoen med Digipost-tilgang på ubestemt tid framover. At alt blir tatt vare på til ubestemt tid? Altså at selv digital-arkeologer etter kanskje 500 år har mulighet til å åpne gamle digitale arkiv? Kan man så reservere seg mot digital-arkeologi før man dør? Det er litt ullent det du skriver om de etterlatte. De kan selv bestemme når, altså innenfor 3 mnd. er omme, eller har de hele sine egne livslengder til å bestemme om de behøver denne tilgangen? Hvor godt er Digipost.no beskyttet mot katastrofer? Hei igjen, Det er mulig det har vært sånn tidligere, men det må som du skriver ha vært i tjenestens "spede barndom". Jeg har vært på avdelingen i tre og ett halvt år, og i den tiden har det alltid vært slik at innholdet lagres livet ut. Det er ikke mulig å gjenåpne en konto som har blitt slettet, siden innhold som brev og filer er destruert. For at en konto skal bli slettet må vi først få beskjed om at kontoeieren er avdødd, og det er her de etterlatte kan bestemme når den beskjeden gis slik løsningen er i dag. Vi tar sikkerhet på alvor. I tillegg til å følge ISO-standarder for denne typen beredskap, har vi også krypterte sikkerhetskopier av data på flere lokasjoner om noe skulle oppstå. Vi har redundante datasentre. Digipost er i tillegg fysisk og logisk sikret mot at uautoriserte personer kan få adgang eller kjennskap til persondata. Siden sikkerhet er et område som både i omfang og scenarioer blir vanskelig å oppsummere i en forumtråd, runder jeg av her, men det er også mange andre tiltak på plass som gjør oss godt sikret mot katastrofer. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Lenke til kommentar
Elisabeth Bøe Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her.Det var bare 5 år, det husker jeg helt krystallklart. Hei, Det er i så fall noe vi ryddet raskt opp i Nå ligger filer i brev i Digipost til du selv velger å slette de. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her.Det var bare 5 år, det husker jeg helt krystallklart. Hei, Det er i så fall noe vi ryddet raskt opp i Nå ligger filer i brev i Digipost til du selv velger å slette de. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Jeg husket feil, det var bare 3 år i 2011(se under "hva koster digipost"). Uansett så ser jeg at det er kun 1 GB, dvs. at før eller siden må man slette ting. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her.Det var bare 5 år, det husker jeg helt krystallklart. Hei, Det er i så fall noe vi ryddet raskt opp i Nå ligger filer i brev i Digipost til du selv velger å slette de. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Til ettertanke for alle som tenker på å starte nye tjenester kanskje? Det som skrives om en tjeneste før den starter opp, eller når den er fersk kan lett feste seg i "elefanthukommelsen" til folk. Altså at man får "varige negative assosisjoner" til en tjeneste. Selv om tjenesteyter måtte finne på å bli klok av skade etterpå. Ihvertfall er det slik for meg med digipost. Jeg ser noen klare fordeler, men så ser jeg også en haug med ulemper med å ha "en ekstra postkasse", at etterlatte risikerer å tape "arvesølvet", mm. Endret 14. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Så det med at post automatisk slettes når den er f.eks. 10 år gammel er en misforståelse det da? Jeg husker ihvertfall vagt i fra Digipost.no's spede barndom, eller var det før innførelsen, at post eldre enn N-antall år automatisk ikke lengre er tilgjengelig for brukeren. Husker ikke om N var lik 10 år, det får være grense på elefanthukommelse her.Det var bare 5 år, det husker jeg helt krystallklart. Hei, Det er i så fall noe vi ryddet raskt opp i Nå ligger filer i brev i Digipost til du selv velger å slette de. Med vennlig hilsen Elisabeth i Digipost Jeg husket feil, det var bare 3 år i 2011(se under "hva koster digipost"). Uansett så ser jeg at det er kun 1 GB, dvs. at før eller siden må man slette ting. Du har en rå hukommelse Jeg visste at jeg husket Digipost hørtes ordentlig "bæsj" ut når jeg første gang leste om det Men det med at man nå har fått redusert det fra 10 år via 5 år og nå latterlige 3 år via 2-3 innlegg.. Det er jo bare helt fantastisk Endret 14. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå