Gå til innhold

Hvordan best teste tv i butikk? (USB)

Anbefalte innlegg

Var på Lefdal og skulle sjekke Sony XD85, og den står å snurrer på noe som minner om et dårlig VHS opptak fra 1984, mens Samsung 9 serie og LG oled står og kjører heftige 4k hdr filer :)

Noen som har tips til test filer jeg kan legge på en usb og ta med i butikken?

eller andre lure ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En animert video, en annen videosnutt og et par bilder vil vel si det meste. Det beste er å sjekke tester først synes jeg, men husk at kalibrering er viktig så hvis TV'en ikke har like bra bilde som man får inntrykk av når man leser tester så kan man spørre om å få fjernkontrollen for å stille inn litt selv.

Edit; Det finnes testvideoer man kan laste ned gratis, trenger ikke å laste ned noe ulovlig.

Fant denne siden http://4ksamples.com/

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med TGB, det er helt meningsløst å teste i butikk. Butikkene har ofte helt feile innstillinger på bildeinnstillingene og innstillingene varierer fra TV til TV. Du må ha god tid til å justere innstillinger og helst sitte i et mørkere rom for å egentlig kunne teste et TV.

Les heller seriøse tester på nettet. Generelt sett vil jeg si etter å ha testet flere nyere modeller hos kjente at det er lite som skiller i tilsvarende prisklasser. Det er mye snakk om sortnivåer, bildevinkel osv, men for mellomklasse TVer (rundt 15 000) og oppover så er det ingen kjente modeller som er dårlige på noe. Forskjellene er så små at man må virkelig se etter de i optimale lyssettinger. Det er ikke noe man legger merke til hvis man følger med på filmen...

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Testing av tv med butikk-innstilling er en tapt sak. Det gir kort oppsummert ingen mening.

Jepp, akkurat derfor man skal ta med testmateriale selv og be om å få "tukle" med den :)

@nilsch; Sitte i et mørkt rom er bare vits hvis man skal ha TV'en i et mørkt rom. Det beste er å teste den i omgivelser som er mest likt der den skal stå ;)

Lenke til kommentar

Testing av tv med butikk-innstilling er en tapt sak. Det gir kort oppsummert ingen mening.

Jepp, akkurat derfor man skal ta med testmateriale selv og be om å få "tukle" med den :)

@nilsch; Sitte i et mørkt rom er bare vits hvis man skal ha TV'en i et mørkt rom. Det beste er å teste den i omgivelser som er mest likt der den skal stå ;)

Kjøp TV på åpent kjøp og test hjemme. Beste måte å få sjekket.

Lenke til kommentar

Støttet meg i hovedsak på tester sist, siden de har verktøyene for å få sett optimalt bilde og sammenligning i butikk var helt umulig. Brukte litt tid etter mottatt tv på å finne tips og hjelp til innstillinger på nett. Men vel brukt tid når man ser resultatet til slutt.

Lenke til kommentar

Jepp, akkurat derfor man skal ta med testmateriale selv og be om å få "tukle" med den

Så får jeg gjort AB test med min Sony EX500.

Støttet meg i hovedsak på tester sist

Denne Sony XD8505 får utrolig mange forskjellige reviews. noen på Youtube som mender det er en meget god tv, andre her i Skadinavia er mere nøytral.

lurte faktisk på å ta med PS4 og prøve Witcher 3, og så løpe litt rundt i solnedgangen :)

Kjøp TV på åpent kjøp og test hjemme. Beste måte å få sjekket.

Er vel åpent kjøp på Lefdal ?

Lenke til kommentar

Jeg sa mørkere rom, halogenbelysningen i de fleste butikklokalene er ikke særlig egnet til testing og neppe noe som ligner det man har hjemme...   :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...