Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importbil det samme som norsk bil?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er mange som skriver at de selger "Norsk bil" og ikke bruktimport.

 

Men hvis det er bruktimport fra Tyskland er det ikke samme type o.l som "norsk bil".

 

Hadde det vært fra Belgia eller Spania.. Hadde jeg skjønt at det sikkert var store forskjeller i forhold til klima ogsånt.

 

Men hva er forskjellen mellom en tyskimport og "norsk" bil?

 

 

 

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen småforskjeller som at man ikke har automatiske kjørelys eller hva det heter, man må slå dem på selv. Så har tyskerne en annen "kjørestil" pga autobahn og det sier visst noe om hvordan bilen er. Sikkert noen andre småforskjeller også.

 

Det har sikkert ikke mye å si i praksis, tenker på prissetting, men det er viktig å gi alle opplysninger. Det er dumt å la vær å si at det er tyskimport, eller fra et annet land, siden det blir en ekstra faktor som folk kanskje synes er viktig.

Lenke til kommentar

Det er også vanlig med forskjeller på fjæring og motoreffekt. Mange "norske" biler har strupet motoreffekten for å få lavere avgifter. I tillegg er utstyr som setevarmere og bakrutevarmer ofte ekstrautstyr lenger nede i europa. Vet at også Ford solgte en del biler med større dynamo i skandinavia. De "originale" var ikke kraftig nok for skandinaviske vintre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Subaru Legacy 2002, importert fra Tyskland i 2004. Min mangler sammenliknet med de som er solgt ny i Norge:

- varme i setene

- lyktespylere

- varmetråder nederst i frontruta der vindusviskerne parkeres

Med andre ord typisk ting som er nyttig i norsk klima. Har også hørt om tilfeller der de norske har hatt større kapasitet på batteri og generator. Om utstyrsnivå nå er mer likt mellom Norge og Tyskland enn for 14 år siden vet jeg ikke, men det gir en ide om ting å se etter. Og som man kan vurdere om er viktig eller bagateller.

Lenke til kommentar

Aha! Skjønner!

 

Jeg har en Subaru Legacy 2002, importert fra Tyskland i 2004. Min mangler sammenliknet med de som er solgt ny i Norge:

- varme i setene

- lyktespylere

- varmetråder nederst i frontruta der vindusviskerne parkeres

Med andre ord typisk ting som er nyttig i norsk klima. Har også hørt om tilfeller der de norske har hatt større kapasitet på batteri og generator. Om utstyrsnivå nå er mer likt mellom Norge og Tyskland enn for 14 år siden vet jeg ikke, men det gir en ide om ting å se etter. Og som man kan vurdere om er viktig eller bagateller.

 

Ok, siden jeg vurderer å kjøpe tyskimport. Men da tenker jeg på nyere biler altså fra 2014-2015 og oppover. Mener det var noen som sa det ikke er så store forskjeller lenger i forhold til de eldre årsmodellene. Noen som vet om det kan stemme?

 

Er det forresten lønnsomt om man importerer selv? (Har nesten 0 peiling på bil/teknisk sett).

Har hatt noen tanker om å reise til Tyskland og kjøre en bil jeg ønsker tilbake. Har noe veiledning via vegvesen.no

Lenke til kommentar

Har også vært borte i at det har vært større varmeapparatregister i nordiske biler 'cold climate version'. Tror det der varierer en del fra produsent til produsent - noen lager 'fits all' biler med tanke på enkel produksjon mens andre skreddersyr mer til forskjellige markeder. Kan være lurt å høre med importør, de bør vite forskjell på en 'cold climate' og vanlig utrustning (og er gjerne villig til å fortelle om det for å slippe importbiler ;-)  ).

Lenke til kommentar

For min del opplevde jeg følgende da jeg kjøpte bruktimportert bil.

- Navigasjonen dekte kun sentral-europa. 2000,- for å oppdatere med norsk kart.

- Manglet varme i setene.

- Europeisk garanti varte bare i 3 år. Norsk bil vil gi deg 5 års reklamasjonsrett.

- Manglet automatiske kjørelys. Dette er kanskje ikke relevant lengre med tanke på LED-lysene som gjelder nå.

- Feil i logikk på motorstyring gjorde at den ikke taklet norsk klima, og ga stadige feilmeldinger på lamdasonde.

 

Dette var en 2004 modell Toyota Corolla, og noen år siden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Utstyrspakkene kan være ulike. Jeg har en A4 -06, og ser (fra finn.no) at det som er standard  i Norge mangler på bruktimporterte: lyktespylere, el. vindu i bakdører og varmeseter. Som andre har vært inne på, kan det være forskjell på dynamo, ladespenning, batteri, varmeapparatkapasitet, termostat og andre ting.

Lenke til kommentar

Det lille jeg har sett er at det varierer mye fra modell til modell, også innenfor samme merke.
Har nettopp handlet en brukt Pajero, og på leit etter biler der så jeg at det er betydelige forskjeller.

Varme i seter, varme i frontrute, varme i speil, størrelsen og antall batterier, dynamo, antall varmeapparat...
Inntrykket mitt er at det er normalt med mer utstyr i bilene i Norge enn ellers i Europa, så ting som vi her tar som en selvfølge på en bil kan være en sjeldenhet ellers. Som f.eks antiskrens, antall airbags, m.m.

Lenke til kommentar

BMW har det de kaller for Cold Weather Package her i Norge, som inkluderer setevarme, isolasjon av motorkomponenter, lyktespylere, skisekker mellom setene og CHF servosystem. Jeg mener dette er standard på alle biler solgt i Norge.

 

Uansett så er det nokså ubetydelig om en bil er kjøpt i Norge eller andre steder i Europa så lenge du vet hva ekstrautstyret er. Importerer du en bil fra f.eks Tyskland så har den ihvertfall ikke kjørt i saltlake i 25% av sin levetid.

Lenke til kommentar

Hvis du ser i utstyrslista til eksempelvis en Mercedes vil du se at en del ting står merket som NS, det betyr at det ikke er standardutstyrt men at man i Norge har valgt å ha det som standardutstyr.

 

Nå skal det sies at det ikke trenger være noen forskjell i det hele tatt, eksempelvis er min bil levert med alt man forventer i Norge selv om det altså er en bruktimportert bil.

Lenke til kommentar

Som flere skriver så kan det være flere ting, størrelse på tank, isolasjon i dører/motordeler, varmeregister (dieselvarmer f.eks.). osv. som er standard her, men ikke lenger syd.

 

Det du kanskje sparer er det som ville vært om du hadde hatt med det som du får med i Norge, og selvfølgelig reklamasjonsretten (evt. forlenget garanti).

Lenke til kommentar

Ok! Tusen takk for svar! :-)

 

Noen råd om hva jeg bør passe på/Se etter utenom å sammenligne utstyrsnivå ?

 

Tja, kilometertriks er atskillig mer utbredt sørover, ikke minst blandt autbahnkjørte firmabiler - mange kilometer og lite innvendig slitasje = ikke alltid lett å avsløre juks. Sjekk opp servicehistorikk o.l. Merkeforhandlere og store seriøse aktører sjekker sine egne biler for å unngå klagesaker og er som regel safe. Ekstra obs på firmaer som eksporterer mange biler, de spekulerer gjerne i at det er vanskelig for kunden å komme og klage senere.

Lenke til kommentar

 

Ok! Tusen takk for svar! :-)

 

Noen råd om hva jeg bør passe på/Se etter utenom å sammenligne utstyrsnivå ?

 

Tja, kilometertriks er atskillig mer utbredt sørover, ikke minst blandt autbahnkjørte firmabiler - mange kilometer og lite innvendig slitasje = ikke alltid lett å avsløre juks. Sjekk opp servicehistorikk o.l. Merkeforhandlere og store seriøse aktører sjekker sine egne biler for å unngå klagesaker og er som regel safe. Ekstra obs på firmaer som eksporterer mange biler, de spekulerer gjerne i at det er vanskelig for kunden å komme og klage senere.

 

 

Okai, såpass ja. Da vet jeg det. 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

BMW har det de kaller for Cold Weather Package her i Norge, som inkluderer setevarme, isolasjon av motorkomponenter, lyktespylere, skisekker mellom setene og CHF servosystem. Jeg mener dette er standard på alle biler solgt i Norge.

 

Uansett så er det nokså ubetydelig om en bil er kjøpt i Norge eller andre steder i Europa så lenge du vet hva ekstrautstyret er. Importerer du en bil fra f.eks Tyskland så har den ihvertfall ikke kjørt i saltlake i 25% av sin levetid.

 

Har inntrykk av at de fleste BMW`er som importeres kommer med en av to utstyrspakker. M-sport eller all-out-comfort. De fleste kommer også med varme i seter, xdrive, lyktespylere osv. Viktig poeng dette med saltlaken. Har importert noen biler i min tid, og importbilene mine har aldri hatt rustproblemer/overflaterust i buken. Dette har jeg hatt i mindre/større grad på alle mine norske biler.

 

Skulle skifte dekk på mine to nåværende biler, og på BMW`n er det ikke antydninger til rust på undersiden, mens på Volvo`n er det masse overflate rust. BMW`n har gått èn norsk vinter (2013 modell), mens Volvo`n har gått 2 år i sverige, og 6 år her hjemme (2008 modell.

 

Reklamasjonsretten du mister er et poeng som man må vurdere selv. Det handler om hvilken risiko du ønsker å påta deg ift hvor mye du sparer på å importere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...