Gå til innhold

VG - Varsler forvirring om den nye årsavgiften

Mr.M

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at administrasjon av årsavgift skal overtas av forsikringsselskapene og "samkjøres" med bilforsikringen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/varsler-forvirring-om-den-nye-aarsavgiften/a/23817132/

Strengt tatt medfører det vel ikke å betale mer enn det man uansett må ut med, men virker litt "uvant" å evt. betale årsavgift for 2018 lenge før man betaler for 2017

For egen del slipper jeg unna med få dager/kroner (hovedforfall i januar måned)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"siden bileieren bare belastes avgiften for den tiden kjøretøyet er forsikret."

Hvis dette betyr at man kan ha skilt på bilen halve året (da gjerne om sommeren) og kun da betale årsavgift for de mnd man har skilt så vil jeg si det er en veldig positiv endring.

Men tror det ikke før jeg får se det :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er iallefall slik ordningen er tenkt for selve årsavgiften sin del, -at man betaler avgift kun for dagene bilen er på veien og har kjennemerker. Og ergo, skal ha refundert nøyaktig beløp for evt. ubrukte dager man har forskuddsbetalt årsavgift for.

Men, som du antyder, gjenstår å se hvor smooth dette blir (i kombinasjon med bilforsikringen) eller om forsikringsselskapene lager gebyrer som ikke gjør det særlig lønnsomt med av/påskilting i "tide og utide"

Lenke til kommentar

Nå er det ikke så lenge siden deler av årsavgiften var inkludert i forsikringen, det var da trafikkskadeavgiften som var med der (ca 450,- er vel den nå)

Et av mine kjøretøyer økte effektivt forsikringsprisen med mer enn 100% på i forbindelse med at staten begynte å kreve inn denne selv.

Prisen var 330,- både før og etter at denne avgiften ble sendt ut som en egen regning fra staten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...