Gå til innhold

Help! Teknisk tegner - Noe å satse på?

Comrade_84

Anbefalte innlegg

...eller er det et utdøende yrke som tas over av ingeniørene i større og større grad?

Jeg vurderer å studere Teknisk design med DAK hos Noroff, men er usikker på om det er verdt det grunnet stillingen i dagens marked.

Noen som har erfaring med Teknisk tegning her inne og har en formening om det er et fremtidig yrke? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...eller er det et utdøende yrke som tas over av ingeniørene i større og større grad?

Jeg vurderer å studere Teknisk design med DAK hos Noroff, men er usikker på om det er verdt det grunnet stillingen i dagens marked.

Noen som har erfaring med Teknisk tegning her inne og har en formening om det er et fremtidig yrke? 

Uten en teknisk bakgrunn fra før tviler jeg på at markedet er stort, hos oss er det ingen som kun har "DAK papirer" og jeg kjenner vell ingen i bransjen som kun har det heller. 

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.

Jeg har prosessteknisk bakgrunn og trives med tekniske flytskjema osv, så den type tegninger m.m. er noe jeg kunne tenke meg å utvikle selv. Så prosess bakgrunn og teknisk tegner kunne blitt en gunstig kombinasjonsutdanning slik sett, men jeg har ikke lyst til å bruke tid og penger på et studie som antakelig er overflødig grunnet ingeniørstillingene i dag. 

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.

Jeg har prosessteknisk bakgrunn og trives med tekniske flytskjema osv, så den type tegninger m.m. er noe jeg kunne tenke meg å utvikle selv. Så prosess bakgrunn og teknisk tegner kunne blitt en gunstig kombinasjonsutdanning slik sett, men jeg har ikke lyst til å bruke tid og penger på et studie som antakelig er overflødig grunnet ingeniørstillingene i dag. 

Med en slik bakgrunn vill du nok komme langt på vei, men det skal jo sies at det er ett tøft marked. At ingeniører med DAK kunnskaper prioriteres kan du nok ikke se vekk i fra, mange firma har ikke nok tegne arbeid til å holde en stilling. Her hos oss tegner alle på sine prosjekter selv, men det utgjør en liten del av stillingen. Jeg jobber forøvrig innenfor automasjon, i de mekaniske bedriftene er det nok mer tegning og gjerne "programmering" av maskinene som skal produsere. 

Lenke til kommentar

Ja, mistenker at de fleste bedrifter har ingeniører i DAK sammenheng. Man kan jo være heldig å bli plukka opp av en bedrift som kun søker DAK operatør, men tviler på at den sjansen dukker opp for ofte.

Noroff tilbyr også IT studier som nettverk og sikkerhet, administrasjon osv, det vil være en helt annen retning, men det er skralt innen industrien nå mens IT bransjen stadig vokser. Så ville tro at IT studiene omtrent har jobb-garanti etter endte studier. Men har ikke bestemt meg, og valget må være ytterst gjennomtenkt før jeg begir meg utpå noe slikt.  

Noen med erfaring fra nettstudier på Noroff forøvrig? 

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de bedrifter virker til å bruke ingeniører til daking (selv om jeg kanskje tror det hadde vært vel så effektivt å ha en tegner). Det virker vanligere i utlandet (muligens fordi ingeniører tjener "dårlig" i norge, og folk med kortere utdannelse tjener bedre)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tok fagbrev som prosessoperatør, fikk rett etter endt læretid jobb som teknisk tegner ved ett oljeservice selskap utenfor Stavanger, de betalte alt av Autodesk Inventor kursing for å få meg opp og gå i programvaren.

Men selskapet useriøst i lengden, så jeg holdt ikke ut lengre enn 2 år i stillingen. Det var utrolig lærerikt. Og var nok en jobb jeg kunne forsatt i hadde selskapet vert mer seriøst. Og forsatt med kursing og videre bygging av kompetansen min.

Jobben var også utrolig slitsom, og vi jobber stort sett ikke mindre en 50-55 timers uker. Det var alltid en deadline som skulle vært nådd, og jobbene stod i kø. Om om du bor i nærheten av oljerelatert virksomhet så blir det nok mulighet for samme mulighet som jeg hadde, når makede snur.

Jeg ville ikke ha satset på en Noroff utdanning uten å ha tilbud om fast jobb etterpå. Programvaren som blir brukt i dag er mye Autodesk Inventor og Solidworks. Dette er programmer som kan læres relativt kjapt dersom du har datakunnskaper fra før av.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for gode innspill. Er utdannet fagoperatør jeg også, mn må vurdere andre alternativer, kontorarbeid-relarert, grunnet helsemessige utfordringer. Ingeniøren blir nok for hardt for meg da mattematikk-faget setter kjepper i hjulene, og teknisk fagskole betyr jo heller ikke nødvendigvis kontorjobb, så jeg prøver å se på flere muligheter.

Jeg anser teknisk tegner som et gunstig valg i så måte, men jeg hører stadig flere si at ingeniørene tar seg av den biten, og da blir jeg i tvil.. Kanskje jeg bør satse mot noe IT relatert istedet. Hater å gå å gruble på slikt.. He he.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...