Gå til innhold

Hvordan finne/fjerne vakkel

Anbefalte innlegg

Har et 2+1 høyttalersett til pc'en som jeg er veldig fornøyd med (SpeedLink?). Men nå har jeg flytta, og da har jeg fått vakkel i en kontakt.

Styringsenheten har av og på knapp, samt justering av volum og bass, og er koblet til sub'en vha en plugg som ligner litt på en liten tastatur plugg. (ring med 8 pinner)

Alt funker helt flott, bortsett fra at bassen har falt helt ut. Hvis jeg vrir og lirker litt kommer bassen inn igjen, men så fort jeg slipper pluggen forsvinner den. Går derfor ut i fra at det er en av pinnene som ikke får kontakt.

Hvordan kan jeg finne ut eksakt hvilken pinne som funker?

Hvordan kan jeg rette opp feilen?

Er helt blank på emnet elektronikk, men tenkte dette kanskje var et sted å begynne... :dontgetit:

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det første jeg hadde prøvd var å finne ut om det er pluggen eller ledningen som "vakler". Det kan du gjøre med å holde enten i ledningen eller pluggen..

Hvis det er pluggen hadde jeg gitt den en dose med elektronikkspray, eller i nødsfall CRC 5-65 (less is more) Det hender det hjelper, men ikke så ofte som det står på boksen. Hunnpluggen passer best å gi en dusj.

edit: skirveleif, som vanlig..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Mener bestemt det er selve pluggen - ikke ledningen. Tror det er noe inne i hunnpluggen (den som er loddet fast i subben) som har fått seg en smell.

CRC 6-65; er det 'verktøykasse på boks'? Det er nemmelig noe jeg har. Elektronikkspray har jeg ikke.

Kan man bruke et multimeter for å finne ut hvilken leder som ikke leder?

-Vegar

Lenke til kommentar

Ja, det er verktøykasse på boks. Du kan måle Ohm (motstand) hvis du får tilgang til begge endene på koblingen din, dvs. endene på ledningen, og loddepunktene på hunpluggen inne i suben. Litt vanskelig hvis det er vakkel, men du kan jo prøve. Skru av strømmen og prøv. Problemet er at det kan godt være fin kontakt mens du måler, og ikke kontakt etterpå.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Mange takk for hjelpen til nå. Tar sjansen på enda ett par spørsmål...

Hvis jeg prøver verktøykasse-metoden - skal jeg bare sprute veldig forsiktig på hunnkjønnsdelen? Bruke sugerøret som følger med boksen?

Hvilken nytte skal dette egentlig gjøre? Leder vesken strøm eller noe? Er det ikke da en viss sjans for at den leder den både på kryss og tvers inni der?

-Vegar

Lenke til kommentar

Nei, den leder ikke strøm, men fjerner korrosjon osv på metallet. Ulempen med 5-65 på elektronikk er at den inneholder litt olje, og det er strengt tatt ikke ønskelig. Inne i en plugg spiller det ikke noen stor rolle, kan faktisk være en fordel. Ha inni så lite som du greier, en kort, kort sprut er mer enn nok. Bruk røret som følger med.

Lenke til kommentar

Tenkte på en annen liten sak du kan prøve, for å få bedre kontakt. Du kan bruke en tyyynn skrutrekker, eller du kan lage en tynn sak av en binders som du retter delvis ut. Fil den skarp med en metallfil eller noe sånt, og prøv å stram opp de metalldelene i hunkontakten ved å stikke "verktøyet" mellom plasten og metalldelen. Du skal ikke bøye mye, bare en hårfin justering-- under en tidels millimeter, hvis jeg skal tippe.

Hadde prøvd med sprayen først.

edit: skirefjeli, som vanlig

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt spray, og det funket inte.

Har også tenkt på det å 'tilpasse' hunnkontakten litt, men tenkte det ville være lurt å forsøke å finne ut hvilket hull som trengte justering. Må få lånt meg et mulitmeter først, så skal jeg se.

Knappenål/synål kanskje?

-Vegar

Lenke til kommentar

Ja, jeg har også vært inne på idéen med å lodde på nytt. Problemet er at jeg har null erfaring på området og syns tross alt at litt lyd er bedre en ingen... ;-)

Har ellers ikke fått testet binders/knappenål trikset enda. Det er er travel tid... :sleep:

-Vegar

Lenke til kommentar

OK. Binderstrikset fikk jeg ikke til. Fant ingen egnede steder å lirke inn noe som helst. Porten er liten (Ø 9mm), og hullene til pinnene enda mindre..

Har bladd litt på ELFA, men klarer ikke å finne et alternativ der. Pluggen består av en ring med 8 pinner i. Hva heter en slik plugg? Skulle man vært så frekk å bare loddet ledningene rett på kortet? Bare man finner ut hvilken ledning som skal hvor først... ?

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...