Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer signerte kontrakt for å ikke får ha husdyr, men skal nå ha husdyr allikevel pga psykiske problemer.

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jeg klar over, det jeg var usikker på var om det var ulovlig å fjerne møblene da det er kontraktfestet at den er utleid møblert. 

Det bør i hvert fall avklares med utleier, om boligen leies ut møblert.

Du får komme med noe piss om at møblene har en affeksjonsverdi som gjør det psykisk vanskelig og la leieboer få låne de da. Kjøre samme mynt i retur.

Lenke til kommentar

Loven bør skrives om da det ikke er en menneskerett å ha dyr

Men det er en menneskerett å leve et verdig liv med nødvendig sosial omgang.

For enkelte kan dette bety at de må ha dyr eller har veldig godt av å ha dyr.

Mulig huseieren vil ha muligheter åpne for å kunne leie huset til dyrealergikere senere tid? Jeg vet at meg og dama avslo en leilighet da vi hadde funnet ut at det var dyr der. Vi ville ikke ta noe sjanse for at det ikke var godt nok vaska/mulig å vaske vekk alt.

Dette sier mer om dere enn noe annet.

Allergenene er det null stress å bli kvitt, man støvsuger først og deretter vasker man ned leiligheten.

Hvis det i tillegg er noen dager siden dyret da flyttet ut er det faktisk ganske så uproblematisk.

Jeg glemte forresten å nevne at leiligheten er helt innredet. Dvs alt fra hvitevarer, seng, sofa, osv. Så ja, katt er definitivt en ulempe. Jeg antar at det neppe vil bli enkelt å få fjernet alt av kattehår, og hvordan blir det dersom det er en kattunge? Uhell skjer mens man prøver å få dyret stuerent.

Det er kurant å fjerne dyrehår, jeg har selv to korthårede hunder jeg rengjør etter.. Hårene går fint vekk med en god støvsuger og deretter våtrens av sofaen.

Det som måtte bli ødelagt annet enn som følge av normal slitasje har selvsagt leietaker ansvar for å erstatte. 

Ja, for det hjelper jo at kattunger er stuerende før de leveres, hvis katta til leieboeren får kattunger...

Jeg har hatt katt, og kattehår var ikke i nærheten av å kunne støvsuges av den sofaen. Det satt dønn fast.

Og får du kattepiss i sofaen (det gjorde ikke vi, da), så må den kastes. Aldri i verden om du får det vasket bort.

Oppdrett/avl er noe helt annet enn det dyreholdet man har gode grunner for å bryte leiekontrakten for.

Man får vekk hårene med en god støvsuger og riktig munnstykke, husk også at det som blir ødelagt er noe leietaker er ansvarlig for å erstatte.

Lenke til kommentar

Mange dyr det er klin umulig å få bort hårene, med mindre en er villig til å plukke med pinsett...

Skal en leve et verdig liv så er det en fordel om de leier en plass de får lov å ha dyr, før de signerer en kontrakt som forbyr dyr, og kanskje skaffer dette dyret før de prøver å leie og ikke kommer dultene etterpå og dermed burde loven være skrevet om sånn at når folk har signert på en kontrakt som ikke tillater dyr så kan de ikke ha dyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...