Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer signerte kontrakt for å ikke får ha husdyr, men skal nå ha husdyr allikevel pga psykiske problemer.

Windoge

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet er at boligen skal brukast slik som det blei avtalt, her avtalt at det ikkje skal holdast husdyr. Men § 5-1 i husleigelova åpner for at leigetakaren kan bedrive beslekta virksomheit så lenge det ikkje er til vesentlig ulempe for utleigaren eller dei andre brukarane.

Det avgjerande spørsmålet er då kva som er vesentlig ulempe for deg som utleigar.

Dette vil blant anna variere etter kva husdyr det er snakk om. Husdyr som fører til støy og/eller luktplager kan du nok langt på vei nå fram med at det gir deg ein vesentlig ulempe. Tilsvarande også husdyr som fører til skader på husrommet, men det skal nok meir til enn nokre riper etter hundeklør i parketten før det er ein vesentleg ulempe med tanke på slitasje av husrommet.

Allergi kan være ein vesentlig ulempe, men då må allergiplagene være ganske store før det er snakk om vesentlige plager.

Litt enkelt sagt så har du som utleigar lite du skulle sagt dersom leigetakaren klarer å smugle inn eit husdyr utan at du merker det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville trodd det var mulig å finne noe i avtaleloven som kanskje ville kunne benyttes til å heve leiekontrakten fullstendig?

Det er nå en ting om en leieboer har leid i lang tid, og så utvikler angst/depresjon på grunn av at hen har blitt utsatt for blind vold for eksempel. Et kjæledyr som hund eller katt vil virke beroligende på mange i en slik situasjon. Og kunne vært en god grunn til å sette til side avtalen om ingen husdyr i leiekontrakten. Men å signere en avtale du vet du har til hensikt å bryte umiddelbart?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville snakket med en advokat, f.eks i Huseiernes Landsforbund, om du kan kreve noen form for dokumentasjon på disse "spesielle behovene".

Det er vel tvilsomt om utleier har krav på innsyn i personsensitive data om leietaker.
Helt enig, jeg tenkte ikke på innsikt i helsedata, men eksvis et skriv fra lege. Det blir feil hvis man kan påberope seg unntaksregler med totalt udokumenterbare behov. En form for "sykemelding" burde man kunne kreve.
Lenke til kommentar

Mulig huseieren vil ha muligheter åpne for å kunne leie huset til dyrealergikere senere tid? Jeg vet at meg og dama avslo en leilighet da vi hadde funnet ut at det var dyr der. Vi ville ikke ta noe sjanse for at det ikke var godt nok vaska/mulig å vaske vekk alt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å fortelle at du synes det er greit med dyreholdet, men at du ønsker å komme inn å ta detaljerte bilder av leiligheten før dyret flytter inn. Du vil også be om at det blir gjort en ordentlig (du kan vel ikke kreve proffesjonell men du kan prøve å si så) vask ved utflytt mtp allergi. 

Du kan jo prøve deg på at de skal få seg katt istedenfor hund, da det er mindre bjeffing, dog kan bli mere kloreskader.

Depositum er viktig her. 

Lenke til kommentar

Jeg glemte forresten å nevne at leiligheten er helt innredet. Dvs alt fra hvitevarer, seng, sofa, osv. Så ja, katt er definitivt en ulempe. Jeg antar at det neppe vil bli enkelt å få fjernet alt av kattehår, og hvordan blir det dersom det er en kattunge? Uhell skjer mens man prøver å få dyret stuerent.

Lenke til kommentar

Leiligheten skal bli tilbakelevert i den stand den var minus normal slitasje. Skader på parket, møbler, gulv etc forårsaket av en katt som har tisset, kloret etc er ikke normal slitasje og kan trekkes ifra depositum hvis det ikke er utbedret ved tilbakelevering av leilighet.

Hvis jeg husker riktig så har de rett på et forsøk på å fikse dette selv når du påpeker skaden, men etter det kan du få jobben gjort (så billig som mulig) og kreve at depositumet dekker dette.

Edit: Jeg er helt for at folk skal få ha husdyr i leiligheter de leier, men jeg forstår hvordan du tenker ang møbler som alt er i leiligheten. Jeg ville kanskje foreslått at du tar ut møblene dine og leietaker skaffer sine egne hvis de skal ha husdyr. Om dette er lovlig vet jeg ikke når du har leid ut møblert, men det kan nok noen andre svare på. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Jeg glemte forresten å nevne at leiligheten er helt innredet. Dvs alt fra hvitevarer, seng, sofa, osv. Så ja, katt er definitivt en ulempe. Jeg antar at det neppe vil bli enkelt å få fjernet alt av kattehår, og hvordan blir det dersom det er en kattunge? Uhell skjer mens man prøver å få dyret stuerent.

Først og fremst, siden du er i denne situasjonen og ikke vet hvordan eller om du kan hindre det, så er det kanskje en ide å vite litt mer om dyr?

Kattunger læres opp til å bli stuerene før de leveres. Kattepiss kan vaskes bort og hår støvsuges. Men ærlig talt. Om leieboerne ikke klarer å holde det rent etter et dyr klarer de det uansett ikke etter seg selv heller.

Du har rett i en ting. Økt slitasje er en mulighet. Om møbler eller lignende blir ødelagt av dyr/leietaker utover normal slitasje har du rettigheter om ikke leieboer selv ordner opp i det.

Anonymous poster hash: e7aa8...cef

Lenke til kommentar

Først og fremst, siden du er i denne situasjonen og ikke vet hvordan eller om du kan hindre det, så er det kanskje en ide å vite litt mer om dyr?

Kattunger læres opp til å bli stuerene før de leveres. Kattepiss kan vaskes bort og hår støvsuges. Men ærlig talt. Om leieboerne ikke klarer å holde det rent etter et dyr klarer de det uansett ikke etter seg selv heller.

Anonymous poster hash: e7aa8...cef

Ja, for det hjelper jo at kattunger er stuerende før de leveres, hvis katta til leieboeren får kattunger...

Jeg har hatt katt, og kattehår var ikke i nærheten av å kunne støvsuges av den sofaen. Det satt dønn fast.

Og får du kattepiss i sofaen (det gjorde ikke vi, da), så må den kastes. Aldri i verden om du får det vasket bort.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leiligheten skal bli tilbakelevert i den stand den var minus normal slitasje. Skader på parket, møbler, gulv etc forårsaket av en katt som har tisset, kloret etc er ikke normal slitasje og kan trekkes ifra depositum hvis det ikke er utbedret ved tilbakelevering av leilighet.

Det er ikke ulovlig å kontraktsfeste at boligen skal være i samme stand ved utflytting som ved innflytting.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å kontraktsfeste at boligen skal være i samme stand ved utflytting som ved innflytting.

Det er jeg klar over, det jeg var usikker på var om det var ulovlig å fjerne møblene da det er kontraktfestet at den er utleid møblert. 

Lenke til kommentar

Er det avtalt møblert, vil det at møblene forsvinner utgjøre en mangel. Leietaker har da krav på reduksjon i leie til mangelen eventuelt utbedres. Har du plass, kan du jo oppbevare de nye møblene et annet sted og erstatte dem med Fretex-varer. Men er du som utleiere flest, er det vel billigste sort Ikea uansett, så prisforskjellen er kanskje ikke så enorm...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...