Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer signerte kontrakt for å ikke får ha husdyr, men skal nå ha husdyr allikevel pga psykiske problemer.

Windoge

Anbefalte innlegg

For et par uker siden fikk vi ny leierboer. Vedkommende signerte en leiekontrakt hvor det kommer klart frem at husdyr ikke er tillatt. Rett etter at de flyttet inn gir de beskjed om at de vil ha husdyr allikevel, og at årsaken til dette er psykiske problemer. Dette er garantert planlagt, og er derfor ekstremt irriterende. Etter det jeg har skjønt, så kan de kreve husdyr mot at de bruker denne unnskyldningen. Er det noe jeg kan gjøre for å kontre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne gang, mot normalt - så tror jeg på det trådstarter skriver.

Dessverre har du ingenting du kan gjøre enn akseptere situasjonen ( med mindre det er allergi - hos dere - inne i bildet.

Vi lever i et samfunn hvor utleier er den "store stygge ulven" og leietager er en " blenda vasket" rødhette.

Lenke til kommentar

For et par uker siden fikk vi ny leierboer. Vedkommende signerte en leiekontrakt hvor det kommer klart frem at husdyr ikke er tillatt. Rett etter at de flyttet inn gir de beskjed om at de vil ha husdyr allikevel, og at årsaken til dette er psykiske problemer. Dette er garantert planlagt, og er derfor ekstremt irriterende. Etter det jeg har skjønt, så kan de kreve husdyr mot at de bruker denne unnskyldningen. Er det noe jeg kan gjøre for å kontre dette?

Henvis til kontrakten

Lenke til kommentar

Må da være grunn til oppsigelse? Å komme med dette rett etter signert kontrakt...

Anonymous poster hash: e7aa8...cef

Lenke til kommentar

Allergi?

Spørs hvor sterkt det kan stilles opp i mot psykiske problemer?

Regelen er at dyreholdet ikke skal påføre deg ulempe og allergi er definitivt en ulempe.

Hvilket dyr er det snakk om? Fobi mot hunder eller katter er ikke uvanlig. Har du barn så har jo disse generelt ganske gode rettigheter og veier tungt mtp. ulempeaveininger.

Jeg er usikker på om noen av påstandene krever legeerklæring, både fra din og hennes side. Både allergi, fobi og andre, mer eller mindre, diffuse plager (les psykiske "lidelser") er det ganske lett å lyge på seg og jeg er ikke sikker på om alt får konskvenser heller ...

Lenke til kommentar

Regelen er at dyreholdet ikke skal påføre deg ulempe og allergi er definitivt en ulempe.

Nei, allergi er ikke nødvendigvis en ulempe.

Forverring eller utløste allergiske reaksjoner KAN være en ulempe men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Det er også slik at utleier da har bevisbyrden for at vedkommende blir påført ulempe.

Hvilket dyr er det snakk om? Fobi mot hunder eller katter er ikke uvanlig. Har du barn så har jo disse generelt ganske gode rettigheter og veier tungt mtp. ulempeaveininger.

Finner du noen rettspraksis som sier dette?

Jeg er usikker på om noen av påstandene krever legeerklæring, både fra din og hennes side. Både allergi, fobi og andre, mer eller mindre, diffuse plager (les psykiske "lidelser") er det ganske lett å lyge på seg og jeg er ikke sikker på om alt får konskvenser heller ...

Det er faktisk slik at man i et slikt tilfelle gjerne vil måtte bevise at man påføres ulempe, hvordan en rettsinstans vurderer bevisene kan man gjerne ikke vite på forhånd siden de må ta hensyn til relevante forhold som taler både for og mot dyreholdet.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil dere nekte leieboere å ha husdyr, da?

Slitasje, da den er nyoppusset. Men så er det blitt rent prinsipp i dette, da det garantert er planlagt.

Slitasje er selvsagt ikke ulempe i denne sammenheng, og dere kan således ikke nekte dyrehold dersom det er gode grunner som taler for dyreholdet.

Så her er det bare å bøye seg for en smart leietaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved tidsubegrenset leie kan man vel si opp leietaker dersom man skal pusse opp, eller man trenger leiligheten til eget familie medlem? Bare å si du må pusse opp igjen. Eller at din datter/sønn/mor/far whatever trenger leiligheten siden det spøker der de bor nå..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...