Windoge Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 For et par uker siden fikk vi ny leierboer. Vedkommende signerte en leiekontrakt hvor det kommer klart frem at husdyr ikke er tillatt. Rett etter at de flyttet inn gir de beskjed om at de vil ha husdyr allikevel, og at årsaken til dette er psykiske problemer. Dette er garantert planlagt, og er derfor ekstremt irriterende. Etter det jeg har skjønt, så kan de kreve husdyr mot at de bruker denne unnskyldningen. Er det noe jeg kan gjøre for å kontre dette? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Allergi? Spørs hvor sterkt det kan stilles opp i mot psykiske problemer? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvorfor vil dere nekte leieboere å ha husdyr, da? 4 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Denne gang, mot normalt - så tror jeg på det trådstarter skriver. Dessverre har du ingenting du kan gjøre enn akseptere situasjonen ( med mindre det er allergi - hos dere - inne i bildet. Vi lever i et samfunn hvor utleier er den "store stygge ulven" og leietager er en " blenda vasket" rødhette. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Enten er dette avansert trolling, eller så er det et kostelig sammentreff. Her var nemlig en tråd for litt siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1739848&hl= 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Enten er dette avansert trolling, eller så er det et kostelig sammentreff. Her var nemlig en tråd for litt siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1739848&hl= Glem det jeg skrev. Jeg tror du har rett Carpe Dam. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 For et par uker siden fikk vi ny leierboer. Vedkommende signerte en leiekontrakt hvor det kommer klart frem at husdyr ikke er tillatt. Rett etter at de flyttet inn gir de beskjed om at de vil ha husdyr allikevel, og at årsaken til dette er psykiske problemer. Dette er garantert planlagt, og er derfor ekstremt irriterende. Etter det jeg har skjønt, så kan de kreve husdyr mot at de bruker denne unnskyldningen. Er det noe jeg kan gjøre for å kontre dette? Henvis til kontrakten Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvorfor vil dere nekte leieboere å ha husdyr, da? Slitasje, da den er nyoppusset. Men så er det blitt rent prinsipp i dette, da det garantert er planlagt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 For et par uker siden fikk vi ny leierboer. Vedkommende signerte en leiekontrakt hvor det kommer klart frem at husdyr ikke er tillatt. Rett etter at de flyttet inn gir de beskjed om at de vil ha husdyr allikevel, og at årsaken til dette er psykiske problemer. Dette er garantert planlagt, og er derfor ekstremt irriterende. Etter det jeg har skjønt, så kan de kreve husdyr mot at de bruker denne unnskyldningen. Er det noe jeg kan gjøre for å kontre dette? Må da være grunn til oppsigelse? Å komme med dette rett etter signert kontrakt... Anonymous poster hash: e7aa8...cef Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Leietaker har tydeligvis satt seg godt inn i regelverket, da hun umiddelbart kom med dette etter signering. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Allergi? Spørs hvor sterkt det kan stilles opp i mot psykiske problemer? Regelen er at dyreholdet ikke skal påføre deg ulempe og allergi er definitivt en ulempe. Hvilket dyr er det snakk om? Fobi mot hunder eller katter er ikke uvanlig. Har du barn så har jo disse generelt ganske gode rettigheter og veier tungt mtp. ulempeaveininger. Jeg er usikker på om noen av påstandene krever legeerklæring, både fra din og hennes side. Både allergi, fobi og andre, mer eller mindre, diffuse plager (les psykiske "lidelser") er det ganske lett å lyge på seg og jeg er ikke sikker på om alt får konskvenser heller ... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Regelen er at dyreholdet ikke skal påføre deg ulempe og allergi er definitivt en ulempe. Nei, allergi er ikke nødvendigvis en ulempe. Forverring eller utløste allergiske reaksjoner KAN være en ulempe men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det er også slik at utleier da har bevisbyrden for at vedkommende blir påført ulempe. Hvilket dyr er det snakk om? Fobi mot hunder eller katter er ikke uvanlig. Har du barn så har jo disse generelt ganske gode rettigheter og veier tungt mtp. ulempeaveininger. Finner du noen rettspraksis som sier dette? Jeg er usikker på om noen av påstandene krever legeerklæring, både fra din og hennes side. Både allergi, fobi og andre, mer eller mindre, diffuse plager (les psykiske "lidelser") er det ganske lett å lyge på seg og jeg er ikke sikker på om alt får konskvenser heller ... Det er faktisk slik at man i et slikt tilfelle gjerne vil måtte bevise at man påføres ulempe, hvordan en rettsinstans vurderer bevisene kan man gjerne ikke vite på forhånd siden de må ta hensyn til relevante forhold som taler både for og mot dyreholdet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvorfor vil dere nekte leieboere å ha husdyr, da? Slitasje, da den er nyoppusset. Men så er det blitt rent prinsipp i dette, da det garantert er planlagt. Slitasje er selvsagt ikke ulempe i denne sammenheng, og dere kan således ikke nekte dyrehold dersom det er gode grunner som taler for dyreholdet. Så her er det bare å bøye seg for en smart leietaker. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Evt hive dem til helvette ut 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Selv om jeg er tilhenger av at folk skal få holde dyr med mindre gode grunner taler imot (frykt for ekstra slitasje er ikke bra nok), ville jeg kanskje sagt at dette her var illojalt av leietaker. Om det kan brukes mot vedkommende er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Ved tidsubegrenset leie kan man vel si opp leietaker dersom man skal pusse opp, eller man trenger leiligheten til eget familie medlem? Bare å si du må pusse opp igjen. Eller at din datter/sønn/mor/far whatever trenger leiligheten siden det spøker der de bor nå..? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Forhåpentligvis så har du tatt 3 måneders leie i depositum på egen konto? Så du er sikret mot unormal slitasje 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg ville snakket med en advokat, f.eks i Huseiernes Landsforbund, om du kan kreve noen form for dokumentasjon på disse "spesielle behovene". Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg ville snakket med en advokat, f.eks i Huseiernes Landsforbund, om du kan kreve noen form for dokumentasjon på disse "spesielle behovene". Det er vel tvilsomt om utleier har krav på innsyn i personsensitive data om leietaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå