Gå til innhold

Hvorfor har vestlige politikere så mye imot Vladimir Putin, Russlands president?

52 stemmer

1. 1. Hvorfor har vestlige politikere så mye imot Vladimir Putin?

• Fordi han er smartere enn vestlige politikere
      8
    • Fordi vestlige politikere er jævligere enn Vladimir Putin
      4
    • Fordi Vladimir Putin er jævligere enn vestlige politikere
      14
    • Fordi han sier sannheten som den er, noe som skader vestlige politikere
      20
    • Fordi han lyger mer enn vestlige politikere
      10
    • Fordi han setter en stopper for vestlig fascisme
      9
    • Vet ikke
      2
    • Annen grunn (forklar med post)
      10

Anbefalte innlegg

Korleis er det mogeleg å støtte ein (de-facto) diktator som annekterer andre land med same argumentasjon som Hitler, bombar sivile og sjukehus i stor stil, støttar despotar som brukar kjemiske våpen mot sivile osv? Ein må jo mangle både hjarte og hovud for å støtte ein slik despot.

Jaha? Er det slike løgner vestlige medier formidler til deg? Hvor har du fått den informasjonen fra?

Jeg vil tippe du tror at USA og vestlige land dropper roser på folk, har et demokrati hvor folket bestemmer, bare dreper terrorister og hvis handlinger ikke fører til bruk av kjemiske våpen. Et regime man må ha både hjerte og hode til å støtte fullt ut, selv når det går mot all logikk, rasjonalitet og all troen om regimet er usann.

Sett med verdens øyne og ødeleggelse som er forårsaket er USA og vestlige land ca 10000 ganger verre enn Russland. 1 million døde i midt østen så langt, millioner av skadede, titalls millioner som lider, 4-5 land i ruin, spredelse av IS og slike ting.

Men jeg tipper det er noe vi ikke skal bry oss om siden det er USA som driver med det og fordi de forteller hjernen din at vi sprer roser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis er det mogeleg å støtte ein (de-facto) diktator som annekterer andre land med same argumentasjon som Hitler, bombar sivile og sjukehus i stor stil, støttar despotar som brukar kjemiske våpen mot sivile osv? Ein må jo mangle både hjarte og hovud for å støtte ein slik despot.

Jaha? Er det slike løgner vestlige medier formidler til deg? Hvor har du fått den informasjonen fra?

Kva av dette er løgner frå vestlege medier? Kan du syne meg kvar Putler er feilsitert når han asnnekterer Krim (frå Ukraina), Abkhasia (frå Georgia), Sør Ossetia (frå Georgia), Transnistria (frå Moldova) eller Tsjetsjenia (vann sjølvstende i 1996)? Er det berre vestlege medier som påstår at han støttar despoten Bashar Al Assad i Syria, drep tusenvis av sivile, bombar sjukehus og sender millionar på flukt til Europa? Kva er det du trur er løgn?

Jeg vil tippe du tror at USA og vestlige land dropper roser på folk

Ah, du er religiøs. Eg har ikkje skrive noko som helst om vestlege land, og oppmodar deg til å spørre i staden for å konstruere ein stråmann som du argumenterer mot. Som du ser spør eg deg kva du meiner, eg diktar ikkje opp noko. Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en helt fantastisk video av Putin, som fillerister flere av Russlands rikeste menn for å ikke utbetale lønn til arbeiderne sine:

Har sett en del annet på Youtube av Putin også (er der man må gå for å finne det han virkelig sier i offentligheten). Blant annet når han taler i "World Economic Forum"; og regelrett latterliggjør USA for sin politiske uprofesjonalitet vedr. Midtøsten:

Skulle jeg måttet velge en gæren diktator som min statsleder, så hadde nok Putin vært en god kandidat.

Lenke til kommentar

Skulle jeg måttet velge en gæren diktator som min statsleder, så hadde nok Putin vært en god kandidat.

Eg har lært av mange andre politikarar gjennom tidene, at det er betre å fylgje med på kva dei gjer enn kva dei seier. Verda har hatt nok av karismatiske despotar med gode talegåver. Dei er som regel dei verste.
Lenke til kommentar

Ja, selv tror jeg Putin eller Assange hadde vært mye bedre ledere for USA enn Trump eller Clinton. Men det er jo ikke noe kompliment egentlig, for det skal jo lite til å bli bedre president for USA enn Trump eller Clinton.

Poenget er egentlig at jeg tror USA hadde vært godt tjent med Putin eller Assange som president, rent teoretisk sett selvsagt.

Lenke til kommentar

Kva av dette er løgner frå vestlege medier? Kan du syne meg kvar Putler er feilsitert når han asnnekterer Krim (frå Ukraina), Abkhasia (frå Georgia), Sør Ossetia (frå Georgia), Transnistria (frå Moldova) eller Tsjetsjenia (vann sjølvstende i 1996)? Er det berre vestlege medier som påstår at han støttar despoten Bashar Al Assad i Syria, drep tusenvis av sivile, bombar sjukehus og sender millionar på flukt til Europa? Kva er det du trur er løgn?

Problemet ditt er at du ikke evner å se ting helhetlig, du ser alt som isolerte handlinger og blir fortalt av mediene vår hva du skal gjøre ut av det. I ditt tilfelle betyr det at du må hate Putin og Russland, for å drive lang mindre ille ting i verden enn det du ikke fordømmer vår "allierte" USA for. Du er blind for USA og har latt deg selv fange i en demoniseringsfelle i forhold til Russland og Putin.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med det. Jeg tror du er fanget i en slik verden for alltid.

Sant nok, Russland annekterte Krim, men du har nok ingen anselse om hvorfor og hva som utløste deg. Du er nok heller ikke interessert i det, så hva er poenget med å forsøke?

Du høres ut som en drømmekunde for selgere, i dette tilfellet selgere av løgner, som formidles av politikere direkte og repeteres i vestlige medier.

Ah, du er religiøs. Eg har ikkje skrive noko som helst om vestlege land, og oppmodar deg til å spørre i staden for å konstruere ein stråmann som du argumenterer mot. Som du ser spør eg deg kva du meiner, eg diktar ikkje opp noko.

Fint at du beviser poenget mitt i at du ikke gidder å se USA for hva de faktisk er og lever i en fantasiverden og bruker dumhet og forhåndsprogramerte måter for å benekte virkeligheten når du diskuterer med dumhetsmetoder som raner alle deltagere for intelligens.

Det er jammen vanskelig å være utenforstående for noe slikt. Det er et rent hån mot debatt å bruke slike forhåndsprogrammerte debattreduserende søppelytrykk for å opprettholde en intern vrangforestilling og drive psykologisk fornektelse (den første og sterkeste psykologiske forsvarsmekanismen).

Jeg ønsker deg lykke til og håper et eller annet kan redde seg, og jeg tilgir deg selvsagt for at du er deg selv. Det er ikke din feil, men du kan velge å gjøre noe med det.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Putin er i hvert fall ikke verre enn noen amerikansk president i moderne tid. Men han er nok adskillig smartere enn de aller fleste av dem.

Putin er en bra president for Russland. Han er kanskje ikke bra for USA sitt ønske om globalt USA diktatur, men han er bra for Russland, og bra for verden som ønsker frihet og ikke Amerikansk tyranni.

Dog betyr det lite for Europa som er fanget i USA sin klamme hånd og ledet av landsforrædere som styrer oss på vegne av en fremmed makt, mot våre interesser og mot demokratisk legimitet.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du ikke evner å se ting helhetlig,

Kva med å svare på spørsmåla mine i staden for å prøve å stille diagnose? Det eg har skrive kan umogeleg gje grunnlag for ein slik usakleg påstand.

Sant nok, Russland annekterte Krim, men du har nok ingen anselse om hvorfor og hva som utløste deg. Du er nok heller ikke interessert i det, så hva er poenget med å forsøke?

Nye påstandar om kva eg veit og ikkje veit, og til og med om kva eg interesserer meg for. Du er heilt tydeleg ikkje interessert i å finne det ut heller, sidan du langar ut kategoriske påstandar i stande for å spørre. Kanskje du konstruerer ei røynd i hovudet ditt, og opplever alt som ikkje stemmer med den som løgner eller uforklarleg? Du er i alle fall ikkje tankelesar eller menneskekjennar; so mykje kan eg røpe.

Ah, du er religiøs. Eg har ikkje skrive noko som helst om vestlege land, og oppmodar deg til å spørre i staden for å konstruere ein stråmann som du argumenterer mot. Som du ser spør eg deg kva du meiner, eg diktar ikkje opp noko.

Fint at du beviser poenget mitt i at du ikke gidder å se USA

Eg har ikkje nemnt USA, og forstår heller ikkje kva USA har med saka å gjere. Putler er diktator i Russland, ikkje USA. Kvifor insisterer du på å blande inn USA? Er det ikkje mogeleg å diskutere kva Putler gjer og står for utan å blande inn akkurat USA? Kva med til dømes Spania, for å ta eit land med like stor økonomi som Russland? Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal vi se om vi kan oppsummere hele greia

• Vesten liker ikke Putin fordi han har skapt ett meget nasjonalistisk og xenofobisk Russland.
  • Nashi (Putins ungdomsorganisasjon) minner veldig om Hitlerjugend
  • All opposisjon i russland har blitt "ryddet" av banen
  • Aggresjon mot mindre naboer
  • Hackerangrep mot naboland, der i blant https://en.wikipedia.org/wiki/2007_cyberattacks_on_Estonia
  • Anti LGBT

Naturligvis vil Putin trollene bortforklare og komme med argumentasjon ala "men hva med vesten" akkurat som om det nuller ut grunner til å mislike Putin. Det er også verdt å nevne at Putin er tilsynelatende mest populær blant mennesker ala Varg Vikernes og andre høyreekstreme.

• Liker 5
Lenke til kommentar

• Vesten liker ikke Putin fordi han har skapt ett meget nasjonalistisk og xenofobisk Russland.
  • Hackerangrep mot naboland, der i blant https://en.wikipedia.org/wiki/2007_cyberattacks_on_Estonia
  • Anti LGBT

Naturligvis vil Putin trollene bortforklare og komme med argumentasjon ala "men hva med vesten" akkurat som om det nuller ut grunner til å mislike Putin. Det er også verdt å nevne at Putin er tilsynelatende mest populær blant mennesker ala Varg Vikernes og andre høyreekstreme.

This. Det er nok av oss som "slenger med leppa" begge veier, men så har du de hjernevaskede som kjefter dobbelt på den ene parten og lever i la-la-land når det snakkes om den andre.

Lenke til kommentar

This. Det er nok av oss som "slenger med leppa" begge veier, men så har du de hjernevaskede som kjefter dobbelt på den ene parten og lever i la-la-land når det snakkes om den andre.

Av ren nysgjerrighet: er du selv fri for hjernevasking, og hva er det egentlig du sikter til når du skriver "de hjernevaskede"? Må man være hjernevasket for å like Putin bedre enn Obama, for eksempel?

Putin har fått Russland til å bli tatt seriøst igjen, om ikke annet. Og under hans regime har både levealder og GDP vokst relativt kraftig:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/GDP_of_Russia_since_1989.svg/2000px-GDP_of_Russia_since_1989.svg.png

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Russian_male_and_female_life_expectancy.PNG/450px-Russian_male_and_female_life_expectancy.PNG

Tallene er hentet fra Wikipedia.

Er dette en god indikator på at Putin er all good? Nei, absolutt ikke. I likhet med samtlige statsledere for mellomstore/store nasjoner synes jeg han er et rasshøl. Men han er sannsynligvis også noe av det beste man kan få til i et land som Russland, noe de fleste dataene også vil vise. Og han fremstår i det minste som langt over gjennomsnittet intelligent, noe man ikke kan si om så altfor mange av disse politikerne rundt omkring i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet: er du selv fri for hjernevasking, og hva er det egentlig du sikter til når du skriver "de hjernevaskede"? Må man være hjernevasket for å like Putin bedre enn Obama, for eksempel?

Putin har fått Russland til å bli tatt seriøst igjen, om ikke annet. Og under hans regime har både levealder og GDP vokst relativt kraftig:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/GDP_of_Russia_since_1989.svg/2000px-GDP_of_Russia_since_1989.svg.png

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Russian_male_and_female_life_expectancy.PNG/450px-Russian_male_and_female_life_expectancy.PNG

Tallene er hentet fra Wikipedia.

Er dette en god indikator på at Putin er all good? Nei, absolutt ikke. I likhet med samtlige statsledere for mellomstore/store nasjoner synes jeg han er et rasshøl. Men han er sannsynligvis også noe av det beste man kan få til i et land som Russland, noe de fleste dataene også vil vise. Og han fremstår i det minste som langt over gjennomsnittet intelligent, noe man ikke kan si om så altfor mange av disse politikerne rundt omkring i verden.

I og med jeg kritiserer begge sider ganske kraftig ift krigføring o.l. lurer jeg på hvem som skal ha hjernevasket meg dersom det er hjernevask med i bildet her.

Jeg fikk en strike for personangrep en gang, så jeg lar være å nevne navn :) De som føler seg truffet bør kanskje tenke seg om. Hvis ethvert tilsvar til "Putin er en dustenasjon" er "USA er 10000 ganger verre" er det noen anti-greier ute og går.

• Liker 1
Lenke til kommentar

• Anti LGBT

For det første er det ikke noe galt i å være imot homokampen som den er nå. At de absolutt skal påtvinge samfunnet å anse dem som normale når de ikke er det, er ren dumhet. At staten skal betale for at mentalt syke mennesker skal kutte av seg kuken drive kjønns-lemlestelse og kjønnssvindel er brudd på alle de andre menneskene sine rettigheter som skal finansiere noe så sinnsykt. At homofile krever at samfunnet skal drive homopropaganda og normalisere homoseksualitet er uakseptabelt. De homofile vil vi skal hjernevaske barn i homopropaganda på barne-tv og i barnebøker. De aksepterer ikke bilder av normalfamilie som består av mann-kvinne og barn.

At noen er imot slik galskap er helt forståelig. At folk i vesten ikke har tatt grep og begrenset homokampen viser at noen langt oppe i tyranniet i vesten er homoseksuell og gjennom under et tiår har presset gjennom politikk som ikke har flertallstøtte i folket og gjennom mediene har hjernevasket folket med konstant homopropaganda for å akseptere det.

Jeg synes homokampen hadde vunnet og gått langt nok når homoseksuelle hadde like rettigheter under loven og partnerskapsloven. Å omgjøre samfunnet til et homotyranni er litt forbi hva som er akseptabelt. Det vil nok bli mer protester i vestlige land også når familieverdier og normale familier blir revet i stykker av homotyranniets propagandakampanje.

At Russland hacker andre land er innenfor internasjonale normer. Snakk om hacking så er jo USA versting, og de overvåker folk i Europa også og driver brudd på privatlivet til folk flest. De driver ikke bare hacking og overvåkning mot andre land sine land i henhold til normal spionasje. Jeg vil si det USA holder på med er langt verre. De "hacker" jo (ifølge din diskusjon) også allierte.

Jeg er imot all slik aktivitet, og ønsker at verden skal lage en ny global traktat i forhold til slik aktivitet med menneskerett i fokus og unngå cyberkrig så langt det er mulig.

Hva slags aggressjon har Russland vist mot mindre naboer? Krim var jo et svar på vestlig aggresjon og overtagelse av Ukraina. Georgia var langt mer kompleks enn det du tror og et forsvar av disse regionene som nå er uavhengige stater. Jeg er imot begge deler, men disse krigene er jo langt mindre ille enn det Norge driver med f.eks, støtter ødeleggelsen av andre land og styrting av andre lands myndigheter, og som bidrar til og gir legitimitet til ulovlige kriger og immoralske handlinger verden rundt.

Jeg er imot ALL krig. Og da må jeg først og fremst fordømme USA og NATO land først som deltar i klart flest kriger, skaper flest konflikter og ødelegger flest land, med en ENORM ledelse til andreplass på listen, som muligens er Russland.

Russland er ikke ansvarlig for millioner av døde, millioner skadede, titalls millioner ødelagte liv og flyktninger. Russland er ikke ansvarlige for en håndfull ruinerte land. Så det lille Russland har gjort er bagateller i forhold til det vi har gjort (NATO-Norge-USA og vår støtte til det aller verste krigslandet USA)

Opposisjon finnes det i Russland, men valget 2016 var en slapp affære. Både kommunistpartiet og det liberale partiet har betydelig opposisjon, selv om United Russia vant mer enn 50% av stemmene, noe som ikke er normalt i andre land enn USA, at ett parti vinner mer enn 50% av stemmene.

NASHI vet jeg ikke hva er og har aldri hørt om.

At Russland er nasjonalistiske? Ja, velkommen til klubben. Norge er jo et av de mest nasjonalistiske landene i verden. i Europa burde vi være mer Europeiske og nasjonalistiske og mindre slaver til USA, så litt nasjonalisme er jo sunt, men ikke for mye. Jeg regner alikevel med at Russland uansett ikke har tatt igjen USA når det gjelder nasjonalisme.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hva slags aggressjon har Russland vist mot mindre naboer? Krim var jo et svar på vestlig aggresjon og overtagelse av Ukraina. Georgia var langt mer kompleks enn det du tror og et forsvar av disse regionene som nå er uavhengige stater. Jeg er imot begge deler, men disse krigene er jo langt mindre ille enn det Norge driver med f.eks, støtter ødeleggelsen av andre land og styrting av andre lands myndigheter, og som bidrar til og gir legitimitet til ulovlige kriger og immoralske handlinger verden rundt.

Vestlig overtakelse? Hva snakker du konkret om her? Når de skilte seg fra sovjet for snart 30 år siden?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vestlig overtakelse? Hva snakker du konkret om her? Når de skilte seg fra sovjet for snart 30 år siden?

AtW

Det er jo utvilsomt at vesten har overtatt Ukraina både politisk og økonomisk og det virker nesten helt sikkert at vestlige land var involvert i og støttet opprøret i Ukraina som ledet til statskupp.

Ukraina var et uavhengig land under tung Russisk innflytelse. Vesten har fratatt landet både uavhengighet og Russisk innflytelse. Landet er nå på vei mot å bli fullt underlagt det vestlige systemet dominert av USA.

Lenke til kommentar

Hva slags aggressjon har Russland vist mot mindre naboer?

Det har eg nemnt for nokre innlegg sidan. Dei har annektert land frå tre naboland og eitt heilt land.

Krim var jo et svar på vestlig aggresjon og overtagelse av Ukraina.

Vesten har ikkje overteke Ukraina. Ukraina er på alle måtar eit sjølvstendig land, med unnatak av dei delane som er annektert av Russland. Der har ukrainarar og tatarar m.a. mista retten til å bruke sine eige språk. Alle skular, aviser, radio- og fjernsysnkanalar osv som brukte desse språka er nedlagt, og dei kan ikkje lenger brukast i kommunikasjon med det offentlege. Russland har eitt, og motarbeider aktivt motarbeidd minoritetsspråk. Det har dei gjort sidan russifiseringspolitikken i Sovjetunionen vart intensivert på slutten av 1970-talet, med påtvinging av russisk språk og flytting av folk frå Russland ut i republikkane med russisk mindretal. Dette medverka kraftig til at Sovjetunionen gjekk so raskt i oppløysing mot slutten av tiåret. Ingen likar å miste retten til å bruke sitt eige språk og praktisere sin eigen kultur, samstundes som dei vert oversumde av innvandrarar med kulturen dei skal påtvingast. I 1990 vart russisk det einaste offisielle språket i Sovjetunionen. I 1991 var både Ukraina og mange andre land ute.

Georgia var langt mer kompleks enn det du tror og et forsvar av disse regionene som nå er uavhengige stater. Jeg er imot begge deler, men disse krigene er jo langt mindre ille enn det Norge driver med f.eks, støtter ødeleggelsen av andre land og styrting av andre lands myndigheter, og som bidrar til og gir legitimitet til ulovlige kriger og immoralske handlinger verden rundt.

Ehm, tullar du? Russland har drepe mange hundre tusen sivile i sine krigar. Noreg er englar til samanlikning. Kor mange sjukehus har Noreg bomba den siste veka.

Sist Noreg prøvde å annektere land frå andre var i 1931. Det var ein privat organisert aksjon av nokre selfangarar som ville ta Aust-Grønland. Det budde ingen folk i området, og ingen skot vart avfyrt mot andre enn sel og isbjørn. Kong Haakon var heilt med på idéen om å ta Aust-Grønland som ein liten arv frå pappa Fredrik VIII av Danmark. Saka vart løyst fredeleg i Haag-domstolen i 1933. Noreg tapte på alle punkt og ga opp okkupasjonen. Kvifor prøver ikkje Russland å løyse slike saker fredeleg?

Det er jo utvilsomt at vesten har overtatt Ukraina både politisk og økonomisk og det virker nesten helt sikkert at vestlige land var involvert i og støttet opprøret i Ukraina som ledet til statskupp.

Vestlege land støttar Ukraina i deira krav om sjølvstyre, men ikkje meir enn det. Etter å ha sett på kva Russland har gjort i Georgia og mot nabolandet Moldova, og samstundes ser på utviklinga i naboland som Polen og Romanina (det bur store polske og rumenske minioritetar i Ukraina), er det kanskje ikkje rart at Ukraina prøver å knyte seg nærare vesten? I sovjettida var jo Ukraina eit rikt land samanlikna med Polen, Romania og dei baltiske landa. No er situasjonen heilt motsett.

Ukraina var et uavhengig land under tung Russisk innflytelse.

Nettopp. Kvifor skulle dei ikkje det ukrainske folket få lov til å rive seg laus frå det du kallar "Russisk inflytelse"? Sjå på andre lydrike av Russland, som Kviterussland. Der pågår russifiseringa framleis. Er det eit ideal Ukraina heller bør strekkje seg mot? Kvifor trur du forresten vesten var involvert i statskuppet til Janukovitsj? Han kansellerte grunnlova etter Oransjerevolusjonen i 2009, avskaffa parlamentarismen og ga seg sjølv ei heilt anna stilling enn han var vald til. Etter revolusjonen i 2014 vart grunnlova av 2009 innført att, og no kan parlamentet kaste regjeringa. Eg ser ikkje kva grunn vesten skulle ha til å støtte statskuppet til Janukovitsj.

Vesten har fratatt landet både uavhengighet og Russisk innflytelse. Landet er nå på vei mot å bli fullt underlagt det vestlige systemet dominert av USA.

Det vi andre kallar demokrati? Er det betre å vere eit russisk lydrike? Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...