Gå til innhold

Du har en million, hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste.

La oss si at jeg som 20 åring skaffer meg 1 million kroner netto. 

Hva ville dere gjort med de?

En del av meg tenker; Invester i 2 leiligheter ( Har tross alt nok egenskapital) 

En annen del av meg ville ha prøvd å gjøre de 1millionene om til 2-3 millioner gjennom investering i ulike ting..

SÅ.... du har en million, hva vill du gjort? 

Anonymous poster hash: e4763...5be

To leiligheter til 500K hver? Er det bøttekott du skal ha deg?

Bruk hode og ikke rumpa. 

Med 1 mill i egenkapital kan man lett få nok lån til å kjøpe 2 boliger, avhengig av beliggenheten.

Da må denne 20-åringen ha en jobb så han faktisk klarer å betjene to lån. Om han i det hele tatt får lån uansett, med mindre han har noe å stille som garanti.

Hva om jeg som 20åring har en inntekt på rundt 20k i mnd. Videre leier jeg ut de leilighetene slik at de kan betale ned lånet på egenhånd... Målet er 1 mill i egenkapital innen midten av 2017 ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Investere i 2 leiligheter, bor du i Finnmark da?    Men jeg vil absolutt puttet det inn i en leilighet en selv bor i. Mindre boliglån. desto mer romslig økonomi  hverdagen.

Tror ikke bankene står i kø for å gi deg boliglån som 20-åring med 20k i månedslønn

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Da må denne 20-åringen ha en jobb så han faktisk klarer å betjene to lån. Om han i det hele tatt får lån uansett, med mindre han har noe å stille som garanti.

Hva om jeg som 20åring har en inntekt på rundt 20k i mnd. Videre leier jeg ut de leilighetene slik at de kan betale ned lånet på egenhånd... Målet er 1 mill i egenkapital innen midten av 2017 ja

Du må skatte av utleie, og jeg lurer fortsatt på hva du kan stille som garanti.

Lenke til kommentar

Hvor mye mangler du da?

Litt i overkant av 100k.

Investere i 2 leiligheter, bor du i Finnmark da?    Men jeg vil absolutt puttet det inn i en leilighet en selv bor i. Mindre boliglån. desto mer romslig økonomi  hverdagen.

Tror ikke bankene står i kø for å gi deg boliglån som 20-åring med 20k i månedslønn

Neh bor i oslo, men tenkte utenfor ring 3... I sentrum blir det umulig, ja...

20k i mnd, litt mer i juni juli og aug mnd. Videre er utdanningen ferdig om 1,5 år, noe som vil endre min situasjon drastisk ;)

Hvorfor sku dem ikke gi meg lån dersom jeg får en foreldre til å sette seg i garanti?

Du må skatte av utleie, og jeg lurer fortsatt på hva du kan stille som garanti.

Sant nok, men utleien + min egen lønn skal nok klare dette helt fint, spesielt når jeg forsatt bor hjemme hos foreldre.

Garantien må nok foreldrene stå for.

men som sagt med 1 mill egenkapital, og alt mellom 15-20k i mnd (mer i mnd juni juli aug) burde jeg vel klare å få en ganske så fin sum som lån?

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke egenkapitalen din, for den er veldig god, men inntekten din. 

1 mill holder til bolig for rundt 6 millioner(inkl egenkapital).

Du kan jo regne ut her: https://www.nordea.no/privat/lan/lan-til-hus-leilighet-og-hytte/boliglanskalkulator.html eller https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Om du f.eks låner 3 millioner og bruker 1 million selv, så får du en utgift på 13 000 pr måned i lån med en løpetid på 25år, pluss sikkert ett par tusen i diverse utgifter pr leilighet(kommunale utgifter osv).

Spørsmålet er jo hvor mye du kan leie ut disse for i ditt område og hvor lett det er å leie ut. For du må ha godt over 10 000 pr leilighet for å gå i 0.

Hva med å kjøpe en leilighet for å leie ut, så ta det derifra? Da får du både litt innsikt i utleie og det får ikke så stor konsekvens om du er perioder uten leietaker.

Du sparer også en god del renteutgifter på å ta 1 million inn i en leilighet vs 500k inn i to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...