Gå til innhold

Du har en million, hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Det blir vel ca 500k i indeksfond, men jeg har allerede for ca 400k i aksjer fra før; to stykker jeg har tenkt å sitte veldig lenge i og som jeg har fordypet meg grundig i, og et par jeg bare gambler med for moro skyld.

Å ha 400k i kun to aksjer er sinnsyk gambling uansett spør du meg, uansett hvor mye du har fordypet deg. Men du kan alltids være heldig.

Lett for deg å si :)

Det er uansett penger jeg har hatt til overs og som jeg kan tape uten at det går ut over annet enn humøret mitt.

Tenker mer fra et sannsynlighets og sjanseperspektiv. Bare se på folkeopplysningen, rosabloggerne greide å få bedre avkastning enn ekspertene fra Nordnet basert på flere aksjer. Men for all del, jeg skal ikke stoppe deg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker mer fra et sannsynlighets og sjanseperspektiv. Bare se på folkeopplysningen, rosabloggerne greide å få bedre avkastning enn ekspertene fra Nordnet basert på flere aksjer. Men for all del, jeg skal ikke stoppe deg :)

Jada, jeg så folkeopplysningen. Jeg har sett andre programmer som også forklarer (på en mye bedre og mer troverdig måte) hvorfor aksjefond sjeldent slår indeksfond. Det er jo derfor jeg kjøper indeks og ikke vanlige fond.

Enkeltaksjer handler (for meg) om research, risikovillighet og tålmodighet.

Den bedriften jeg sitter tyngst i har fremdeles 3-5 år på seg på å skape resultater. Med andre ord er "taktikken" min å gå inn tidlig og vente. Ingen store meglere eller forvaltere gjør slikt. Venting gir ikke avkastning. De vil heller komme inn senest mulig før det begynner å skje ting og lar pengene vokse i andre instrumenter i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Jada, jeg så folkeopplysningen. Jeg har sett andre programmer som også forklarer (på en mye bedre og mer troverdig måte) hvorfor aksjefond sjeldent slår indeksfond. Det er jo derfor jeg kjøper indeks og ikke vanlige fond.

Den bedriften jeg sitter tyngst i har fremdeles 3-5 år på seg på å skape resultater. Med andre ord er "taktikken" min å gå inn tidlig og vente. Ingen store meglere eller forvaltere gjør slikt. Venting gir ikke avkastning. De vil heller komme inn senest mulig før det begynner å skje ting og lar pengene vokse i andre instrumenter i mellomtiden.

Er det ikke det som kalles Venture Capital investig?

" Venture capital funds pool investors' cash and loan it to startup firms and small businesses with perceived, long-term growth potential. This is a very important source of funding startups that do not have access to other capital and it typically entails high risk (and potentially high returns) for the investor. "

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Jada, jeg så folkeopplysningen. Jeg har sett andre programmer som også forklarer (på en mye bedre og mer troverdig måte) hvorfor aksjefond sjeldent slår indeksfond. Det er jo derfor jeg kjøper indeks og ikke vanlige fond.

Dette er jo også forsket på ganske grundig, lite tyder på at det er annet enn tilfeldigheter, enkeltaksjer, eller mange aksjer, lang eller kort sikt (med unntak av god innsideinformasjon osv). Det er ikke galt å investere i aksjer, men i mine øyne bør man være forsiktig med å anta at man er det ene unntaket som faktisk spår markedet godt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo også forsket på ganske grundig, lite tyder på at det er annet enn tilfeldigheter, enkeltaksjer, eller mange aksjer, lang eller kort sikt (med unntak av god innsideinformasjon osv). Det er ikke galt å investere i aksjer, men i mine øyne bør man være forsiktig med å anta at man er det ene unntaket som faktisk spår markedet godt.

AtW

Generelt er jeg enig med deg.

Jeg har heller aldri påstått at jeg spår noe som helst. Jeg skrev ganske utfyllende om taktikken min som er å satse på at en bedrift etablerer seg og ikke går til grunne i forsøket. Vanlige aksjer handler mer om svingninger.

Kort fortalt handler to av aksjene mine om to bedrifter som prøver å få til noe veldig lønnsomt noen år fremover i tid.

Tålmodigheten kan lønne seg hvis det slår til - og det er altså dette jeg satser på. 

Meglere og forvalter gidder ikke å sitte å vente på noe slikt. De daytrader med roboter istedenfor.

Lenke til kommentar

Overskriften sier det meste.

La oss si at jeg som 20 åring skaffer meg 1 million kroner netto. 

Hva ville dere gjort med de?

En del av meg tenker; Invester i 2 leiligheter ( Har tross alt nok egenskapital) 

En annen del av meg ville ha prøvd å gjøre de 1millionene om til 2-3 millioner gjennom investering i ulike ting..

SÅ.... du har en million, hva vill du gjort? 

Anonymous poster hash: e4763...5be

To leiligheter til 500K hver? Er det bøttekott du skal ha deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, jeg så folkeopplysningen. Jeg har sett andre programmer som også forklarer (på en mye bedre og mer troverdig måte) hvorfor aksjefond sjeldent slår indeksfond. Det er jo derfor jeg kjøper indeks og ikke vanlige fond.

" Venture capital funds pool investors' cash and loan it to startup firms and small businesses with perceived, long-term growth potential. This is a very important source of funding startups that do not have access to other capital and it typically entails high risk (and potentially high returns) for the investor. "

Jo, men jeg gir jo ikke pengene mine direkte til selskapet i andre tilfeller enn i emisjoner.

Pengene mine går jo hovedsakelig til andre aksjonærer og gjør ingen nytte for selve selskapet.

Lenke til kommentar

Det blir vel ca 500k i indeksfond, men jeg har allerede for ca 400k i aksjer fra før; to stykker jeg har tenkt å sitte veldig lenge i og som jeg har fordypet meg grundig i, og et par jeg bare gambler med for moro skyld.

Å ha 400k i så få aksjer er sinnsyk gambling uansett spør du meg, uansett hvor mye du har fordypet deg. Men du kan alltids være heldig.

Mindre gambling enn de fleste gjør når de kjøper bolig med lånte penger. Men man kan alltids være heldig.

Lenke til kommentar

Jada, jeg så folkeopplysningen. Jeg har sett andre programmer som også forklarer (på en mye bedre og mer troverdig måte) hvorfor aksjefond sjeldent slår indeksfond. Det er jo derfor jeg kjøper indeks og ikke vanlige fond.

" Venture capital funds pool investors' cash and loan it to startup firms and small businesses with perceived, long-term growth potential. This is a very important source of funding startups that do not have access to other capital and it typically entails high risk (and potentially high returns) for the investor. "

Value investing kalles det.

Lenke til kommentar

En del av meg tenker; Invester i 2 leiligheter ( Har tross alt nok egenskapital) 

En annen del av meg ville ha prøvd å gjøre de 1millionene om til 2-3 millioner gjennom investering i ulike ting..

Bruk hode og ikke rumpa. 

Med 1 mill i egenkapital kan man lett få nok lån til å kjøpe 2 boliger, avhengig av beliggenheten.

Lenke til kommentar

Bruk hode og ikke rumpa. 

Med 1 mill i egenkapital kan man lett få nok lån til å kjøpe 2 boliger, avhengig av beliggenheten.

Lenke til kommentar

Skaffet meg et sted å bo der teoretiske fremtidig kone og barn var inkludert i vurderingen av bolig.

Dette er slett ikke dumt.

Det koster mye penger å kjøpe og selge og så kjøpe igjen fremfor bare å kjøpe en gang. Og ved flytting så er det gjerne noe nytt interiør som må kjøpes og noe gammelt som må kastes. Kjøper man brukt selveier en gang og brukt selveier igjen så går det gjerne 75 000 til megler for å selge og 75 000 til dokumentavgift for å kjøpe på nytt. Og legg på litt eierskifteforsikring, praktiske kostnader ved å flytte og tapte penger på nytt interiør og ny oppussing, så er det rimelig å si at det koster opp mot 200 000 kr å flytte.

Anonymous poster hash: 2b575...c13

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk hode og ikke rumpa. 

Da må denne 20-åringen ha en jobb så han faktisk klarer å betjene to lån. Om han i det hele tatt får lån uansett, med mindre han har noe å stille som garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...