Gå til innhold

Du har en million, hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste.

La oss si at jeg som 20 åring skaffer meg 1 million kroner netto. 

Hva ville dere gjort med de?

En del av meg tenker; Invester i 2 leiligheter ( Har tross alt nok egenskapital) 

En annen del av meg ville ha prøvd å gjøre de 1millionene om til 2-3 millioner gjennom investering i ulike ting..

SÅ.... du har en million, hva vill du gjort? 

Anonymous poster hash: e4763...5be
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og nøyaktig hvordan har du tenkt til å tredoble innsatsen gjennom "investering i ulike ting"?

Om jeg var 20 og hadde inntekt ville jeg brukt mesteparten av pengene som egenkapital i egen bolig med utleiedel. Hvis jeg ikke trengte så mye egenkapital ville jeg muligens satt noe inn i indeksfond. Om jeg ikke hadde råd til å betjene boliglån ville jeg satt alt i indeksfond (over ett års tid). 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg har litt problem med å forstå om du faktisk har en million eller om du bare drømmer.

Om det er dagdrømming så vil jeg si: Hvorfor snakke om "hvis"? Skal du skaffe pengene like kreativt som du skal "2-3 doble" dem på "investering i ulike ting"?

Ikke drøm deg bort... Hvis du sparer i ti år så har du en million. Når du er 20 så virker det å spare i ti år til du blir 30 veldig lenge. Men når du sitter der som 40 åring og ikke gadd spare, så virker ti år med sparing veldig lite.

Og hvis du har en million nå, så vil jeg si: Ikke gi bort en krone til slekt og venner. Sånt baller på seg over tid. De begynner å gjøre mer risikable investeringer eller regelrett sløser bort pengene sine for de har jo deg å støtte seg på og du tar jo alle regningene deres... Så langt jeg har klart å se hittil, så er livet "et spill" hvor man må prøve å ha mest mulig penger. Underveis blir man svindlet av absolutt alle, fordi de ser det som en måte å oppnå det samme som du prøver å oppnå, for seg selv. Og det (å svindle sine egne slektninger) er en måte å gjøre kriminalitet på som straffes meget mildt, nærmest straffritt. (Dessuten er det ikke mange som har mage til å anmelde den type svindel, så svindlerne er dobbelt beskyttet.)

Ikke for å høres ut som en tullling men man har på sett og vis syv gode år og syv dårlige år... Man må spare i de gode årene for det kommer dårlige tider før eller senere. Dyr "sparer" om høsten for de vet at vinteren kommer. Og ingen dyr deler med andre enn sin partner og sine unger. Hvorfor skal du hjelpe noen som ikke gidder ta vare på seg selv? Da viderefører de sine udugelige gener.

Men har du en million så husk at det er bare papir. Sentralbanken kan i morgen iverksette helikopterpenger, det vil si å dele ut en million til alle innbyggere i landet, for å få dem til å gå ut og kjøpe ting for pengene for å holde "hjulene" i økonomien i gang. Så jeg ville kjøpt en del gull- og sølv-mynter i 999 renhet. :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Var nettopp i samme situasjon etter salg av bolig.

Det jeg gjorde var å putte 500k inn i egenkapital til kommende bolig samt overføre 500k til Nordnet og legger ca 30k/mnd inn på noen utvalgte indeksfond. Samtidig mens de pengene "tappes" måned for måned har jeg noe å spille med på enkeltaksjer.

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å putte 500k inn i egenkapital til kommende bolig samt overføre 500k til Nordnet og legger ca 30k/mnd inn på noen utvalgte indeksfond. Samtidig mens de pengene "tappes" måned for måned har jeg noe å spille med på enkeltaksjer.

30k/mnd jeses hvor mye tjener du?

Lenke til kommentar

De kommer jo fra poolen på 500k jeg overførte til Nordnet :)

Lenke til kommentar

Sett av 100 000 til bufferkonto.

Sett av nok til å fylle BSU hvert år i noen år fremover.

Vurder om du må ha bil, eller om du virkelig vil ha bil. I så fall, kjøp enrimelig og driftssikker bil du ikke trenger kasko på. Bil i Norge er ALTFOR dyrt til å forsvare å ha det som hobby eller statussymbol, i hvert fall når du bare har en million kroner. Hvis du vil kjøre en feit bil, ta deg en USA-tur og lei en feit bil. Der kan du leie en feit bil til 1000 kr dagen. Etter to-tre uker har stasen lagt seg. Da kan du dra tilbake til Norge og kjøre din 2007 Golf 1.9 TDI stasjonsvogn og ikke bry deg så mye om du får en steinsprut eller en parkeringsbulk.

Kjøp kanskje en leilighet hvis du tror du vil bli boende der du er nå i minst tre-fire år. Helst mye lenger. Men du må jo ha en jobb for å betjene lånet.

Det går an å sette av en tusenlapp eller to i indeksfond hver måned fra man er 20 år, bare for å komme i gang. Men jeg ville ikke satt av mye penger i aksjemarkedet før jeg hadde en utdanning eller andre skills som kan brukes i arbeidsmarkedet for å tjene penger.

Det er ikke galskap å bare la de resterende 700-800k stå på bankkonto mens du studerer.

Bruk litt på moro, men bruk helst av løpende inntekter til det. Lat som om den millionen ikke eksisterer.

Anonymous poster hash: 2b575...c13
Lenke til kommentar

50-60% ville nok gått til huset i form av en kombinasjon av nedbetaling og oppgradering(større garasje, grillbu og litt sånt), mens resten ufornuftig nok hadde forsvunnet til en bilforhandler sammen med min nåværende bil, for å kunne ha en skikkelig grombil en gang i livet. Ufornuftig økonomisk sett, men livsglede(om enn kortvarig) er også verdt å investere i :)

Lenke til kommentar

Ah, skjønner, men gir vel mer mening å sette alt på indeksfond? Det er jo så og si ingen som greier å tjene på aksjer unntatt noen svært få, og da er det mye flaks involvert.

Lenke til kommentar

Ah, skjønner, men gir vel mer mening å sette alt på indeksfond? Det er jo så og si ingen som greier å tjene på aksjer unntatt noen svært få, og da er det mye flaks involvert.

Det blir vel ca 500k i indeksfond, men jeg har allerede for ca 400k i aksjer fra før; to stykker jeg har tenkt å sitte veldig lenge i og som jeg har fordypet meg grundig i, og et par jeg bare gambler med for moro skyld.

Lenke til kommentar

Det blir vel ca 500k i indeksfond, men jeg har allerede for ca 400k i aksjer fra før; to stykker jeg har tenkt å sitte veldig lenge i og som jeg har fordypet meg grundig i, og et par jeg bare gambler med for moro skyld.

Å ha 400k i så få aksjer er sinnsyk gambling uansett spør du meg, uansett hvor mye du har fordypet deg. Men du kan alltids være heldig.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Å ha 400k i kun to aksjer er sinnsyk gambling uansett spør du meg, uansett hvor mye du har fordypet deg. Men du kan alltids være heldig.

Lett for deg å si :)

Det er uansett penger jeg har hatt til overs og som jeg kan tape uten at det går ut over annet enn humøret mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...