Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var det. Har ADSL hos Tiscali. Fikk omsider kundenummeret mitt etter en time i telefonkø idag (har ennå ikke fått faktura fra dem :sleep: ). Får kontakt med ftp, men det virker ikke som de har aktivert hjemmesiden. Får håpe jeg får slengt ut noe bilder iløpet av helga. Det er iallefall ikke dagen min idag :no:

 

Når deg gjelder blokka, ja den er skjeif og fæl :p Jeg viser den som bekreftelse for at håndfres virkelig ikke er verktøyet. Det var forøvrig den første blokka jeg laget. De neste blei litt beinere. Når jeg var kommet så langt at blokkene var lodda sammen var jeg så utålmodig at jeg gadd ikke file ned kantene. Det er ganske tidkrevende når den opprinnelige saginga er så slurvete som det jeg gjorde... Uansett. Blokka står i PCen og PCen står inne i et skap, så det er bare "spesielt interesserte" som får bivånet mitt slette håndtverk :D

Du må ta bilder av din før lodding neste gang ja.

Lenke til kommentar

Nå har jeg pakka ut harddiskkjøleren min fra lydisolasjonen og tatt noen bilder. Det er alt annet enn pent med rester av lim fra isolasjonsmattene. Synd jeg ikke tok bilder av den før den var montert. (Mattene fungerer forøvrig utmerket. Jeg har ikke nubbetjangs å høre diskene på en meters avstand ).

Dessverre har jeg fortsatt ikke fått Tiscali siden min til å virke. Jeg har allerede aktivert den slik [email protected] foreslo, og lagt inn en index.htm side

Aktiveringsdato: 04/12/2003

State: Active

Katalognavn: aesop

Etter informasjonen til Tiscali skulle hjemmesiden min få adressen home.tiscali.no/aesop men jeg får ikke kontakt med siden. Ftp mot katalogen min fungerer fint.

Så... derfor bruker jeg kjipe Tripod igjen. Dere får heller fyre opp Internet Explorer og klippe og lime litt ;-D

Det var ikke så lett å få et oversiktlig bilde av kjøleren siden den er installert i PCen nå, men jeg har gjort mitt beste:

Bilde tatt ovenfra:

http://aesop13norway.tripod.com/Harddiskkj_ovenfra_small.jpg

Bilde tatt forfra:

http://aesop13norway.tripod.com/Harddiskkj__forfra.jpg

Bilde av PCen med harddiskkjøler "installert" og ferdig lydisolert:

http://aesop13norway.tripod.com/Harddiskkj_installert.jpg

Hver av kjølerene (en på hver side) er laget av to firkantede profiler som er loddet sammen på langs. Før jeg loddet dem sammen lagde jeg et hull nede på siden slik at vannet kan passere fra det ene stykket til det andre. Vannet renner mao i en U i hver av kjølerene. For å få godt press mot diskene har jeg laget slangen mellom kjølerene i topp bittelitt for kort (og feestet med GODT med slangeklemmer ;) ) slik at diskene har et jevnt press fra sidene.

I tillegg mener jeg å huske at noen lurte på hvordan jeg festet GPU blokka:

http://aesop13norway.tripod.com/Feste_GPU_blokk.jpg

Ganske enkelt, et stykke kobber mellom skruene på baksiden. Kobberet er isolert fra kortet med plastikk-skiver, og mellom metallet og GPU-en ligger det et stykke sammenpresset sitteunderlag ( :yes: ) for å gi litt mottrykk til presset fra vannblokka på forsida.

jonas22282460 lurte på om det er kanaler som går sikksakk inni CPU-blokka mi. Det er det ikke. Vannet flyter bare over en rekke "rygger" som er det for å skape turbulens. Jeg har ikke lyst til å benytte blokker med smale kanaler siden disse skaper ganske mye motstand i systemet.

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

PCen står inni et skrivebord. Jeg har laget en åpning i skapet under bordet og montert radiatoren der (slik at det ikke er synlig annet enn hvis du kryper under bordet ). Vifta til radiatoren trekker luft ut fra skapet slik at ikke tempen inni skapet skal bli for høy. Får ikke fullt så god kjøleeffekt på vannet da, men jeg er mer opptatt av at maskinen skal være stille. I tillegg har jeg lydisolert hele skapet inni med samme stoffet jeg brukte utenpå disk-kjøleren. Det hjelper en del på støyen, men jeg kan dessverre fortsatt høre PSUen. Har en kompis som mobber meg med at jeg ikke tør å vannkjøle den også. Får se hva som skjer over nyttår... Noen som har forsøkt det forresten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vore hiem ei stund utan internett :( aesop ser bra ut den løysningen med hdd kjølere. går for det samme. har nok kopar til å kjøle fire disker. har no laga cpu blokk som ser ut som ei dass og ein fantastisk fin gpu blokk... trur ikkje eg rekker meir no mao vente til etter jul... har brukt det hol designet som du gav meg lenke til. trur det blir bra. legger ut bilde ein gong...

 

ikkje rart at psuen din bråker, såg eg rett so har du qtec, og det er berre fire ord eg kan seie om det. sen den til HEL****! :) litt usikker på om eg tørr å lodde rundt på enermaxen min...(kosta jo ein stor ein )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

då hadde eg fått lagt ut bilda av blokken. leiter fortsatt etter passeleg stor bil raditor... har nokon i mellomtiden prøvd seg på vankjølt psu? er det stor fare for at noko går til ****** når ein begynner å lodde ting ut av psuen?(tenker da på dei delene som skal kjøles ned...)

bilda

 

har ikkje fått testa blokken enda...

Lenke til kommentar
då hadde eg fått lagt ut bilda av blokken. leiter fortsatt etter passeleg stor bil raditor... har nokon i mellomtiden prøvd seg på vankjølt psu? er det stor fare for at noko går til ****** når ein begynner å lodde ting ut av psuen?(tenker da på dei delene som skal kjøles ned...)

bilda

 

har ikkje fått testa blokken enda...

Kult!

Pent jobba :)

du gir meg lyst til å prøve selv! :D

Lenke til kommentar

kor stor radiator treng eg når planen er å ha vannkjølte disker cpu gpu psu og kanskje nb(har greie temp på den so er lite sansynleg eg gidd å lage til noko der) snakker ikkje om microplex sine men i centimeter frå eit hoggeri?

 

er vel kasnkje ikkje so mange so brukar bilradiator...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...